Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A21 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Explicar les alteracions de salut en la persona gran i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
| | A13 |
Mostra sensibilitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
| | A16.3 |
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
| | A17.1 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats en les diferents etapes del cicle vital
| | A17.2 |
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Aplicar tècniques d'estimulació (físiques i cognitives) en les diferents etapes de la vida d'acord al problema de salut i atenent al caràcter individual, especialment en aquelles persones que presenten processos de caràcter neurològic i de deteriorament cognitiu (reversible i irreversible)
| | A20 |
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
| | A21 |
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A23.2 |
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Experiència i vivència del procés d'envellir |
Característiques del procés d'envelliment: envelliment biològic, psicològic i social. La individualitat en el procés d'envellir.
Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major.
Característiques de la malaltia en la persona gran. Pluripatologia i plurifarmacia en la persona gran.
Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència
|
Unitat temàtica II: La cura del malat en les diferents proves diagnòstiques |
Proves diagnòstiques més freqüents en la persona gran. Proves d'imatge; laboratori; endoscòpies; biòpsies.
Preparació de la persona, procediment i cures post prova.
|
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics |
Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia.
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència.
Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés.
|
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació |
Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària |
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials |
Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida |
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives |
Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
50 |
78 |
Seminaris |
|
16 |
20 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
14 |
20 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís amb l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Activitats grupals on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crític i el debat per part de l'alumne. Així com la profundització en el coneixement del procés d'envelliment i les seves característiques sense perdre de vista la individualitats d'aquest precés. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Activitat de treball col•laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge. |
Atenció personalitzada |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Descripció |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluarà mitjançant una o dues proves objectives amb preguntes tipus test i/o curtes sobre els continguts de l'assignatura |
60% |
Seminaris |
|
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
|
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria
Es podrà valorar la assistència continuada, la participació, col•laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura.
|
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a l'avaluació continuada recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs, i que correspon a la segona convocatòria. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per aquest motiu, i nomès en casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. Per aprovar l'assignatura, han d'estar superades totes les activitats avaluatives. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells de comunicació i transmissió de dades, que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
|
Bàsica |
|
Bermejo Boixareu, C. & Rodríguez Salazar, J. (2017) Manual terapéutico en Geriatría. Madrid: Editorial Médica Panamericana. García Hernández, M., & Martínez Sellarés, R.
(2012) Enfermería y envejecimiento. Barcelona: Elsevier Masson. García Hernández, M., Gallo Estrada, J., García Hernández, M.,
Gallo Estrada, J., & Fundación para el Desarrollo de la Enfermería.
(2011) Recursos geriátricos : Valoración geriátrica
integral (Colección líneas de especialización para enfermería,
enfermería geriátrica y gerontológica ; 6). Madrid: Enfo.
García Hernández, M., Gallo Estrada, J., & Fundación para el
Desarrollo de la Enfermería. (2011) Atención enfermera en los grandes
síndromes geriátricos(Líneas de especialización para enfermería, enfermería
geriatrica y gerontologica ; 4). Madrid: Enfo.
Mauk, Kristen L. (2008) Enfermería Geriàtrica. Competencias
asistenciales. Madrid: Mc-GrawHill-Interamericana.
Millán Calenti, J. (2011). Gerontología y geriatría :
Valoración e intervención. Madrid: Médica Panamericana.
Prat Puigdengolas, F., & Centro de Humanización de la Salud.
(2008). Bioética en residencias : Problemas éticos en la asistencia a la
persona mayor(Cuadernos del centro de humanización de la salud, 14). Santander: Sal Terrae.
Tabloski,
Patricia A. (2010) Enfermería Gerontológica. Pearson, Madrid.
Whitbourne, S.,
& Sliwinski, M. (2016). The wiley-Blackwell handbook of adulthood
and aging (Blackwell handbooks of developmental psychology). Chichester,
UK: Wiley.
|
|
Complementària |
|
Hi haurà bibliografia
complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101 | INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18234109 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pots estar sotmesa a canvis els quals seran degudament informats a l'alumne utilitzat l'espai de treball d'aprenetatge o altres vies de comunicació. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|