DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18204101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mariaisabel.font@urv.cat
Professors/es
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant És una assignatura curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva holística i global. Profunditza en el procés evolutiu de la persona sana des de les etapes del cicle vital
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;

Caracterísitiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciéncia del caring
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infáncia Es defineixem les diferents etapes, les carcterístiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactan, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutricció/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temática IV.- Dones i homes adults S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. S' dessenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi


S'Aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i gup familiar

Unitat temàtica VI.- La gent gran.
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
Unitat temàtica VII: Processo de raonament clìnic S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic y judici i acció terpeutica
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. Tutories presencials obligatòries planificades dintre del temari i horari de l'assignatura

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada. Les notes primera convocatòria d'avaluació continuada sortiran el la plataforma moodle. La segona convocatòria es per recuperar les parts no superades o no presentades.

Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves objectives, seminaris, PBL(ABPs), examen teòric-pràctic i activitats aprovades. Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris, tallers de laboratori i les sessions de PBL (ABPS) són de caràcter obligatori.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació
Bàsica Seguranyes Guillot, Gloria, Enfermería Maternal, masson, 1994
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,

Acebedo Urdiales,S. Rodero Sánchez, V. Aguaron Garcia, MJ., Jimenez Herrera, M. Tio Molist, C. Vives Relats, C. Ricomá Muntanè,R. Pràctiques Clìniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeriai altres carreres de Ciències de la Salut. Publicacions URV. 2010. Tarragona

Alfaro-Lefevre,R. Aplicación del proceso enfermero. Barcelona: Masson: 2003

Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009

Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001

Generalitat de Catalunya. Protocol per l'asistencia normal. Departament de Salut: 2007

López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L.  2003

Llibre Blanc. Activitats preventives per la gent gran. Generalitat de Catalunya. Département de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona: 1999

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos:

1994

Seguranyes, G. Enfermería Maternal. cap.3,4,7.  Barcelona: Doyma: 2000

Spencer, A; Nevad, J;  Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008

Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998

Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002

Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Jensen S. Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica. Kluwer Health : Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia, 2012

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent