DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS DE CRÍTICS Codi 18204114
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
Adreça electrònica ramon.molina@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
roser.ricoma@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
carme.vives@urv.cat
olivia.hernandez@urv.cat
annamaria.vallverdu@urv.cat
mariacarmen.berbis@urv.cat
montserrat.canadell@urv.cat
tatiana.gonzalez@urv.cat
Professors/es
MOLINA CHUECA, RAMON
TIÓ MOLIST, CARMEN
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ORTEGA SEGURA, CARMEN
VIVES RELATS, CARMEN
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
VALLVERDU RIVERO, ANNA MARIA
BERBIS MORELLO, MARIA CARMEN
CANADELL OLIVÉ, MONTSERRAT
GONZÁLEZ CARRASCO, TATIANA
Web
Descripció general i informació rellevant L´alumne en les seves pràctiques en unitats de crítics durant l’últim any del Grau ha d´aprofundir en el desenvolupament de les competències ja iniciades durant els anys precedents. Al llarg de les diferents experiències serà capaç d´una comprensió més profunda de l´entorn de la persona malalta ingressada a les unitats de crítics, implicant-la amb el seu autocuidatge e incorporant a les famílies en aquest procés. La pràctica clínica, facilitarà a l´alumne, el madurar en aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats durant el grau i relacionats directament amb els problemes de salut i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques. Es farà així una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. Els estudiants durant el transcurs d´aquestes pràctiques maduraran en la construcció de l´aprenentatge, creixent a nivell personal i professional, aspectes essencials del cuidatge. L´alumne al finalitzar les pràctiques serà capaç d´assolir un rol professional autònom, sent capaç de prioritzar cuidatges i prendre decisions clíniques en funció de les diverses situacions envers el malalt i les seves famílies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A5 És capaç d'identificar situacions que requereixen maniobres de suport vital i és capaç d'utilitzar-les
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
 A12 Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Coneix i administra els fàrmacs d'ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin patiment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1:Desenvolupament personal,
relacional, ètic, social i cultural
Desenvolupar la habilitat d'implicació. Prendre consciència de com l'alumne
s'involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li
generen.
Participació activa com a membre d'un equip.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i
compromís ètic.
EIX 2: Desenvolupament d'un
coneixement científic i del
pensament crític.
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges
treballats als cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i
pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries.
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a
situacions de salut complexes.
EIX 3: Desenvolupament d'un cuidar
integral a l'esser humà.
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d'una
vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la
situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de
lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar confiança en l'entorn.Reflexionar davant les normes i
rutines establertes a les diferents Unitats, en relació a les diferents
circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.
Planificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A28
B1
B7
0 170 170
Sessions clíniques
A1
A7
A8
A11
A19
A20
A21
A22
A26
A28
B1
B3
B5
10 10 20
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A7
A8
A11
A12
A14
A22
0 5 5
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació als alumnes: del programa, Institucions i tutors.
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques, avaluació i procés
de seguiment.
Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Assegurança i protocol a seguir en cas d'accident.
Pràctiques clíniques L'alumne ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de
pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per
setmana, 7 hores cada dia, en l'horari que s'estableixi en relació amb el de la
infermera tutora, això pot incloure una setmana de nits.
L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques capacita al estudiant a
assolir les competències i habilitats establertes a l'assignatura teòrica i
pràctica.
Sessions clíniques Reunions en grups reduïts d'alumnes, dirigides pel professor, on s'exposaran
treballs, reflexions i situacions viscudes a la pràctica clínica.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge El recull dels diferents treballs realitzats al llarg de les pràctiques. Es pretén
que l'alumne desenvolupi: la fonamentació del treball, les evidències
aportades, fonts documentals i la capacitat d'anàlisi i síntesi.
Atenció personalitzada A petició del estudiant o del tutor o professor, es pot donar atenció individualitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. La professora/coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A28
B1
B7
Es farà una avaluació continuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats
d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els
coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge.
60%
Sessions clíniques
A1
A7
A8
A11
A19
A20
A21
A22
A26
A28
B1
B3
B5
L'assistència a les sessions és obligatòria.
També s'avaluarà, l'actitud, el grau de
participació, la tolerància als suggeriments i la
capacitat de reflexió.
20%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A7
A8
A11
A12
A14
A22
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la
fonamentació del treball, les evidències
aportades i fonts documentals, així com la
capacitat d'anàlisi i síntesi


20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de
l'ensenyament d'infermeria.
La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin
faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període
establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es
realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de
l'acta de l'assignatura.
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor
i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte
l'autoavaluació de l'alumne. A meitat del període es farà una autoavaluació
validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que
ajudin a assolir els objectius.
Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una
avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació.
La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent
necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitja.


Fonts d'informació

Bàsica

Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI.,
Elsevier,Barcelona:2008.
López Ortega J, Morales Asencio J, QuesadaMoya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión
Avances deEnfermería, Madrid:2007. [2 volums]
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico yemergencias., Elsevier, Barcelona 2011.
Gómez O, Salas L, Manual de enfermería encuidados intensivos: enfermería de cuidados médicoquirúrgicos,
Jims Prayma,Barcelona 2006
González MJA, et al, Cuidados críticos deenfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop,
Vitoria 2004
Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidadosintensivos: procedimientos de la American Association of
Critical-Care Nurses,AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologiay manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última
edició disponible

Complementària

Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidadosintensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible
Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI.,
Elsevier,Barcelona:2008.
Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ªed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivospediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. ,Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última
ediciódispònible
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guíade intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 200
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza;Carmona Monge Francisco Javier, Infermeria en Cuidados Criticos,
Editorialcentro de estudios Ramon Areces, S.A., Madrid 2011

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18204102
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103
FARMACOLOGIA/18204107
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112
INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES/18204116
 
Altres comentaris
Es aconsellable haver cursat primer, segon i tercer curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent