DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA Codi 18204009
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RELATS, CARMEN
Adreça electrònica mariajosepa.salmeron@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
carme.vives@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
magdalena.perez@urv.cat
Professors/es
SALMERON GASCON, MARIA JOSEFA
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
VIVES RELATS, CARMEN
BARCELÓ PRATS, JOSEP
PÉREZ ESQUIVA, MAGDALENA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A17 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
 A4 Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
 A17 Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria Significat de cuidatge. Filosofia del caring.
Cuidar, essència de la professió.
Marc conceptual:
-Persona- entorn-necessitat-salut


Principis étics de la professió. Factors de cuidatges. Principis étics de la professió infermera.
Introducció de la Bioètica al mon del cuidatge.
Valors i creençes.
Sensibilititat.
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança.
Promocionar i acceptar l'expressió de sentiments.
Acceptació de forçes existencials, fenomenlògiques i espirituals.
Rol professional. Infermeria i cuidatge Competències professionals: Introducció al rol professional.
Introducció al dret sanitari.

Història del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà. Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de l'etapa de la història de la infermeria a estudi:

1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge, tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolítico económica en l'etapa a estudi.

2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A17
32 15 47
Seminaris
A1
A4
A17
C5
20 20 40
Presentacions / exposicions
A17
B5
C4
6 12 18
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A4
A17
B5
6 20 26
Atenció personalitzada
A1
A17
B5
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A4
A17
C4
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura.
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació.
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sessió Magistral Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on, a més de la lliçó magistral, hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent.
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una expocisió breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballará amb diferents tipus de materials (videos, diaris, situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades.
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball a l'aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un video, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria.

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A4
A17
C5
Síntesi bibliogràfica envers la filosofia del caring.
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes.
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema).


Analisis de les competències professionals: introducció al rol professional.
Introducció al dret sanitari.

15%







10%
Presentacions / exposicions
A17
B5
C4
Expocició oral del tema d'estudi.
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita.
Creativitat en la presentació.

15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A4
A17
B5
Anàlisi situació factors de cuidatje.
Fonamentació científica.
Interrelació amb el grup de treball.
Assistència i participació activa.
10%


Proves mixtes
A1
A4
A17
C4
Realització de dos exercicis teòrics amb preguntes curtes i de desenvolupament.del contingut impartit en les clases magistras els seminaris i PBL. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Acebedo.S.; Rodero. V,; Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.; Vives,C.; Ricomá,R. Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de ciències de la salut. Tarragona: URV. Publicacions:2010
  • Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat: 1994
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid: 1989
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988
  • Collière, M.F. Promover la vida.Paris: Inter Editions; 1982
  • Collière, M.F. Hacia el reconocimiento enfermero. Barcelona:  Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept; 1991
  • Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
  • Chalifour, J. Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y humanista.Barcelona: SG. Editores; 1994
  • Garcia,C. et al. Historia de la Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero. Barcelona: Edit Harcourt; 2001
  • Gallar, M. Promoción de la salud y apoyo psicológico.Madrid: Paraninfo; 2006
  • Jiménez Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993
  • Johson B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
  • Kéruac et. Tal.El pensamiento enfermero. Barcelona:Ed. Masson; 1996
  • Marriner, A. Alligoog, MR. Modelos y Teorías de Enfermería.6ªed. Madrid: Hacourt Brace de España, S.A; 2007
  • Medina Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000
  • Siles, J. História de la Enfermería .Alicante: Agua Clara; 1999
  • Siles, J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
  • Torralba, F. Antropología de cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.; 2005
  • Valls, R. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2008
  • Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
  • Watson, J. Le caring.Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson, J. Nursing. The philosophy and Science of caring. EEUU. University Press of Colorado; 2008
  • Complementària

    Recomanacions


     
    Altres comentaris
    Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris són de caràcter obligatori. Les sessions ABP de rol professional i els d'estudi dels factors de cuidatge són obligatoris. L'assistència a les sessions d'exposició de l'història del cuidar és obligatoria.
    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent