DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18204008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
olivia.hernandez@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
laia.callau@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
CALLAU SAMARRA, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) forman parte de la sociedad de manera incuestionable, propiciando entre otros fenómenos, el crecimiento exponencial de la información disponible. En la actualidad las personas necesitan dos nuevos tipos de alfabetización: la alfabetización digital y la alfabetización informacional. La primera permite la utilización de forma eficaz las TIC en las actividades tanto de la vida diaria como del ejercicio profesional. La alfabetización informacional dota a los individuos de criterio para reconocer la necesidad de información, acceder a la misma y seleccionar aquélla más relevante y pertinente a su demanda informativa. El propósito de esta asignatura es establecer los fundamentos teóricos y prácticos básicos para el manejo de la información a través de las TIC en el ámbito profesional de la enfermería, desarrollando actitudes sociales éticas sobre el acceso y manejo de esta información.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Identificar les necessitats d'informació relacionades amb les cures de salut
Localitzar i accedir a la informació de forma eficaç
Avaluar la qualitat de la informació, seleccionant la més rellevant i pertinent a la cerca
Fer el treball previst d'acord als criteris de qualitat indicats
Utilitzar programes de comunicació off-line ( editors de text, presentacions digitals, editors de vídeo, Moodle, fòrums, vídeo conferencies)
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitzar la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació i el seu ús.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: Informació- coneixement: relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) Dades, informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat. Concepte i tipus de fonts d'informació. Concepte de TIC. La competencia informacional professional i les TIC.
UNITAT TEMÀTICA II: Ètica de la informació Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel•lectual i copyright. Preservació i emmagatzematge de la informació.
UNITAT TEMÀTICA III: Fonaments del maneig de la informació. Recerca estructurada d'informació. Lectura crítica de les publicacions professionals. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques.
UNITAT TEMÀTICA IV: Fonts professionals d'informació. Els catàlegs en línia de les biblioteques. Bases de dades professionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut.
UNITAT TEMÀTICA V: La informació d'accés lliure a Internet Avaluació de la qualitat i fiabilitat de les pàgines web. Fonts d'informació d'accés lliure i aplicació professional.
UNITAT TEMÀTICA VI: Les TIC com a eines d'informació i comunicació professional Gestors d'emmagatzematge d'informació al núvol. Concepte de e-health y m-health. Aplicatius per a la historia clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs, redes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
1 0 1
Sessió Magistral
A6
CT2
15 15 30
Seminaris
A6
CT2
18 60 78
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CT2
20 10 30
Atenció personalitzada
A6
CT2
6 3 9
 
Proves objectives de tipus test
A6
CT2
1 0 1
Proves pràctiques
A6
CT2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Recollir les expectatives dels estudiants.
Informació sobre el nivell d'accès i de coneixement de les TICS.
Informació respecte a l'evolució i cronograma de les activitats del programa i de l'avaluació.
Recomanacions de bibliografia.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics de l'assignatura.
Es posarà l'accent en les novetats aparegudes darrerament en ciències de la salut.
Temes clau sobre els que s'ha de reflexionar.
Seminaris Seminaris/Projectes on es treballaran les TIC aplicades a la infermeria mitjançant l'anàlisis de casos reals o ficticis a fi de que l'estudiant aporti una solució argumentada, resolgui també preguntes concretes i finalitzi amb una reflexió global. Els realitzarà l'alumne de forma autònoma i també en grup, amb seguiment per part de la professora mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta a l'espai Moodle.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es treballarà i analitzaran els diferents recursos:
- historia clínica informatitzada, programes de gestió de cures infermeres, programes de monitorització combinats amb gestió de cures, tractament i curs clínic, etc.
- programes informàtics i Apps d'us universitari i professional lligats a les ciències de la salut.
- recursos de cerca i gestió bibliogràfica
Atenció personalitzada L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial al campus o de modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, Skype o Adobe Connect. Es recomanable demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial al campus o de modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, Skype o Adobe Connect. Es recomanable demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
CT2
Avaluació Continuada. Projectes/Activitats que s'han de penjar al moodle referents als seminaris realizats. 20%
Proves objectives de tipus test
A6
CT2
Avaluació del contingut del contingut de l'assignatura que no es qualifica mitjançant la resta d'activitats. 30%
Proves pràctiques
A6
CT2
Proves sobre exercicis pràctics preparats per avaluar la comprensió i el seguiment de les pràctiques realitzades a l'aula d'informàtica: recerca bibliogràfica i demés programes i Apps treballats a l'aula.
20%
Altres  

Projecte/Treball Final

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells que no superin l'assignatura a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria hauran de presentar un altre cop TOTS els treballs.


Fonts d'informació

Bàsica Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información
Collet Brunet R. , Psicologia de las relaciones humanas, 2010, Paris Leza
Arroyo I, Cultura audiovisual, 2009, Laberinto
Faus Gabandé F, Santainés E. , Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud , 2013, Elsevier
Jiménez Villa J, Publicación científica biomédicas: como escribir y publicar..., 2010, Elsevier
BU. Universidad de Málaga, Normas De Vancouver: Guia Breve Cómo Citar y Elaborar Referencias Bibliográficas Según las Normas De Vancouver. . Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/histologia/normas-vancouver-bum, 2013, Universidad de Málaga
Casas Baroy, Joan Carles, Acercando la evidencia científica a la práctica clínica enfermera EviCur, una aplicación TIC para la actualización en competencias informacionales, 2015, Universitat Rovira i Virgili
Olivares Llenas, Eduard, Impacto de las TIC en la salud , 2012, Bioètica & debat: tribuna abierta del Instit
Fernández Cladera, Alberto, Planificación estratégica de las TICs y de los servicios generales en el entorno sanitario, 2015, Universitat Politècnica de Catalunya
Galimany Masclans, Jordi, Historia clínica electrónica de atención primaria de salud, 2014, Universitat de Barcelona

Complementària Domingo J. Gallego ... [et al.], TIC y web 2.0 para la inclusión social y el desarrollo sostenible, 2015, Madrid : Dykinson, cop
Orruño E, Becerra A, Piera JM, Mateos M, Emparanza JI, Asua J, Bayón JC, Sáenz de Ormijana A, del Rí, SISTEMAS DE E-SALUD PARA EL APOYO A PACIENTES ONCOLÓGICOS: PROPUESTA DE DISEÑO PARA FUTUROS ESTUDIOS EVALUATIVOS., 2015, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igual
Orruño E, Martín-Lesende I, Mateos M, Recalde E, Reviriego E, Bayón J.C, Asua J, TELEMONITORIZACIÓN DE PACIENTES PLURIPATOLÓGICOS CON ENFERMEDAD CARDIACA O RESPIRATORIA. EVALUACIÓN DE SU IMPLANTACIÓN EN ATENCIÓN PRIMARIA, 2014, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald
Orruño Aguado E, Asua Batarrita J, Bayón Yusta JC, Gagnon Marie-Pierre. Diseño y plan de implementac, DISEÑO Y PLAN DE IMPLEMENTACIÓN DE LA TELEMEDICINA EN ÁREAS CLÍNICAS ESPECÍFICAS: TELEMONITORIZACIÓN Y TELEDERMATOLOGÍA. EVALUACIÓN DE PUESTA EN MARCHA Y COSTES, 2009, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els continguts treballats a aquesta assignatura es reprodueixen al llarg de tota la carrera universitària d'infermeria i també en la vostra carrera professional. Si us plau, aprofiteu-los i trèieu el màxim suc possible a l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent