ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA
Codi
18204009
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle
1r
Descriptors
Crèd.
Tipus
Curs
Període
6
Formació bàsica
Primer
1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament
Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica
maria.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant
En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant,
en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta
a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per
poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.
Continguts
Tema
Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria
Filosofia del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring
Principis ètics de la professió. Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera
Valors i creençes
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expressió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.Infermeria i cuidatge
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, essència de la professió
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà
Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de l'etapa de la historia de la infermeria a estudi:
-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en l'etapa a estudi
-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria
Atenció personalitzada
Descripció
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup.
Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP.
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.
Avaluació
Altres comentaris i segona convocatòria
Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.
El professor/a, per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives, limita l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).
Fonts d'informació
Bàsica
Consell de Col.legis d'Infermeres i infermers de Catalunya, Codi d'Ética de les infermeres i infermers de Catalunya, , 2014
Antón Almenara P. Ética y legislación.
Barcelona: Masson-Salvat;1994
CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA.
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL
DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
Collière, M.F. 1982. Promover la vida.Inter
Editions, Paris
Collière, M.F., Hacia el reconocimiento
enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
Corbella i Duch. J. Curs de
legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
Chalifour, J., Relación de ayuda en
enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994
Barcelona.
Garcia,C. et al. 2001. Historia de la
Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo
psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
Jiménez Orantes M. Legislación derecho
sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
Johson B.S. Enfermeria de Salud Mental y
Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero.
Ed. Masson, Barcelona
Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería.,
Rol., 2000 Barcelona.
Medina Castellano D. Ética y legislación.
Madrid: DAE; 2000.
Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit
Agua Clara, Alicante
Siles, J. Pasado, presente y futuro de la
enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana,
Alicante 1996
Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la
Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
Vielva J. Ética profesional de la
enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998
Paris.
Complementària
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent