DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN Codi 18204105
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
mariaantonia.martorell@urv.cat
marta.pena@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
tatiana.gonzalez@urv.cat
irina.pocurull@urv.cat
sara.fumanal@urv.cat
edurne.gutierrez@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
PEÑA GARCÍA, MARTA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
GONZÁLEZ CARRASCO, TATIANA
POCURULL RODA, IRINA
FUMANAL QUINTANA, SARA
GUTIÉRREZ MORETA, EDURNE
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura que aborda els problemes de salut més prevalents de la persona gran sense perdre de vista la consideració del procés d'envelliment de la persona. Així mateix, considera la realitat actual vers l'envelliment i els diferents canvis que afecten aquesta etapa del cicle vital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Reconèixer els problemes de salut prevalents en la persona gran
Identificar aspectes diferencials de la malaltia en la persona gran (factors de risc, símptomes, evolució, etc.)
Explicar les manifestacions clíniques dels processos pluripatològics
Identificar les necessitats nutricionals de la persona gran en relació a l’estat salut/malaltia
 A9 Valorar qualitat de vida i necessitats de la persona gran malalta i del pacient i família amb pluripatología
Analitzar l’experiència de malaltia, dependència i/o sofriment en la persona gran, i la seva família i cuidadors
Adequar la comunicació de manera que permeti a la persona gran , la seva família i cuidadors la possibilitat de manifestar la seva percepció i necessitats respecte del procés dels cuidatges.
Plantejar actuacions davant els processos de malaltia (diagnòstic, clínica i tractament), dependència i sofriment de la persona gran i els seus cuidadors
 A12 Sensibilitzar-te davant l’atenció de les persones grans.
Donar exemples de cures posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l’ètica i l’educació per la salut
 A13 Aplicar els instruments i escales de valoració específics per a la persona gran i les seves cuidadores
Aplicar tècniques d’estimulació (física i cognitiva) d’acord al procés de salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Contribuir a la cohesió del grup amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en l'adult major Característiques del procés d'envelliment i de la malaltia en la persona gran en relació amb els factors de risc i les causes més freqüents de morbimortalitat. Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major. Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència
Unitat temàtica II: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia. Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que alteren l'eliminació Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència en relació a trastorns gastrointestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests problemes tant a nivell funcional com de vivència i la seva repercussió en la qualitat de vida de la persona gran
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A8
A9
38 51 89
Seminaris
A8
B5
16 24 40
Pràctiques a laboratoris
A12
A13
6 12 18
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B5
C5
20 38 58
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
A8
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura
Seminaris Activitas grupal on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crítica i el debat per part de l'alumne
Pràctiques a laboratoris Demostració i possada en pràctica d'habilitats relacionades amb el cuidatge de la persona gran que es desenvolupen en escenaris creats a tal efecte
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A8
B5
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
25%
Pràctiques a laboratoris
A12
A13
Demostració simulada d'habililtats. Es realitzaran avaluació de coneixements prèvia a la demostració pràctica, seguint el protocol següent: 1- Guia del procediment amb preguntes i lectures prèvies a la sessió.
2- Preguntes, a l'inici de la sessió, 1 ó 2 preguntes per estudiant, d'avaluació del material de lectura. L'estudiant que superi les preguntes es quedarà a la realització de la pràctica.
3- L'alumne que no pugui respondre a les preguntes, si és possible, se li donarà mitja hora d'estudi i se li tornaran a fer les preguntes. Tan sols si l'avaluació és positiva l'alumne podrà realitzar la pràctica. Si no és possible, no podrà fer la pràctica.
Es tindrà en compte l'assistència obligatòria en un 80% de les sessions; l'actitud i participació així com els treballs que es poguin derivar
10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B5
C5

Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació i avalaució grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació
25%
Proves objectives de tipus test
A8
A9
S'avaluarà mitjançant una o dos proves objectives amb preguntes tipus test sobre tots els continguts de l'assignatura 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Burke, Mary M. Y Walsh, Mary B. (1998) Enfermería Gerontológica. Cuidados integrales del adulto mayor. Harcourt Brace, Madrid.

García, M. Victoria, Rodriguez, Catalina, Toronjo, M. Ángeles (2001) Enfermería del anciano. DAE, Madrid-Valencia.

Mauk, Kristen L. (2008) Enfermería Geriàtrica. Competencias asistenciales. Mc-GrawHill-Interamericana, Madrid.

Tabloski, Patricia A. (2010) Enfermería Gerontológica. Pearson, Madrid.

Complementària

Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula D'acord a l'article 21 de la Normativa Acadèmica durant les activitats avaluatives està limitat l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent