Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
| | A7 |
Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
| | A13 |
Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;
Caracterísitiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciéncia del caring |
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infáncia |
Es defineixem les diferents etapes, les carcterístiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactan, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutricció/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son |
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia |
S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció |
Unitat temática IV.- Dones i homes adults |
S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. S' dessenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut |
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi
|
S'Aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i gup familiar
|
Unitat temàtica VI.- La gent gran.
|
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
|
Unitat temàtica VII: Processo de raonament clìnic |
S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic y judici i acció terpeutica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
38 |
50 |
88 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
15 |
29 |
Seminaris |
|
16 |
20 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
22 |
34 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria |
Sessió Magistral |
Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius per a l'estudi i l'aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració. relaxació, observació, protocols de seguretat, identificació i protecció de dades. Aixi com tallers de higiene, seguretat, en el nadó |
Seminaris |
1.- Dues seminaris que, consisteixen en sessions en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats de sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partenença, actualització.
2.- Seminaris d'aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona grand-familia |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi. Situacions clíques: La familia i la persona gran. Embaràs, part i neixement |
Treballs |
Elaboració d'un treball de Camp: Judici Clínic
Entrevista
análisi de dades
Identificació de comportaments, hábits i estils de vida
Identificació de problemes o situaciones de cuidatges:
Judici Diagnóstic
Judici Terapeutic |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. Tutories presencials obligatòries planificades dintre del temari i horari de l'assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Exàmen de habilitats pràctiques en l'aula de laboratori amb diferents escenaris, S'utilitzan llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i la escala de qualificacions |
Apte- No apte |
Seminaris |
|
Desenvolupament en profunditat dels temes: de nen/nea neonat; adolescencia: sexualitat, la persona grand: jubilació
Elaboració d'una narrativa d'intronspecció el relacció a les necessitats de avanç, pertenença, actualització.
Presentació en classe; exposició oral; fundamentació documentada dels principis científics.
Análisis, discusió, conclusió
|
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració del Pla de treball grupal i/o individual
Recerca de fonts documentals
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals
Análisi i discussió de les fonts documentals
Treball autónomo i de grup
Cooperació amb el grup
Autoevalució individualitzada i grupal. Compromis contractual amb el grup |
20% |
Treballs |
|
Treball: Judici Clínic |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Conceptes i principis cientìfics impartits en clases magistrals, seminaris i PBL. Judici Clínc
El estudiant desenvolupa en profundidat temes d'estudi, amb preguntes cortes o tipus test |
30%. |
Proves pràctiques |
|
Examen teorìc práctic dels tallers de laboratori |
apte-no apte |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada. Les notes primera convocatòria d'avaluació continuada sortiran el la plataforma moodle. La segona convocatòria es per recuperar les parts no superades o no presentades. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves objectives, seminaris, PBL(ABPs), examen teòric-pràctic i activitats aprovades. Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris, tallers de laboratori i les sessions de PBL (ABPS) són de caràcter obligatori. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
, , ,
, , ,
, , ,
|
Acebedo Urdiales,S. Rodero Sánchez, V. Aguaron Garcia, MJ., Jimenez Herrera, M. Tio Molist, C. Vives Relats, C. Ricomá Muntanè,R. Pràctiques Clìniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeriai altres carreres de Ciències de la Salut. Publicacions URV. 2010. Tarragona Alfaro-Lefevre,R. Aplicación del proceso enfermero. Barcelona: Masson: 2003 Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009 Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987 Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001 Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001 Generalitat de Catalunya. Protocol per l'asistencia normal. Departament de Salut: 2007 López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L. 2003 Llibre Blanc. Activitats preventives per la gent gran. Generalitat de Catalunya. Département de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona: 1999 Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007 Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993 Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002 Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005 Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008 Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos: 1994 Seguranyes, G. Enfermería Maternal. Barcelona: Doyma: 2000 Spencer, A; Nevad, J; Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005 Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005 Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 Watson, J. Nursing. The Philosophy and Sciencie of Caring. Publishes by the University Press of Colorado. EE.UU: 2008 |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòria l'assistència als seminaris i ABP.
Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|