Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
| | A22 |
Conèixer las pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals. |
1.- La psicología com estudi de la conducta humana: què és una conducta?.
2.- Perspectiva holística del comportament humà: la conducta com un sistema.
3.- Filogènesi de la conducta humana: adaptació al medi i herència de l'espècie.
4.- El binomi herència-aprenentatge: plasticitat neuronal.
5.- Models psicològics d'estudi de la conducta humana.
6.- Trets d'una psicologia aplicada a l'infermeria: l'ésser humà és l'objecte de la pràctica infermera. (aquest punt es desplegarà a l'assignatura: "Relació terapèutica i comunicació en l'infermeria" al 2n curs.
|
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius |
1.- Concepte de Període d’Empremta: dependència i afecció. Patología de la afecció.
2.- El concepte de maduració i els aprenentatges bàsics associats
3.- Trests bàsics del procés de desenvolupament emocional.
4.- Trets bàsics del procés de desenvolupament cognitiu.
5.- Trets bàsics del procés de desenvolupament psicosocial
|
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics
|
1.- Sensopercepció, atenció, aprenentatge i memòria.
2.-Pensament , intel•ligència i llenguatge.
3.- Motivació, sequència de la motivació i conflicte.
4.- Emoció i intel·ligència emocional , afrontament i adaptació al canvi.
5.- Els condicionants del medi sociocultural. Naturalesa de la frustració, estratègies d'afrontament i adaptació al canvi. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Treballs |
|
14 |
28 |
42 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
0 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’analisis reflexió. |
Treballs |
Elaboració personal de material audiovisual relacionat amb un tema director i monogràfic extret dels continguts teòrics i seminari. El tema es definirà al començament del curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Desplegament, anàlisi. debat i resolució del matarial presentat als seminaris i grups de problemes. El material serà presentat amb suport audiovisual. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja de forma voluntària, es a dir, a demanda de l'alumne i sempre relativa a dificultats en el seguiment de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova objectiva tipus test de cadascuna de les tres unitats temàtiques. Cada prova es durà a terme la setmana següent de la finalització de cada unitat. La prova serà de aproximadament 20 items amb tres possibilitats de resposta. Total tres proves. Aquestes poden ser correctes, en blanc o errònies. Els errors descompten la puntuació final. |
25% sobre 10 en cada una de les proves. Total 75%. |
Treballs |
|
L'alumne presentarà quinze dies abans de la finallització docent del primer quadrimestre un treball-memòria d'elaboració personal de caràcter obligatori sobre el monogràfic plantejat al seminari. El dia límit d'entrega es comunicarà al començament de curs. L'extensió serà de 2 cares de D.4 en format PDF. S'ha d'enviar al moodle i penjar en una carpeta-activitat, que es crearà al seu moment. El treball ha de ser reflexiu, creatiu i MAI bibliogràfic. La font de documentació ha de ser la informació treballada als seminaris i a la part corresponent de la classe magistral. |
25% sobre 10 |
Altres |
|
Es tindrà en compte la'assistència i intervencions a classe a l'hora d'arrodonir la nota si cal. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tal com s'ha dit abans el treball no ha de ser bibliogràfic i qualsevol plagi l' anul·larà, sense opció a repetir-lo. Els alumnes que no arribin al aprovat amb l'avaluació continuada, podràn accedir a una segona convocatòria on hauràn de justificar un nivell suficient en la/les part/s dels contingut i/o dels seminaris que no hagin estat superats. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
-
Ansermet,F. Magistretti,P. (2006) A cada cual su cerebro: plasticidad neuronal e inconsciente, Katz editores. Buenos Aires.
Myers DG. (2005) Psicología., Medica Panamericana.. Madrid
-
Puente, A., (1993) Manual de Psicología Básica. Panamericana. Madrid.
-
Stassen K, Thomson R. (2004) Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana. Madrid.
|
Complementària |
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid. Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Shives L.R. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos. McGraw-Hill, 2005 Madrid. |
http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com | |
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18204006 | SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA/18204213 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 |
|
|
Altres comentaris |
Escriure correctament. Desplegar un minim de vocabulari que es correspongui a l'exigència dels estudis universitaris, i fer-lo servir de manera comprensible. Mostrar els trets minims del saber estar que demana la convivència i fer-se càrreg tant dels encerts com dels errors.
A L'HORA DE CONSTRUIR EL TREBALL DE LA MEMÒRIA ES FARÀN SERVIR ELS CRITERIS DEL MODEL "VANCOUVER" SOBRE REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES . EL PLAGI TOTAL O PARCIAL DE QUALSEVOL DOCUMENT SERÀ PENALITZAT AMB LA ANUL·LACIÓ DEL TREBALL SENSE ALTERNATIVA. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|