DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA JOVENTUT Codi 18204103
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
TIÓ MOLIST, CARMEN
Adreça electrònica carmen.tio@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
alba.roca@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
Professors/es
TIÓ MOLIST, CARMEN
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
ORTEGA SEGURA, CARMEN
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Web http://carme.tio@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta dels problemes de salut mes prevalent-se en la persona jove, considerant imprescindible conèixer la realitat actual i els processos canviants que afecten a la salut en aquesta etapa

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitzar els components de risc per a la salut dels joves reflexionant sobre els judicis de valor i el propi comportament.
Conèixer les implicacions legals del consentiment informat en el menor madur.
 A5 Demostrar maniobres de primers auxilis i de RCP bàsica.
 A7 Reflexionar sobre la violència, sexualitat, aliments, tòxics i falta de percepció del risc i la seva associació amb els problemes més freqüents de salut en el jove.
 A8 Identificar els problemes de salut prevalents en el jove contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Explicar les alteracions de salut del jove, factors associats incloent la prevenció, i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar.
 A9 Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en els joves distingint les que impliquen el rol infermer.
Reconèixer les necessitats del jove i la seva família en els problemes de salut estudiats i explorar maneres d'ajuda
 A13 Aplicar procediments en relació a primers auxilis, ferides, teràpia nutricional i fàrmacs (administració i càlcul de dosis).
Aplicar valoracions en relació als problemes de salut tractat: dolor, ferides, nutricionals, de primers auxilis...
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove Anàlisis epidemiològic en quant a la prevelencia dels problemes de salut en l’adult jove. La discussió sobre les conductes de rics i altres factors implicats permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre al grup de població estudiada.
Unitat temàtica II: Vivències i problemes de salut per les conductes de rics que comporten lesions traumàtiques Factors que confluïxen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoració estat general a nivell de primers auxilis i el procés en una situació d'ingrés hospitalari. Valoració nivell consciencia. Valoració ferides. Valoració del dolor en el sentit global del concepte..
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Intervencions traumatològiques. Asèpsia. Ferides. Prevenció infecció nosocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant el ingrés, la intervenció quirúrgica , dolor, i situació de crisi familiar.
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-IV i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Un aspecte a destacar en el treball del rol infermer és el anàlisis i reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives donada la repercussió que aquests tenen en la qualitat de la cura.
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut per les conductes de rics en l'alimentació En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que confluïxen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen factors psicosocials i culturals, ressaltant el increment d'aquests problemes en relació als hàbits i estils de vida i a l'equilibri emocional com crisi de desenvolupament en el jove.
Les dietes hipercalòriques i falta d'exercici o fenòmens com el culte per la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Els alumnes aprenen també a fer valoracions sistemàtiques a nivell nutricional i habilitats de procediments terapèutics relacionats amb la nutrició.
Unitat temàtica V: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de rics en las relacions sexuals i lèsprexió de la sexualitat Com afecta la malaltia en l'expressió de la sexualitat i quines alteracions es poden produir en ella. Malalties de transmissió sexual com el VIH/SIDA entre altres i les conductes de risc que poden produir aquestes malalties de transmissió sexual.
Unitat temàtica VI: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitat i les malalties associades en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes de salut predominants amb aquest caràcter.
En el seu estudi es tindrà en compte que el diagnòstic d'un problema de salut amb caràcter de cronicitat suposa un important impacte per al jove i la seva família per les associacions que les persones fan sobre dels canvis en els seus hàbits i estils de vida. Es reflexionarà també a prop de l'excel•lent posició i compromís infermer en l'equip de salut, perquè el jove aprengui sobre la seva cura de manera que pugui afrontar la incertesa, viure amb autonomia i qualitat de vida.
Es desenvoluparà conceptes teòrics i pràctics bàsics sobre la diabetis especialment sobre la tipus I per ser la patologia predominant associada a la cronicitat en el jove, i també sobre la diabetis tipus II per el increment actual en el jove associat als canvis en l'estil de vida

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A7
A8
A9
34 40 74
Seminaris
A1
A5
A7
A8
16 24 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A7
A8
A9
B4
12 30 42
Pràctiques a laboratoris
A1
A5
A7
A8
A9
A13
B4
24 33 57
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A1
A5
A7
A8
A9
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives
Seminaris Treball i participació activa dels alumnes sobre temes concrets
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema
Pràctiques a laboratoris Demostració pràctica i assaig d'habilitats de procediments relacionats amb el tema
Atenció personalitzada Resolució de dubtes personals i necessitats d'aprenentatge en horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o mtijançant cita prèvia.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, es a dir, els alumnes podent consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne previament establert o demanar cita

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A7
A8
A9
B4
Assistència, participació, habilitats de cerca, treball grupal i prova obtetiva dels continguts treballats 20%
Pràctiques a laboratoris
A1
A5
A7
A8
A9
A13
B4
Examen pràctic sobre les diferents habilitats realitzades als laboratoris
Prova objectiva de pregunta curta i/o tipus test relacionada amb els continguts pràctics.
20%
Proves mixtes
A1
A5
A7
A8
A9
Es realitzaran dues proves
60 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria la nota final de l'assignatura resultarà de la suma de cada una de les parts que han d'estar, obligatòriament, aprovades.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades en consonància amb el que ha estat l'avaluació continuada:

-Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Es considerarà aprovada aquesta categoria sempre que la nota del cadascuna de les proves mixtes sigui igual o superior a 5.

-La prova pràctica es recuperarà amb la realització d'una nova prova pràctica de l'estil de la que es fa en la primera convocatòria. Per superar aquesta categoria caldrà treure, com a mínim, un 5.

-Pel que fa a l'aprenentatge basat en problemes, no hi ha recuperació i l'estudiant conservarà la nota en primera convocatòria d'aquesta categoria.


Fonts d'informació

Bàsica Fuente (de la) M. (Coord), Enfermría Médico-quirúrgica (3 vol), ultima edició disponible, Madrid. DAE: (Paradigma)
LeMone P. y Burke K. , Enfermería Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol.), 2009, Madrid. Pearson Educatión
Smithh S, Daell D y Martin B, Tecnicas de enfermería Clínica (2 vol), 2009, Madrid. Pearson Educatión
Hidalgo MS, Redonmdo AM., Medicina de la adolescencia, 2012, Madrid, Ergon
Bruner y Suddarth, Enfermeria médico-quirurgica, 2013, España, Walters Kluwer
Zabalegui A, Mangues I, Molina JV. Toneu L., Administración de medicamentos y cálculo de dosis, 2014, Madrid, Elsevier-Masson

Complementària Bastos F. Valle J, Diccionario enciclopedica ilustrado de traumatología, 2007, Monsa Praima ediciones
Lorenzo P, Drogodependencias, 2009, Madrid: Panamericana
Rigol A. y Ugalde M., Enfermería de Salud Mental y Psiquiatria, 2001, Barcelona: Masson
Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby
Phillips N, Técnicas de Quirofano, 2005, Barcelona: Elsevier
Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol
Ronald M. , Tratamiento práctico de fracturas, 2003, Madrid: Elsevier
Gonzalez I.C. y Herrero A., Procedimientos y técnicas de Enfermería, 2008, Madrid: DAE

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18204006
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18204102
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18204108
FARMACOLOGIA/18204107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002
 
Altres comentaris
Per organització horària, es recomana que l'alumne cursi en el mateix quadrimestre les assignatures de Infermeria en la joventut i Infermeria en la Gestació, Infància i Adolescència.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent