Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre l'ús de mesures de contenció
Conèixer les bases jurídiques que regulen aspectes relacionats amb la mort
| | A2 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
| | A8 |
Comprendre els processos associats a situacions per problemes / malalties en la salut mental al llarg del cicle vital
Valora l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
| | A9 |
Conèixer formes de cura que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Considerar des de la perspectiva de la cura el suport al pacient i a la família
| | A15 |
Considerar els significats de la mort i el morir i la seva atenció tenint en compte la cultura, la societat i la persona
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
| | A21 |
Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Processos de salut i malaltia mental. Vivències de malaltia mental i entorns de cuidatge.
|
Tema 1: Salut mental: processos de salut i malaltia en situacions de cuidatge individual, familiar i comunitari.
Tema 2: Salut mental en el sistema global de salut.
Tema 3: Estigmatització, sofriment, conductes de risc d'agressió i autoagressió. Vivències de la malaltia mental.
Tema 4: Trastorns d'ansietat
Tema 5: Trastorns somatomorfos i dissociatius
Tema 6: Transtorns de l'estat d'ànim.
Tema 7: Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.
Tema 8: Transtorns de la personalitat.
Tema 9: El suicidi.
Tema 10: Trastorns del desenvolupament.
Tema 11: Tipus d'Intervenció en infermeria de salut mental.
Tema 12: Aspectes étics i legals en salut mental i psiquiatrica.
|
Unitat temàtica II: Processos de pèrdua i dol. Cuidatges al final de la vida. |
Tema 1: Processos de pèrdua i dol.
Tema 2: Dol i família.
Tema 3: El significat i la dignificació del morir. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
24 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
18 |
30 |
Seminaris |
|
18 |
27 |
45 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
16 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Descripció |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumne sempre que ho requereixi, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques que es realitzin. |
14% |
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
6% |
Proves mixtes |
|
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic.
El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria: L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert. En segona convocatòria: l'alumne que no hagi superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació farà un examen tipus test i/o pregunta curta i/o resolució d'un cas pràctic, adaptant la prova a la modalitat d'activitats realitzades durant el curs que no s'hagin superat. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. Es seguirà modalitat d'avaluació continuada que suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa en segona convocatòria seguin la modalitat d'activitats realitzades durant el curs. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. --> |
Bàsica |
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, ,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E, Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada,
FORNES, J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados,, Última edició publicada ,
JOHNSON, B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
LÓPEZ IMEDIO, E., Enfermería en cuidados paliativos, Última edició publicada,
MORRISON, M., Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada ,
O'BRIEN PG, ET. AL, Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada,
Ministerio de Sanidad y Consumo., PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS , Última edició publicada ,
RIGOL, A., UGALDE, M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
SHIVES, LR., Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales , Última edició publicada,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per la bona dinàmica i seguiment dels tallers i seminaris de tot el grup d'alumnes, una vegada s'hagin iniciat no es podrà accedir passats deu minuts de l'horari establert. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|