DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FARMACOLOGIA Codi 18204107
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montse.giralt@urv.cat
miguel.querol@urv.cat
laura.canadell@urv.cat
mariaesther.julian@urv.cat
monica.munoz@urv.cat
Professors/es
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
QUEROL DE CÁRDENAS, MIGUEL
CANADELL VILARRASA, LAURA
JULIÁN ÁVILA, MARIA ESTHER
MUÑOZ CORTÉS, MÓNICA
Web
Descripció general i informació rellevant La realització de la teràpia farmacològica té caràcter interdisciplinari, de manera que tots els professionals de la salut desenvolupin activitats complementàries amb tendència a millorar el rendiment del tractament farmacològic. Així, el professional d’infermeria per a poder ser eficaç, mitjançant l’ús dels coneixements i metodologia adequats, ha de plantejar-se uns objectius, activitats o adquisició d’habilitats relacionades amb aquest tema, com: • Administrar els fàrmacs segons les seves propietats. Seguir totes les observacions contingudes en la prescripció mèdica. • Valorar l’eficàcia del tractament, controlar les circumstàncies fisiològiques i fisiopatològiques que poden afectar-lo. • Valorar els senyals d’alarma indicatius de toxicitat lleu/greu. Posar en funcionament, si escau, els mecanismes d’urgències específics. • Analitzar les interaccions potencials clínicament significatives. • Prevenir la toxicitat del fàrmac per a incrementar la seguretat del pacient. Disminuir o alleujar les molèsties del tractament farmacològic; valorar i controlar les circumstàncies precipitants. • Informar al pacient, valorar els seus coneixements previs i el compliment del tractament prescrit.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Organitzar les pautes d'administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament i tenint en compte les necessitats del pacient.
 A14 Conèixer els principals conceptes de la farmacologia
Explicar els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments.
Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària.
Identificar els diferents tipus d'interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs.
Qüestionar-se l'automedicació i la presa de consciència de quan suposa un risc pr a la salut.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar i avaluar de forma crítica la informació sobre els medicaments.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració.
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7.- Interaccions farmacològiques.
Tema 8-. Intoxicacions. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs.
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars.
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiacepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: al·lucinògens. Noòtrops. Antidepressius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
Tema 13 -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica.
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics Betalactàmics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 17.- Macròlids, Lincosamines i Glicopèptids: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 18.- Aminoglucòsids, Quinolones, i altres antibiòtics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema PA.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA.
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI Tema PA-. Broncodilatadors. Antitussígens. Expectorants. Antihistamínics H1.
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistres del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació.
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Fàrmacs antiemètics. Farmacologia de la secreció biliar.
Tema PA-. Fàrmacs antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació.
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats.
Tema 24-. Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina i antidiabètics no insulínics.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics.
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics.
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES (PA)) Debat 1-. Infeccions. SIDA. Fàrmacs anestèsics.
Debat 2-. Unitat VIII, tema antiemetics, antidiarreics, laxants.
Debat 3-. HTA, coagulació, diabetes, antigotosos .
Debat 4-. Digestiu (ulcera), respiratori.
Tallers Taller 1-. Fons d’informació
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació i càlcul (dues sessions, la segona amb prova eliminatòria)
sessions de Cas clínic Integra: Informació medicaments. Adherència al tractament. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població. Continguts teòrics de l’assignatura.
3 sessions:
1. Presentació i cerca d’informació (informàtica).
2. Indicacions i possibles interaccions i reaccions adverses més rellevants. Pla terapèutic del cas clínic.
3. Resolució del cas clínic. Explicació al pacient i educació sanitària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A14
29.5 45 74.5
Pràctiques a laboratoris
A9
A14
B2
C3
6 4.5 10.5
Debats
A14
C3
8 16 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A9
B2
C3
4 0.5 4.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A9
A14
B2
C3
C4
8 24 32
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
A14
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris).
Sessió Magistral Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
Pràctiques a laboratoris 4 tallers en grups reduïts sobre:
- formes farmaceutiques i administració de medicaments
- normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació
- càlculs de dosificació dues sessions
Treball en grup de 20 alumnes
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria

Debats Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 alumnes.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessió sobre fonts d'informació a l'aula d'informàtica amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria
Supòsits pràctics/ estudi de casos Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 alumnes.
Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic
Assistència obligatòria
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Presencials: Els dies de classe magistral al finalitzar la classe. Totes les tardes de dilluns a dijous de 15 a 17 h a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir. Virtuals: A través del moodle o correu electrònic. Fòrum obert de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A9
A14
B2
C3
S'avaluarà les tres primeres sessions de forma individual i col·lectiva (15%)
Assistència obligatòria
En la segona sessió de càlcul (segon quadrimestre) es realitzarà una prova amb 5 problemes. Per tal de superar aquesta prova serà necessari com a mínim haver realitzat correctament 3 problemes amb una nota global superior a 6 (10%)
25
Debats
A14
C3
En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà conjuntament a la prova tipus test el que permetrà aprovar el bloc de coneixements per l'avaluació continuada
10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A9
B2
C3
S'avaluara la participació del estudiant i la resolució del suposit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria
2,5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A9
A14
B2
C3
C4
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació
- sessió pla terapèutic
- exposició del cas
i també s'avalarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria
20
Proves objectives de tipus test
A14
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 5, sobre una puntuació de 10, en cada prova per fer promig amb les altres notes.
40
Altres  

Qüestionari moodle sobre dosificació

2,5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota de la pràctica és la suma del treball dels tallers (laboratori), aula d'informàtica, càlcul (moodle) i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5 i ha superat la prova de càlcul amb una nota superior a 6.

La nota de coneixements (teoria) serà la suma de les dues proves més les notes dels 4 debats. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5 i podrà fer promig entre les dues proves tipus test sempre que tingui una nota igual o superior a 5 en cada prova tipus test. La part que no aprovi haurà de presentar-se a un examen a la segona convocatòria on haurà de tenir una nota mitjana de 5 per superar la segona convocatòria.

Alumne repetidor: haurà de fer la part no aprovada complerta. Si ha suspès la teoria haurà de fer les proves tipus test i debats. Si ha suspès les pràctiques haurà de fer els tallers, la prova de càlcul i cas clínic.


Fonts d'informació

Bàsica

Farmacología humana. Barcelona: Elsevier Masson; última edició disponible.

Farmacología en enfermería. Madrid etc.: Elsevier; última edició disponible.

Farmacología para enfermería: Un enfoque fisiopatológico. Adams, Michael; Holland, Norman. Pearson. Última edició disponible.

Introducción a la farmacología. Hitner, Henry. Mc Graw Hill. Última edició disponible.

Complementària
  • J.M. Mosquera i col·l. Farmacología para enfermería. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill.
  • M Taylor, PJW Reide. Lo esencial en Farmacología. Cursos de Crash de Mosby. Harcourt Brace,
  • E Pacheco. Enfermería. Farmacología práctica de enfermería. Serie de Manuales de enfermería. Masson.
  • DJ Birkett. Farmacocinética fácil. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill.
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent