DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18204109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica ramon.molina@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
mcarme.nogues@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
mariamercedes.bertomeu@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
Professors/es
MOLINA CHUECA, RAMON
TIÓ MOLIST, CARMEN
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
GRAU FARRÚS, IMMACULADA CONCEPCIÓ
BERTOMEU TREMOL, MARIA MERCEDES
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en el àmbit de les pràctiques clíniques, per ajudar als pacients i familia en les necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva de la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la qualitat de vida des de la perspectiva subjectiva de la persona i la perspectiva objetiva professional

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reconeix l'autonomia com principi ètic fonamental
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
 A11 Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
 A12 Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria, a la persona al llarg del cicle vital.

Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.

Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.

Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l'autonomia, l’ètica i l’educació per a la salut.


1.- Estades de quatre setmanes de pràctiques clíniques en Institucions Sanitàries: hospitals, soci-sanitaris i geriàtrics
2.- Sessions clíniques amb la professora tutora, pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A9
1 1 2
Pràctiques clíniques
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
32 30 62
Atenció personalitzada
A11
A12
B1
3 4 7
 
Proves pràctiques
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la matèria d'Infermeria Bàsica, s'han realitzat tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en la aplicació de cuidatges bàsics, així com de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional i el pérfil de les persones i les seves famílies que l'estudiant haurà de tenir cura.
Presentació del tutor/a de práctiques,
Lliurament i explicació de la documentació de treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia de preparació i exposició de les sessions clíniques
Pràctiques clíniques . Les pràctiques clíniques es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curs.

• En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds d'escolta activa, interrelació i integració amb l’equip professional.

Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.

El treball autònom de recerca i estudi de documentació, elaboració memòria/ portafolis, etc será guiat per la professora de la Universitat. El Portafolis inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques. Durant les sessions clíniques l'alumne presentará al grup el treball realitzat per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.


Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituts d'escolta activa, interrelació i integració del equip professional. També té assignat un professor de la Universitat que guiarà el seu aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
Actituds: responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l'assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a les suggerències.

Es realitzarà avaluació continua mitjançant:
• Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
• Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi i bibliografia emprada
100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

. L'alumne ha de fer les pràctiques en les dates indicades


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía

Acebedo Urdiales, S et al Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona Publicacions URV 2010

Alfaro- LeFeure, R Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermeria. Barcelona 4ª edi. Elsevier Masson 2009

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993

Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen

: 1993

Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990

Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995

García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005
 
Altres comentaris
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar les pràctiques de cuidatges i tota la documentació que integra el portafoli
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent