Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A18 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl•lules i els teixits. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
| | A7 |
Aplicar els coneixements d'estructura, morfologia i funcionament en la integració dels signes de normalitat del cos humà
| | A18 |
Diferenciar els òrgans i estructures com components de sistemes i aparells del cos humà
Relacionar les estructures i les funcions orgàniques independents de forma integrada
Utilitzar les bases morfològiques i funcionals per a realitzar una exploració infermera eficaç
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 3.- Sistema Muscular
|
• Els músculs. Característiques
• Funció muscular
• Parts dels músculs
• Tipus de músculs
• Mecànica muscular
• El to muscular. Contracció muscular
|
Tema 1: Introducció a la fisiologia.
|
• Concepte de fisiologia.
• Organització funcional de l'organisme.
• Mitjà intern.
. Sistema, òrgan i aparell.
. Fisiologia cel·lular.
. Metabolisme cel·lular
. Substància fonamental |
Tema 2. Histología. Els teixits |
. Tipus de teixits. Característiques.
. Teixit epiterial
. Teixit.connectiu o conjuntiu
. Teixit muscular
- teixit cardiac
- Teixit nerviós |
Tema 4. Sistema muscular del membre superior.
|
• Músculs de l'espatlla i el colze.
• Músculs de l'avantbraç, canell i mà. |
Tema 5. Sistema muscular del membre inferior.
|
• Músculs del tronc, cadera, genoll i turmell. |
Tema 6. Sistema muscular del cap, de la cara i del coll |
. Músculs del crani
. Músculs de la cara
. Músculs del coll
. Musculatura superficial i profunds |
Tema 7:.Fisiologia del sistema nerviós |
. La neurona. Unió neuronal. Sinapsis i neurotransmisors.
.Comunicació interneuronal
. Fisiologia del Sistema Nerviós Central (SNC). Cervell. Hemisferis cerebrals. Lòbuls cerebrals. Cerebel. Funcions.
. Fisiologia del Sistema Nerviós Periferic (SNP)
. Nervis espinals.
. Parells cranials
. Sistema nerviós vegetatiu: sistema simpàtic i parasimpàtic. |
Tema 8: Fisiologia dels òrgans dels sentits. |
. Fisiologia ocular
. Fisiologia de l'oïda
. Sentit del tacte. Sensibilitat. Dolor
- Sentit de l'olfacte
- Sentit del gust
|
Tema 9: Fisiología cardiovascular
|
• Fisiologia cardíaca
. Artèries, venes i capil·lars
. Sistema arterial i sistema venós. Ramificacions
. Circulació coronària
• Mecánica cardíaca. El cicle cardíac: sístole i diàstole
• Excitabilitat i conductibilitat
• Arrítmies. Classificació i orígen
• Els bufecs o sorolls cardíacs
• Sistema de conducció
• Danys valvulars
. Control de la funció cardíaca
• Despesa cardíca
• Freqüència cardíaca. Prècàrrega, força de contracció i post-càrrega
• Circulació major i circulació menor
. Flux sanguini. Pressió arterial.
• Activitat mecànica i elèctrica del cor
. Regulació de l'aparell circulatori
.
|
Tema 10: Sistema respiratori
|
• La respiració
. Funcions dels órgans de l'aparell respiratori
• El procés de la respiració
• Moviments respiratoris: inspiració i espiració
• Uniat funcional respiratòria
• Propietats fisiques dels pulmons
. Músculs respiratoris
• Etapes de la respiració.
• Control de la respiració
• Tipus de respiració
• Factors que alteren la respiració |
Tema 11: Fisiologia del sistema digestiu.
|
• Estructura , mobilitat i funcions secretores.
• Digestió i absorció.
• Funcions del fetge |
Tema 12: Fisiologia sistema urinari
|
• Estructura i funció renal.
• Funcions glomerulars i tubulars.
• Mecanismes de formació i excreció d’orina.
• Equilibri àcid-base.
• Distribució dels líquids corporals: Regulació del volum i composició.
• Metabolisme fosfocàlcic |
Tema 13: Fisiologia del sistema endocrí
|
• Sistema endocrí
• Les glàndules. Glàndules endocrines i glàndules exocrines
• Les hormones.
• Funció hormonal
• Control hormonal. Hipotàlem i hipòfisi.
• Hormones de la neurohipòfisi.
• Hormones de l'adenohipòfisi
• Tiroides i paratiroides. Secreció hormonal.
• Glàndules suprarenals.
