Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A25 |
Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A27 |
Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat. |
| A29 |
Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, agafant consciència de la metodologia del procés
| | A25 |
Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip
| | A26 |
Coneix i sap quan aplicar els components que afavoreixen el funcionament d'un equip, el desenvolupament del treball
| | A27 |
Reconeix els processos que promouen la qualitat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
| | A29 |
Identifica els elements que configuren l'organització i repercuteixen en el finançament sanitari
Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari, diferenciant els productes sanitaris
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica
I-Infermeria, gestió i entorn |
Conceptes introductoris |
II- Evolució del treball i de les organitzacions sanitaries |
· Factors de canvi i la seva repercusió
. Sistemes de salut i la seva financiació
. Principals tendències
|
III- Context social, econòmic, polític i sanitari |
. Pla de Salut 2016 - 2020
. Política sanitària a Catalunya
. Provisió econòmica |
IV- Planificació i organització del treball i dels recursos |
. Concepte i finalitat de la planificació.
· Organització del treball.
· Organització de de serveis de salut i d' infermeria
|
V- Gestió de persones |
. Sistemes d' organitzacio del treball d' infermeria
. Metodologia del treball en la distribucio de
cuidatges
. Lideratge en Infermeria. Nous estils i models del s.
XXI |
VI- Processos de canvi i millora |
. La Infermeria del segle XXI. Necesitat de canvi
. Garantia de qualitat i cicle de millora
. La Seguretat dels pacients
. Marketing sanitari per les cures de
Infermeria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
40 |
84 |
Seminaris |
|
16 |
18 |
34 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
10 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura, programa, cronograma i avaluació
Conèixer expectatives dels alumnes |
Sessió Magistral |
Classe expositiva o magistral, acompanyada de material didàctic, exemples o problemes. Demanant al grup exemples, opinions i experiències viscudes a les pràctiques. Contestant dubtes i preguntes |
Seminaris |
Es treballaran nou temes del programa amb metodologia participativa i amb més profunditat, amb grups petits que es conformaràn a l'inici.
Es valorarà l'assistència i la participació.
Els treballs dels seminaris estaràn detallats al pla de treball |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació del contingut teòric corresponent a la pràctica clínica a través d'exemples i situacions reals viscudes |
Atenció personalitzada |
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció fixa i un altre a demanda per l'orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament |
Descripció |
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció a demanda per la orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Assistència obligatòria als vuit seminaris |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova objetiva dels coneixements adquirits dintre de les sessions magistrals |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: es realitzarà una prova objectiva tipus test per els alumnes que no hagin superat la prova objectiva de la primera convocatòria. "El professor podrá establir a la Guía Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
Ayuso, D Grande, RF, La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias, Madrid Díaz de Santos, 2006
Balderas, Mª L, Administración de los servicios de enfermeria, Mèxico Mc Graw Hill, 2005
Gallego, DJ Ongallo, C, Conocimiento y gestión, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 2004
Hellriegel-Jackson- Slocum, Administración, un enfoque basado en competencias, 9ª ed. México Thomson- Learning, 2002
Marriner, A, Guía de gestión y dirección de enfermeria, 6ª ed. Madrid Harcourt SA, 2001
Miller, G, Cómo decidir mejor y más rápido, Barcelona Deusto, 2005
Mompart, Mª P Durán, M, Administración y gestión, Madrid DAE SL, 2001
Ponti, F Ferrer, JM, Si funciona, cámbialo. Como innovar sin morir en el intento, Barcelona Gestión 2000, 2010
Marriner Tomey,A., Guia de Gestion y Direccion de Enferemria., Elsevier España, 2009
Hidalgo Vega,A.,Del Llano Señariz,J. y Perez Camarero,S., Recursos humanos para la salud: sificiencia,adecuacion y mejora.Masson,Barcelona., Masson,Barcelona, 2006
Krogerus, M, El pequeño libro de las grandes decisiones., Alienta., 2014
Macia Soler, L., Gestion Clinica., Elsevier., 2014
Meraño, A., La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud., Elsevier., 2014
|
Buckner, E. B., Anderson,
D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., &
Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las
enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International
nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de
Enfermeras, 61(4), 499-508.
Danet, A., March,
J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y
liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital
universitario de Andalucía, España Communication, participation and
leadership in the perception of the emotional climate in a university.
Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.
del Pilar
Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J.,
Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de
los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un
estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales.
Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2),
140-162. VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo
como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y
enfermería, 18(2), 111-117. |
Complementària |
|
L'alumne disposará de bibliografia específica per temes |
|
Altres comentaris |
Si un alumne preveu algun canvi important durant el curs acadèmic, es recomana parlar-ho al principi amb la professora |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|