Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A16 |
Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
| | A16 |
Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
| | A20 |
Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: BIOESTADÍSTICA |
1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística Descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística Descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i centils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dos variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Formula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. Estadística Inferencial : concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística Inferencial: contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul•la i alternativa.
11. Estadística Inferencial. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
12. Estadística Inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques ( khi quadrat i ANOVA).
|
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA |
1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d'estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
|
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA |
1. Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
2. Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
3. Fonts d'informació.
4. Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació.
5. Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d'un programa de cribatge. Definició de malaltia.
6. Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
7. Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d'epidemiologia.
8. Epidemilogia de les malalties transmisibles |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
20 |
48 |
Seminaris |
|
20 |
32 |
52 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
32 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
L’alumne pot connectar amb el professor quan ho desitgi demanant hora, ja sigui, per correu electrònic o personalment. |
Descripció |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística |
30% |
Proves mixtes |
|
Prova escrita per avaluar l'asimilació dels conceptes mínims de l'assignatura |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació Continuada consta de: d'un exercici de demografia (10%), d'un d'epidemiologia (10%) i tres d'estadística (10%), aquest bloc representarà el 30% de la nota. Dels tres exercicis d´estadística el professor en corregirà un a l'atzar. Els treballs obligatoris que es demanen a l´assignatura, s´han de lliurar a les dates previstes al Moodle. Dues proves escrites tipus test i problemes, aquest bloc representarà el 70% de la nota(Estadística 30% i Demografia-Epidemiologia 40%) i s'han de superar obligatòriament amb un 5 per a fer mitja amb les altres proves. L´avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives. Els alumnes que no optin a l'avaluació continuada o que no hagin presentat algun dels exercicis demanats o que els hagin presentat fora de plaç hauran d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i només constarà la nota de la prova. (Estadística 40% i Demografia-Epidemiologia 60%) La nota de l'assignatura només és vàlida per aquest curs. Si suspens, el curs que ve hauràs de tornar a fer tots els exercicis, no es guarda la nota. Els alumnes que vulguin pujar nota hauran d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i renunciar a totes les notes de l'avaluació continuada. Només comptarà la nota de l'examen final. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Institut d'estadística de Catalunya., Anuari estadístic de catalunya , Generalitat de Catalunya., varis anys
Colimon K-M., Fundamentos de epidemiologia., Díaz de Santos., 1980 Madrid.
Martin Zurro A, et al., Manual de atención primária: organización y pautas de actuación en la consulta., Doyma S.A. varies edición., 1989 Barcelona.
Piedrola Gil G., Medicina preventiva y salut pública., Salvat. 8ª edició., 1988 Barcelona.
Pressat R., Introducción a la demografia., Pirámide., 1975 Madrid.
Rothman K.J., Epidemiología moderna., Díaz de Santos., 1987 Madrid.
Icart Isern M. Teresa, Enfermeria Comunitaria: epidemiologia, Masson varies edicions,
Ritchey,FJ., Estadística básica para las ciencias sociales, Mc-Graw-Hill_Interamericana, 2001 México
Bases demogràfiques de significació Sanitària, Salas K.; et al, EUB, 2000 Barcelona
Estadística para Biología y Ciencias de la Salud. , Milton, S, Ed. McGraw-Hill. Interamericana, 2001 México
Estadística Básica para las Ciencias Sociales y del Comportamiento, Hopkins, K et al , Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana, 1997
Bioestadística,, Glantz, Stanton A., , McGraw-Hill,, 2005 Mèxic
|
|
Complementària |
Armijo-Rojas R., Epidemiología., Interamericana. 2ªedición., 1978 Buenos Aires.
Hubert G., Guillaume W., Demografía., Pirámide., 1975 Madrid.
Leguina J., Fundamentos de demográfia., Siglo veintiuno de España, Editores S.A. 4ª edición., 1989 Madrid.
Pineault R, et al., La planificación sanitaria, conceptos, metodos estrategias., Masson S.A. 2ª edición., 1989 Barcelona.
Presser E, et al., Diagnóstico de salud y formulación de programas para 1986 en la comunidad floral de navarra., Gobierno de Navarra Departamento de Salud y bienestar., 1986 Navarra.
Weeks J.R., Sociologia de la población., Alianza Editorial., 1984 Madrid.
|
Altres Recursos:
|
|
Altres comentaris |
Mantenir un ritme constant en l’estudi, la realització de totes les activitats programades i la prova escrita, és pràcticament segur que superaràs l’assignatura sense problemes
Per aprovar l’assignatura cal aprovar les dues proves individuals. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|