• Pàncreas. Insulina. Glucagó
• Testicles i ovaris.
|
Tema 14: Fisiologia del sistema reproductor.
|
• Aparell genital masculí
• Aparell genital femení
• Endocrinologia reproductiva |
Tema 15: Introducció a l'estudi de l'embriologia.
|
• Cèl•lules germinatives i fecundació.
• Primeres fases del desenvolupament embrionari; anidació.
• Formació de les membranes fetals, placenta.
• Diferenciació del som embrionari; ectoderm, endoderm i mesoderm. |
Tema 17: Sistema immunitari |
• Concepte d’immunitat
• Antígens i anticossos
• Tipus d’immunitat
• Sistema del complement
• La resposta inflamatòria. Etapes.
• Mecanismes de defensa inespecífics
• Immunoglobulines.
|
Tema 16: Fisiología de la sang
|
• Teixit sanguini
• Composició de la sang. Cèl•lules sanguínies
• Glòbulss vermells, eritròcits o hematies
• Metabolisme del ferro i de l'hemoglobina
. Glòbuls blancs o leucòcits. Fórmula leucocitària.
• Plaquetes
• Funcions de la sang
• Eritropoiesi i línia eritroblàstica
• Hemostàsia i coagulació. factors de coagulació.
• Grups sanguinis
- Sistema limfàtic
|
|
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
39 |
58 |
97 |
Seminarios |
|
16 |
24 |
40 |
Atención personalizada |
|
4 |
6 |
10 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament així de la metodologia d'evaluació. |
Sesión magistral |
Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, amb exposició oral a l'aula. |
Seminarios |
Exposició d'un tema concret, relacionat amb el temari, per tal d'estimular la participació i afavorint la discussió dels alumnes. |
Atención personalizada |
|
descripción |
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia solicitud via correu electrònic a la professora.
Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord a les seves necessitats d'aprenentatge. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sesión magistral |
|
La matèria impartida durant les sessions magistrals serà avaluada en una prova objectiva a final de curs |
Seminaris + sessió magistral = 100% |
Seminarios |
|
Es farà una prova objectiva on s'inclouran preguntes de matèria impartida als seminaris |
Seminaris + sessió magistral = 100% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Prova tipus test, amb 4 respostes de les quals una és la vertadera. |
100% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
En cas de no superar la prova objectiva, l'alumne tindrà dret a fer una segona prova objectiva de característiques similars a la primera. |
Básica |
PERLEMUTER, LÉON, Anatomofisiología., Ed. Masson., 1999 Barcelona.
LATARJET, M; RUIZ LIARD, A., Anatomía Humana., Ed. Panamericana. 3ª edición., 1995 Madrid.
, ANATOMOFISIOLOGÍA I. Master de Enfermería., Ed. Masson., 1995 Barcelona.
REITH, E; BREJDENGACH, B; LORENC, M., Texto básico de Anatomía y Fisiología para enfermeras., Ed. Doyma., 1992 Barcelona.
THIBODEAU, G.; PATTON, K. T., Anatomía & Fisiología., Ed. Harcourt. 4ª edición., 2000 Madrid.
VAN de GRAFF, K. M.; RHEES, R. W., Anatomía Humana y Fisiología., Ed. McGraw-Hill., 1998 Madrid.
STUART FOX, Fisiologia Humana, Ed.McGraw-Hill, 2009 Madrid
TRESGUERRES J., VILLANÚA, M.A., Anatomía y Fisiología del Cuerpo Humano, Ed. McGraw-Hill, 2009 Madrid
DESPOPOULOS, A., Atlas de Fisiología, Ed. Harcourt, 2001 Madrid
MARTÍN CUENCA, E., Fundamentos de Fisiología, Ed. Thomson, 2006 Madrid
SILBERNAGI, S., Fisuiología: texto y atlas, Ed. pana,ericana, 2009 Madrid
, , ,
|
|
Complementaria |
, ANATOMOFISIOLOGÍA I. Master de Enfermería., Ed. Masson., 1995 Barcelona.
LATARJET, M; RUIZ LIARD, A., Anatomía Humana., Ed. Panamericana. 3ª edición., 1995 Madrid.
GUYTON, A.C., Tratado de Fisiología Médica., Ed. McGraw-Hill., 1995 Madrid.
LEHNINGER A., NELSON D., COX M., Principios de Bioquímica., Ed. Omega.3ª edición., 2001
MATHEWS CK & VAN HOLDE KE., Bioquímica., Ed. Interamericana Mc Graw–Hill. 3ª edición., 2002
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|