DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18204007
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
mariaamalia.morro@urv.cat
mariaamaya.moron@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
MORRO GRAU, MARIA AMÀLIA
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
Web
Descripció general i informació rellevant La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d'aconseguir-lo és treballar conjuntament els conceptes salut i educació. L'assignatura proporciona als/les alumnes els coneixements i les eines necessaries per ajudar a la població a conèixer quins son els factors que influeixen en la salut, com poden millorar-la i com afrontar la malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
 A16.2 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut.
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A16.4 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.5 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut.
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.6 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.8 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- La Salut Pública 1.1 Concepte i evolució de la Salut Pública
1.2 La Salut Pública com a element de millora de la salut de la població
2.- Els determinants de la salut 2.1 Els determinants biològics
2.2 Els determinants ambientals
2.3 Els determinants socioculturals i estils de vida
2.4 El sistema sanitari com a determinant de la salut
3.-El procés d’emmalaltir i nivells de prevenció 3.1 Història natural del procés salut- malaltia
3.2 Concepte de prevenció
3.3 Nivells de prevenció
4.- Educació per a la salut 4.1 Rol professional de la infermera comunitària
4.2 Identificació del nivell de salut de la població
4.3 L’educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut
4.4 Metodologies d’intervenció en l’Educació per a la Salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
26 40 66
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
20 24 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.5
A16.6
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A16.2
A16.5
A16.6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral S'expliquen els fonaments teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
Seminaris Sessions d’aprofundiment d’un tema d’interès i actualitat relacionat amb la salut pública.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de cas segons els objectius del tema i amb dades adicionals a demanda de l'alumne
Atenció personalitzada Es dóna a l'alumne suport, guia i assessorament -individual i en grup- en el seu treball a l'aula, els seminaris i en el procés de l'ABP.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dona a l'alumne suport, guia i assessorament (individual i en grup) en el seu treball a l'aula, seminaris i en els ABP.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova 50%
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment del tema treballat que es presentarà per escrit. 25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.5
A16.6
S'avaluarà l'estudi de cas segons els objectius formulats. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria, l'alumne s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

El primer dia de classe se us donarà la bibliografia corresponent

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent