DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18204109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
ramon.molina@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
carme.ferre@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
marta.pena@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
sergi.esteban@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
montserrat.canadell@urv.cat
mariacarmen.fabra@urv.cat
irina.pocurull@urv.cat
nataliamaria.martinez@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
MOLINA CHUECA, RAMON
TIÓ MOLIST, CARMEN
FERRÉ GRAU, CARMEN
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
GRAU FARRÚS, IMMACULADA CONCEPCIÓ
PEÑA GARCÍA, MARTA
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
ESTEBAN ALCANTARA, SERGI
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
BARCELÓ PRATS, JOSEP
CANADELL OLIVÉ, MONTSERRAT
FABRA FARRÉ, MARIA CARMEN
POCURULL RODA, IRINA
MARTÍNEZ OSÉS, NATALIA MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en el àmbit de les pràctiques clíniques. L'objectiu general serà aprendre a donar suport als pacients i a la familia en les necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva de la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la qualitat de vida i a la autonomia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actua sense prejudicis i judicis de valor
Respectar el secret professional
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
 A12 Respectar la individualitat i la intimitat de la persona
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital.


Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics i ètics de totes les matèries de primer curs.


Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats humanes bàsiques.


Aplicar cuidatges basats en el judici clínic i el pensament reflexiu a través del cicle de Gibbs.

- Realitzaràn cuidatges a la persona-famìlia de promoció i prevenció d'hàbits i estils de vida

- Aprendran a observar i a conèixer el mon de la persona-família per realitzar el judici clínic i una pràctica reflexiva analitzades a través de les sessions clíniques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 1 2
Pràctiques clíniques
A1
A4
A9
A11
A12
A13
A22
A23
A29
B1
B5
B7
32 30 62
Atenció personalitzada
3 4 7
 
Proves pràctiques
A4
A13
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries . En la matèria d'Infermeria Bàsica, s'han realitzat tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en la aplicació de cuidatges bàsics, així com de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional i el pérfil de les persones i les seves famílies que l'estudiant haurà de tenir cura.
Presentació del tutor/a de práctiques,
Lliurament i explicació de la documentació de treball de pràctiques: Portafolis.
Pràctiques clíniques

• En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.

Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada .


Atenció personalitzada . l'Alumne tindrà dos tutors per guiar aquestes pràctiques: la infermera tutora del centre de pràctiques i la professora tutora de la universitat.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituts d'escolta activa, interrelació i integració del equip professional. També té assignat un professor de la Universitat que guiarà el seu aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A4
A9
A11
A12
A13
A22
A23
A29
B1
B5
B7
Actituds que s'avaluaràn: responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l'assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a les suggerències.

Es realitzarà avaluació continua mitjançant:
• Execució de la pràctica: Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, coneixements, habilitats i actituds.
• Portafoli: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi i bibliografia emprada


. L'avaluació de l'assignatura es realitzarà conjuntament entre la tutora de pràctiques i la tutora acadèmica. Per aprovar l'assignatura s'han de tenir les dues parts aprovades.
- Execució de les Pràctiques clíniques: 60%


- Portafoli i sessions clíniques: 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

.Les pràctiques es portaran a terme en els centres associats a la Universitat i amb torns rotatoris de matí i de tarda depenen de la tutora i dels horaris del centre

. Les pràctiques son obligatòries al 100% d'assitència.

. L'alumne ha de fer les pràctiques en les dates indicades

. La recuperació serà per als estudiants que no hagin superat la categoria "Execució de les Pràctiques clíniques" i/o "Portafoli" i per recuperar les faltes d'assistència previament justificades.

. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el perìode establert per la Facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía

Acebedo Urdiales, S et al Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona Publicacions URV 2010

Alfaro- LeFeuvre, R Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermeria. Barcelona 4ª edi. Elsevier Masson 2009

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

NANDA Internacional. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2009-2001. Barcelona Elsevier: 2010

Potter. P. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, J. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005
 
Altres comentaris
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar les pràctiques de cuidatges i tota la documentació que integra el portafoli
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent