DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL Codi 18204106
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ORTEGA SANZ, LAURA
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
montserrat.palou@urv.cat
ines.sombrero@urv.cat
cristina.galan@urv.cat
judit.vives@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
ORTEGA SANZ, LAURA
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
PALOU CAPDEVILA, MONTSERRAT
SOMBRERO TORRES, INÉS
GALÁN CONTRERAS, CRISTINA
VIVES ESPELTA, JUDIT
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumne en els aspectes bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb situacions complexes de salut mental, en els processos de malaltia i rehabilitació, de la persona, família i comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A24 Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
 A10 Descriure els problemes derivats de la violència de gènere i les formes de prevenció i atenció
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
 A24 Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
Planificar cures que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unidad temática I: Salud y enfermedad mental. Organización y significados de la atención en salud mental.
Unidad temática II: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de ansiedad, obsesivo-compulsivos, somatomorfos y disociativos.
Unidad temática III: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de personalidad, enfermedad dual y adicciones.
Unidad IV: Trastornos depresivos, bipolares y relacionados.
Unidad V: Procesos de enfermedad relacionados con la esquizofrenia y otros trastornos psicóticos.
Unidad VI: Trastornos del desarrollo.
Unidad VII: El suicidio.
Unidad temática VIII: Violencia de género y salud mental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A10
A24
23 0 23
Seminaris
A10
A24
CT5
18 20 38
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A24
CT5
6 24 30
Simulació
A24
CT5
12 15 27
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A7
A10
A24
1 27 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.

Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració
Simulació Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals.
Atenció personalitzada Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumne sempre que ho requereixi, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A10
A24
CT5
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A24
CT5
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. 6%
Simulació
A24
CT5
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. 14%
Proves mixtes
A7
A10
A24
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria:

L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert.

En segona convocatòria:

l'alumne que no hagi superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació farà un examen tipus test i/o pregunta curta i/o resolució d'un cas pràctic, adaptant la prova a la modalitat d'activitats realitzades durant el curs que no s'hagin superat.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada que suposa seguir les activitats programades al llarg del curs. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa en segona convocatòria seguin la modalitat d'activitats realitzades durant el curs.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica MORRISON, M., Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada ,
JOHNSON, B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada,
FORNES, J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados,, Última edició publicada,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E, Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada,
O'BRIEN PG, ET. AL, Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada,
RIGOL, A., UGALDE, M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada,
SHIVES, LR., Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada,
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per la bona dinàmica i seguiment dels tallers i seminaris de tot el grup d'alumnes, una vegada s'hagin iniciat no es podrà accedir passats deu minuts de l'horari establert.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent