Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A17 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
| | A4 |
Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
| | A17 |
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
| | C5 |
Mostrar respecte pels drets fonamentals i d’igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Caring i bases conceptuals de la infermeria |
Filosofía del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring
|
Principis étics de la professió.Factors de cuidatges. |
Principis étics de la professió infermera
Valors i creenças
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expresió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenólogiques i espirituals |
Rol profesional.Infermeria i cuidatge |
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, esencia de la professió |
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser huma |
Treball d' analisi de les fonts documentals i/o artistiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:
1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol profesional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en la etapa a estudi
2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Seminaris |
|
30 |
30 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
1 |
5 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar. |
Sessió Magistral |
Ensenyança expositiva: distinguim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les clases expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent |
Seminaris |
Dirigits als alumnes on es fa una expocisió breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballará amb diferents tipus de materials (videos ,diaris situaciona...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expresions artisticas elaborant un video, teatre, dibuix... |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria |
Descripció |
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup.
Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP.
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema) |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
Expocició oral del tema d'estudi
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita
Creativitat en la presentació
|
15% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Anàlisi situació factors de cuidatje
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball |
15%
|
Atenció personalitzada |
|
Asistència
Participació activa
Recerca bibliogràfica en relació al tema d'estudi.
Integració amb l'equip |
5% |
Proves mixtes |
|
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- Antón Almenara P. Ética y legislación.
Barcelona: Masson-Salvat;1994
- CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA.
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
- CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL
DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
- Collière, M.F. 1982. Promover la vida.Inter
Editions, Paris
- Collière, M.F., Hacia el reconocimiento
enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
- Corbella i Duch. J. Curs de
legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
- Chalifour, J., Relación de ayuda en
enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994
Barcelona.
- Garcia,C. et al. 2001. Historia de la
Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
- Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo
psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
- Jiménez Orantes M. Legislación derecho
sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
- Johson B.S. Enfermeria de Salud Mental y
Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
- Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero.
Ed. Masson, Barcelona
- Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería.,
Rol., 2000 Barcelona.
- Medina Castellano D. Ética y legislación.
Madrid: DAE; 2000.
- Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit
Agua Clara, Alicante
- Siles, J. Pasado, presente y futuro de la
enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana,
Alicante 1996
- Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la
Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
- Vielva J. Ética profesional de la
enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
- Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998
Paris.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'asistencia a les clases magistrals.
Els seminaris son de caràcter obligatori.
Las sesions ABP de rol profesional i els de estudi dels factors de cuidatge son obligatoris.
L'asistencia a les sesions d'esposició de l'historia del cuidar es obligatoria. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|