DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I Codi 18204110
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
anamaria.borruel@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
mariamercedes.bertomeu@urv.cat
sergi.esteban@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
ORTEGA SEGURA, CARMEN
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
BERTOMEU TREMOL, MARIA MERCEDES
ESTEBAN ALCANTARA, SERGI
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones y família hospitalitzades. Al llarg de les diferents experiències, l’estudiant va progressivament capacitant-se per mobilitzar recursos que li permetin analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: el context de la persona, el context de la professió i el context de la unitat on es desenvolupa l’acció dels cuidatges.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reconeix l'autonomia com principi ètic fonamental
 A2 Desenvolupar la comprenssió de les experiències de salut/malaltia en la vida de la persona i els principis que orienten la pràctica infermera
 A8 Desenvolupa habilitats per reconèixer i interpretar en el pacient signes normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint.
Explora habilitats de valoració relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient.
 A9 Explorar com afecta la malaltia i l'entorn a la qualitat de vida i satisfacció de les necessitats bàsiques com a persona i com a família.
Desenvolupar habilitats per promoure el benestar i confort del pacient i família.
Comprendre què significa conèixer al pacient com a persona
Explora les necessitats del pacient/familia en relació a estar situat
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
 A12 Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família
 A13 Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell medi ambiental.
 A14 Desenvolupar habilitats per administrar tractament que garanteixin la seguretat del pacient.
 A21 Desenvolupa habilitats de presència i de empatia.
 A22 Analitzar mitjançant cicles reflexius els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Desenvolupa responsabilitat i compromís en el seu aprenentatge
Participa de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant

Respecte per les persones: la intimitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva
Realitza valoracions seguin guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i familia

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals; l’entorn com element de confort ... Reflexionan en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Pràctiques clíniques
A1
A2
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A21
A22
B1
139 2 141
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A8
A9
A11
A14
A21
A22
B1
30 30 60
Seminaris
A1
A2
A8
A9
A11
A14
A21
A22
B1
10 5 15
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Pràctiques clíniques ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. A l’alumne se li assignarà entre dos i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.

L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, no limitant-se a una simple acumulació de sabers i experiències diferents

Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
El portafoli està supervisat per la professora.
el 50 % del treball del protafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi.
Seminaris Es realitzen sessions clíniques.
Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on cada alumne exposa l'activitat "Conèixer el pacient i el seu món" i reflexiona sobre altres situacions viscudes a la pràctica clínica.
Aquestes sessions estan guiades per la professora.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A21
A22
B1
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del professor, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge 50 %
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A8
A9
A11
A14
A21
A22
B1
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 30%
Seminaris
A1
A2
A8
A9
A11
A14
A21
A22
B1
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments. la capacitat de reflexió i la presentació del treball "Conèixer el pacient i el seu món" 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada

A meitat de període es farà una avaluació formativa escrita per l'estudiant i validada pel seu professor, la qual cosa s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir.

Un cop finalitzat el període es farà una avaluació pel professor i el tutor. La qualificació final es realitzarà mitjançant un informe realitzat per la professora que tindrà como guia l' instrument d' avaluació.

Per aprovar l'assignatura, cal que la categoria Pràctiques clíniques i Portafoli estiguin superades amb un 5 com a mínim.

Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats.

El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials en quan a la presa de decisions.

El professor responsable de l' assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne

La segona convocatòria serà per als estudiants que no hagin superat la categoria "Pràctiques clíniques" i / o "Portafolis" i per recuperar les faltes d'assistència. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per l'escola i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness, 1989 , Califòrnia: Prentice Hall
Acebedo, S et all. , PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J.L. , La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, 1999, Alertes.Barcelona
Watson J. , Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Paris:Éditions Seli Arslan
Chalifour, Jacques., LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, última edició disponible , SG Editores, SA.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18204102
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103
 
Altres comentaris
Es recomana llegir amb atenció la descripció de les activitats al Moodle i consultar amb els professors i tutors. Portar un diari de camp on s'aniran anotant totes les coses que us cridin l'atenció. Contrastar i confrontar el coneixement que aneu adquirint amb la tutora i amb fonts d'evidència que siguin fiables i, per útlim, estar molt atents a l'instrument d'avaluació, perquè s'hi troben indicadors molt concrets de les competències que heu d'anar adquirint.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent