Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reconeix l'autonomia com principi ètic fonamental
| | A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
| | A11 |
Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
| | A12 |
Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B7 |
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria, a la persona al llarg del cicle vital.
Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l'autonomia, l’ètica i l’educació per a la salut.
|
1.- Estades de quatre setmanes de pràctiques clíniques en Institucions Sanitàries: hospitals, soci-sanitaris i geriàtrics
2.- Sessions clíniques amb la professora tutora, pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
32 |
30 |
62 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
4 |
7 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la matèria d'Infermeria Bàsica, s'han realitzat tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en la aplicació de cuidatges bàsics, així com de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional i el pérfil de les persones i les seves famílies que l'estudiant haurà de tenir cura.
Presentació del tutor/a de práctiques,
Lliurament i explicació de la documentació de treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia de preparació i exposició de les sessions clíniques |
Pràctiques clíniques |
. Les pràctiques clíniques es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curs.
• En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds d'escolta activa, interrelació i integració amb l’equip professional.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
El treball autònom de recerca i estudi de documentació, elaboració memòria/ portafolis, etc será guiat per la professora de la Universitat. El Portafolis inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques. Durant les sessions clíniques l'alumne presentará al grup el treball realitzat per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.
|
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituts d'escolta activa, interrelació i integració del equip professional.
També té assignat un professor de la Universitat que guiarà el seu aprenentatge. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Actituds: responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l'assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a les suggerències.
Es realitzarà avaluació continua mitjançant:
• Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
• Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi i bibliografia emprada
|
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
. L'alumne ha de fer les pràctiques en les dates indicades |
Bàsica |
|
Bibliografía Acebedo Urdiales, S et al Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona Publicacions URV 2010 Alfaro- LeFeure, R Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermeria. Barcelona 4ª edi. Elsevier Masson 2009 Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001 Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993 Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen : 1993 Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990 Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995 García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007 Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002 Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008 Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005 Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005 |
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori.
Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar les pràctiques de cuidatges i tota la documentació que integra el portafoli |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|