DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18204109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
ramon.molina@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
marta.pena@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
sergi.esteban@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
montserrat.canadell@urv.cat
mariacarmen.fabra@urv.cat
irina.pocurull@urv.cat
monica.novo@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
MOLINA CHUECA, RAMON
TIÓ MOLIST, CARMEN
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
GRAU FARRÚS, IMMACULADA CONCEPCIÓ
PEÑA GARCÍA, MARTA
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
ESTEBAN ALCANTARA, SERGI
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
BARCELÓ PRATS, JOSEP
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
CANADELL OLIVÉ, MONTSERRAT
FABRA FARRÉ, MARIA CARMEN
POCURULL RODA, IRINA
NOVO MAZUELOS, MÓNICA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en l'àmbit de les pràctiques clíniques. L'objectiu general serà aprendre a donar suport als pacients i a la família en les necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva de la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la qualitat de vida i a l'autonomia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
 A22.1 Conèixer el sistema sanitari espanyol.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mitjà ambiental.
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A5.1 Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
 A8.2 Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures.
 A11 Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A14 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
 A20 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
 A22.1 Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A23.1 Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria.
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació en altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
 A23.2 Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
- Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital.

- Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de
Psicologia aplicada.
- Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació,
activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge. “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.
- Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
- Estades de quatre setmanes en Institucions sanitàries: Hospitals, Socio-sanitaris, Geriàtrics, CAP.
- Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i família.
- Sessions clíniques amb la professora tutora pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A4
A5.1
A8.2
A11
A14
A20
A22.1
A23.1
A23.2
CT4
CT7
0 4 4
Pràctiques clíniques
A2
A4
A5.1
A8.2
A11
A14
A20
A22.1
A23.1
A23.2
CT4
CT7
80 0 80
Sessions clíniques
A2
A4
A5.1
A8.2
A11
A14
A20
A22.1
A23.1
A23.2
CT4
CT7
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Informació sobre centres de pràctiques, tutorització i processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Informació sobre assegurança i protocol a seguir en cas d'accident
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori.
Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional al mon sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada .

L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques.
Sessions clíniques Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
L'assistència és obligatòria al 100% de les pràctiques.
Atenció personalitzada Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en l'observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. La professora coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requereixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A4
A5.1
A8.2
A11
A14
A20
A22.1
A23.1
A23.2
CT4
CT7
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. 20%
Pràctiques clíniques
A2
A4
A5.1
A8.2
A11
A14
A20
A22.1
A23.1
A23.2
CT4
CT7
Integració personal de la pràctica professional al mon sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
60%
Sessions clíniques
A2
A4
A5.1
A8.2
A11
A14
A20
A22.1
A23.1
A23.2
CT4
CT7
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
L'assistència és obligatòria al 100% de les pràctiques.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques es portaran a terme en els centres associats a la Universitat i amb torns rotatoris de matí i de tarda depenen de la tutora i dels horaris del centre

. Les pràctiques son obligatòries al 100% d'assitència.

. L'alumne ha de fer les pràctiques en les dates indicades

. La recuperació serà per als estudiants que no hagin superat la categoria "Execució de les Pràctiques clíniques" i/o "Portafoli" i per recuperar les faltes d'assistència previament justificades.

. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el perìode establert per la Facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Acebedo Urdiales, S et al Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona Publicacions URV 2010

Alfaro- LeFeuvre, R Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermeria. Barcelona 4ª edi. Elsevier Masson 2009

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

NANDA Internacional. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2009-2001. Barcelona Elsevier: 2010

Potter. P. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, J. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18234004
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18234004
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111

 
Altres comentaris
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar les pràctiques de cuidatges i tota la documentació que integra el portafoli. Es recorda que és obligatori utilitzar l'uniforme de pràctiques de la facultat d'infermeria URV. Així com les normatives d'higiene i asèpsia de la institució
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent