Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
| | A2 |
És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A5 |
És capaç d'identificar situacions que requereixen maniobres de suport vital i és capaç d'utilitzar-les
| | A7 |
Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
| | A12 |
Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Coneix i administra els fàrmacs d'ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin patiment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B7 |
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1:Desenvolupament personal,
relacional, ètic, social i cultural |
Desenvolupar la habilitat d'implicació. Prendre consciència de com l'alumne s'involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li
generen.
Participació activa com a membre d'un equip.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic. |
EIX 2: Desenvolupament d'un
coneixement científic i del
pensament crític. |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges
treballats als cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries.
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut-malaltia complexes. |
EIX 3: Desenvolupament d'un cuidar
integral a l'esser humà. |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d'una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar confiança en l'entorn.
Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats, en relació a les diferents circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.
Planificació |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
0 |
170 |
170 |
Sessions clíniques |
|
10 |
10 |
20 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
5 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació als alumnes: del programa, Institucions i tutors.
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques, avaluació i procés
de seguiment.
Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Assegurança i protocol a seguir en cas d'accident. |
Pràctiques clíniques |
L'alumne ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de
pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per
setmana, 7 hores cada dia, en l'horari que s'estableixi en relació amb el de la
infermera tutora, això pot incloure horari de nits.
A les pràctiques del SEM l'horari és de 12 h. hores a dies alterns.
L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques capacita al estudiant a
assolir les competències i habilitats establertes a l'assignatura teòrica i
pràctica. |
Sessions clíniques |
Reunions en grups reduïts d'alumnes, dirigides pel professor, on s'exposaran
treballs, reflexions i situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
És el recull dels diferents treballs realitzats al llarg de les pràctiques. Es pretén
que l'alumne desenvolupi: la fonamentació del treball, les evidències
aportades, fonts documentals i la capacitat d'anàlisi i síntesi. |
Atenció personalitzada |
A petició de l'estudiant o del tutor o professor, es pot donar atenció individualitzada. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.
La professora/coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats
d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els
coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació, junt amb el tutor, que servirà per reorientar-lo en el seu aprenentatge.
|
60% |
Sessions clíniques |
|
L'assistència a les sessions és obligatòria.
També s'avaluarà: l'actitud, el grau de
participació, la tolerància als suggeriments i la
capacitat de reflexió. |
20% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la
fonamentació del treball, les evidències
aportades i fonts documentals, així com la
capacitat d'anàlisi i síntesi.
El porta-folis ha d'estar al dia, i el seu tancament serà el darrer dia de pràctiques.
|
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del parlamento europeo y del consejo de 20 de Noviembre de 2013) Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria, si es suspenen queden per el pròxim curs. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura i sempre i quan hi hagi places disponibles. Aquesta recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte l'autoavaluació de l'alumne. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació,sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana. |
Bàsica |
, http://www.semicyuc.org/, ,
, http://gneaupp.info/, ,
, http://semes.org/, ,
, http://www.fisterra.com/guias-clinicas/, ,
, , ,
Fernández Ayuso, D... [et al.], Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI, Elsevier,, Barcelona:2008
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico yemergencias, Elsevier, Barcelona 2011
Rivas M., Manual de urgencias, 2a ed, Médica Panamericana, Madrid 2010
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A, Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances deEnfermerí, Madrid:2007
|
|
Complementària |
, , ,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18204102 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103 | FARMACOLOGIA/18204107 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112 | INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES/18204116 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES II/18204119 |
|
|
Altres comentaris |
És necessari haver cursat les assignatures de primer, segon i tercer curs |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|