DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA Codi 18204108
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Infermeria
Coordinador/a
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica ana.osanz@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
Professors/es
OSANZ MUR, ANA CRISTINA
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer la importància que té un bon estat nutricional en relació amb el manteniment de la salut i la prevenció de la malaltia. Així com la manera en què un aport nutritiu adequat col.labora en el procés de millora d'algunes patologies. L'estudi introductori dels aliments, l'alimentació equilibrada, els factors socials i culturals que l'acompanyen. La consecució del consell dietètic més adequat en el marc de les cures integrades d'infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.2 Identificar els nutrients i els aliments en què es troben.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Explicar la història de l'alimentació humana i reconèixer els diferents factors que incideixen en l'alimentació de l'home en el decurs de la història
Identificar les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital: embaràs i lactància materna, primera i segona infància, adolescència, etapa adulta i etapa d'envelliment
Explicar els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A5.2 Identificar els nutrients, el contingut nutritiu dels aliments, així com els diferents factors que poden influir negativament sobre la qualitat dels aliments
 A5.3 Realitzar valoracions de l'estat nutricional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Introducció Es defineixen el següents conceptes: nutrient, aliment, nutrició, alimentació, dietètica i dietoteràpia.
Relació entre salut i alimentació.
Breu repàs de la història de l'alimentació humana. Factors que incideixen en l'alimentació humana.
Unitat temàtica 2: Energia i nutrients En aquest apartat s'estudia el valor energètic dels nutrients, les necessitats energètiques de l'home i els factors que influeixen.
Es descriuen els diversos nutrients i elements que es troben en els aliments: glúcids, lípids, proteïnes, elements químics essencials, vitamines, aigua i electròlits, fibra vegetal.
Unitat temàtica 3:Educació per la salut Comprén laintroducció a la higiene alimentaria, i als conceptes d'alimentació equilibrada i dietoteràpia.
Unitat temàtica 4: Digestió i absorció dels constituents bàsics de la nutrició Macronutrients. Transport epitelial. Absorció d'aminoàcids, lípids i glúcids. Metabolisme dels àcids biliars.
Micronutrients. Vitamines hidrosolubles i liposolubles. Macrominerals (Ca, Mg) i oligoelements (Fe, Zn, Cu, Cr, Se, I, Mn)
Unitat temàtica 5: Malalties d’origen alimentari Per causes microbiològiques, biològiques i per altres causes.
Unitat temàtica 6: Interrelacions metabòliques Cicle dejú-alimentació. Interrelacions metabòliques dels teixits en diversos estats nutricionals i hormonals
Unitat temàtica 7: Alteracions de la ingesta Indicadors de malnutrició. Malnutrició per defecte (desnutrició) i per excés (sobrepès i obesitat). S’estudien també els diferents aspectes que permeten valorar l’estat nutricional de la persona.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques a laboratoris
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
12 11 23
Sessió Magistral
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
17 21 38
Treballs
A5.1
A5.2
A5.3
1 6 7
Presentacions / exposicions
CT3
1 1 2
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura. Pressa de contacte i recollida d'informació dels alumnes.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Tallers participatius i interactius amb posades en comú en grup reduït d'aspectes reballats, bé a través de l'observació, l'anàlisi o de la interrelació dels continguts aplicats.
S'organitzaran diferents activitats (exercicis, expressió en debats d'opinió reflexiva, lectures crítiques)i realització de tasques proposades.
Sessió Magistral Exposició interactiva i participativa dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treball que realitza l'alumne en equip (grup aleatori petit) i l'exposició oral en classe.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del treball realitzar en equip (prèvia presentació escrita)
Atenció personalitzada Acompanyament en el procés d'aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment del aprenentatge de l'alumne, presencials amb cita prèvia o en l'espai moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
S’avaluarà l’assistència, les intervencions orals, la realització i participació activa en les activitats proposades. Es valoraran el contingut dels treballs en petit grup, la qualitat de les aportacions, el treball col·laboratiu, els exercicis, les reflexions i l’estudi dels supòsits de casos pràctics proposats. 35%
Treballs
A5.1
A5.2
A5.3
Presentació escrita i exposició oral del treball en petit grup. Es valorarà el contingut i l’estructura del treball, la capacitat de síntesis, les fonts bibliogràfiques utilitzades, l’ús d’una terminologia adequada, la redacció comprensible, així como la qualitat de presentació i la puntualitat en l'entrega. 15%
Presentacions / exposicions
CT3
S'avaluarà dins del conjunt de treballs a desenvolupar.
Proves objectives de tipus test
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
S’avaluarà l’assimilació de conceptes a partir d’una prova objectiva tipus test multi-ítems sobre els continguts treballats a les classes 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada: per poder obtenir la nota final caldrà aprovar les diferents parts de l'assignatura.

Es valorarà la participació interactiva a les classes teòriques mitjançant les activitats que es porten a terme durant l'horari.

En la segona convocatòria se seguiran els mateixos criteris. Cas de que l'alumne no hagi assistit a les pràctiques i altres espais participatius es dissenyaran diverses proves que integren els treballs realitzats durant el curs i les activitats que es considerin necessàries per l'aprenentatge. A la nota que s'obtingui es reflectirà la falta d'assistència o participació.


Fonts d'informació

Bàsica Salas-Salvadó, Nutrición y dietética clínica, 3a Ed, 2014
Brown, Nutrición en las diferentes etapas de la vida, 5a Ed, 2014
Anderson, P, Enfermedades de origen alimentario, su prevención, , Díaz de Santos, 2005
Thompson, Manore y Baughan, Nutrición, Pearson Educación, 2008
Larrañaga et al., Control e higiene de los alimentos, McGraw Hill/Interamericana, 1999
Rodriguez Santos, et al, Psicologia y Nutrición, Masson,, 2008
Ortega, et al, Alimentos funcionales probióticos, Panamericana, 2008
Roach, Lo esencial en el metabolismo y nutrición, Elsevier,, 2004
TP Coultate, Química i Bioquímica de los alimentos, Acribia, , 1998
Arenas, M, Nutrición enteral y parenteral, MCGRAW-HILL/Interamericana, , 2007
Mahan LK i Escott-Stump, S., Krause, Dietoterapia, Masso, 2008
Aranceta, J, Clínicas españolas de nutrición (vol. III) Alimentación en el embarazo, la lactancia y la edad infantil, Masson, 2008
Amigo, P. et al.,, Nutrició humana i dietética, Universitat Rovira i Virgili, 2010
Mataix Verdú, J, Serra Majem, LL y Aranceta, J., Nutrición y salud pública: Métodos, bases científicas y aplicaciones, Masson, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent