Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Identificar les necessitats d'informació relacionades amb les cures de salut
Localitzar i accedir a la informació de forma eficaç
Avaluar la qualitat de la informació, seleccionant la més rellevant i pertinent a la cerca
Fer el treball previst d'acord als criteris de qualitat indicats
Utilitzar programes de comunicació off-line ( editors de text, presentacions digitals, editors de vídeo, Moodle, fòrums, vídeo conferencies)
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitzar la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació i el seu ús.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: Informació- coneixement: relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) |
Dades, informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat. Concepte i tipus de fonts d'informació. Concepte de TIC. La competencia informacional professional i les TIC. |
UNITAT TEMÀTICA II: Ètica de la informació |
Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel•lectual i copyright. Preservació i emmagatzematge de la informació. |
UNITAT TEMÀTICA III: Fonaments del maneig de la informació. |
Recerca estructurada d'informació. Lectura crítica de les publicacions professionals. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques. |
UNITAT TEMÀTICA IV: Fonts professionals d'informació. |
Els catàlegs en línia de les biblioteques. Bases de dades professionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut. |
UNITAT TEMÀTICA V: La informació d'accés lliure a Internet |
Avaluació de la qualitat i fiabilitat de les pàgines web. Fonts d'informació d'accés lliure i aplicació professional. |
UNITAT TEMÀTICA VI: Les TIC com a eines d'informació i comunicació professional |
Gestors d'emmagatzematge d'informació al núvol. Concepte de e-health y m-health. Aplicatius per a la historia clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs, redes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Seminaris |
|
18 |
60 |
78 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
10 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
3 |
9 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Recollir les expectatives dels estudiants.
Informació sobre el nivell d'accès i de coneixement de les TICS.
Informació respecte a l'evolució i cronograma de les activitats del programa i de l'avaluació.
Recomanacions de bibliografia. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics de l'assignatura.
Es posarà l'accent en les novetats aparegudes darrerament en ciències de la salut.
Temes clau sobre els que s'ha de reflexionar. |
Seminaris |
Seminaris/Projectes on es treballaran les TIC aplicades a la infermeria mitjançant l'anàlisis de casos reals o ficticis a fi de que l'estudiant aporti una solució argumentada, resolgui també preguntes concretes i finalitzi amb una reflexió global. Els realitzarà l'alumne de forma autònoma i també en grup, amb seguiment per part de la professora mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta a l'espai Moodle. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es treballarà i analitzaran els diferents recursos:
- historia clínica informatitzada, programes de gestió de cures infermeres, programes de monitorització combinats amb gestió de cures, tractament i curs clínic, etc.
- programes informàtics i Apps d'us universitari i professional lligats a les ciències de la salut.
- recursos de cerca i gestió bibliogràfica
|
Atenció personalitzada |
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial al campus o de modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, Skype o Adobe Connect. Es recomanable demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.
|
Descripció |
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial al campus o de modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, Skype o Adobe Connect. Es recomanable demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Avaluació Continuada. Projectes/Activitats que s'han de penjar al moodle referents als seminaris realizats. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut del contingut de l'assignatura que no es qualifica mitjançant la resta d'activitats. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Proves sobre exercicis pràctics preparats per avaluar la comprensió i el seguiment de les pràctiques realitzades a l'aula d'informàtica: recerca bibliogràfica i demés programes i Apps treballats a l'aula.
|
20% |
Altres |
|
Projecte/Treball Final |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquells que no superin l'assignatura a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria hauran de presentar un altre cop TOTS els treballs. |
Bàsica |
Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información
Collet Brunet R. , Psicologia de las relaciones humanas, 2010, Paris Leza
Arroyo I, Cultura audiovisual, 2009, Laberinto
Faus Gabandé F, Santainés E. , Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud , 2013, Elsevier
Jiménez Villa J, Publicación científica biomédicas: como escribir y publicar..., 2010, Elsevier
BU. Universidad de Málaga, Normas De Vancouver: Guia Breve Cómo Citar y Elaborar Referencias Bibliográficas Según las Normas De Vancouver. . Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/histologia/normas-vancouver-bum, 2013, Universidad de Málaga
Casas Baroy, Joan Carles, Acercando la evidencia científica a la práctica clínica enfermera EviCur, una aplicación TIC para la actualización en competencias informacionales, 2015, Universitat Rovira i Virgili
Olivares Llenas, Eduard, Impacto de las TIC en la salud , 2012, Bioètica & debat: tribuna abierta del Instit
Fernández Cladera, Alberto, Planificación estratégica de las TICs y de los servicios generales en el entorno sanitario, 2015, Universitat Politècnica de Catalunya
Galimany Masclans, Jordi, Historia clínica electrónica de atención primaria de salud, 2014, Universitat de Barcelona
|
|
Complementària |
Domingo J. Gallego ... [et al.], TIC y web 2.0 para la inclusión social y el desarrollo sostenible, 2015, Madrid : Dykinson, cop
Orruño E, Becerra A, Piera JM, Mateos M, Emparanza JI, Asua J, Bayón JC, Sáenz de Ormijana A, del Rí, SISTEMAS DE E-SALUD PARA EL APOYO A PACIENTES ONCOLÓGICOS: PROPUESTA DE DISEÑO PARA FUTUROS ESTUDIOS EVALUATIVOS., 2015, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igual
Orruño E, Martín-Lesende I, Mateos M, Recalde E, Reviriego E, Bayón J.C, Asua J, TELEMONITORIZACIÓN DE PACIENTES PLURIPATOLÓGICOS CON ENFERMEDAD CARDIACA O RESPIRATORIA. EVALUACIÓN DE SU IMPLANTACIÓN EN ATENCIÓN PRIMARIA, 2014, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald
Orruño Aguado E, Asua Batarrita J, Bayón Yusta JC, Gagnon Marie-Pierre. Diseño y plan de implementac, DISEÑO Y PLAN DE IMPLEMENTACIÓN DE LA TELEMEDICINA EN ÁREAS CLÍNICAS ESPECÍFICAS: TELEMONITORIZACIÓN Y TELEDERMATOLOGÍA. EVALUACIÓN DE PUESTA EN MARCHA Y COSTES, 2009, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald
|
|
|
Altres comentaris |
Els continguts treballats a aquesta assignatura es reprodueixen al llarg de tota la carrera universitària d'infermeria i també en la vostra carrera professional. Si us plau, aprofiteu-los i trèieu el màxim suc possible a l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|