DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) GESTIÓ I EXPERIÈNCIA ORGANITZATIVA Codi 18204115
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
REY REÑONES, CRISTINA
Adreça electrònica olivia.hernandez@urv.cat
cristina.rey@urv.cat
miguelangel.marquez@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
REY REÑONES, CRISTINA
MÁRQUEZ LÓPEZ, MIGUEL ÁNGEL
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzen els elements bàsics pel desenvolupament del treball de la infermera, de les unitats d'infermeria, dels centres i les seves relacions. L'objectiu de tots serà la bona organització, la seguretat, l'eficiència i la flexibilitat. També aportarà experiències i coneixements per que l'alumne pugui ser més conscient de la seva influència en la rendibilitat de tots els recursos que s'esmerçen en l'àrea de la salut

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, agafant consciència de la metodologia del procés
 A25 Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip
 A26 Coneix i sap quan aplicar els components que afavoreixen el funcionament d'un equip, el desenvolupament del treball
 A27 Reconeix els processos que promouen la qualitat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
 A29 Identifica els elements que configuren l'organització i repercuteixen en el finançament sanitari
Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari, diferenciant els productes sanitaris
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica

I-Infermeria, gestió i entorn


Conceptes introductoris
II- Evolució del treball i de les organitzacions sanitaries · Factors de canvi i la seva repercusió
. Sistemes de salut i la seva financiació
. Principals tendències
III- Context social, econòmic, polític i sanitari . Pla de Salut 2016 - 2020
. Política sanitària a Catalunya
. Provisió econòmica
IV- Planificació i organització del treball i dels recursos . Concepte i finalitat de la planificació.
· Organització del treball.
· Organització de de serveis de salut i d' infermeria
V- Gestió de persones . Sistemes d' organitzacio del treball d' infermeria
. Metodologia del treball en la distribucio de
cuidatges
. Lideratge en Infermeria. Nous estils i models del s.
XXI
VI- Processos de canvi i millora . La Infermeria del segle XXI. Necesitat de canvi
. Garantia de qualitat i cicle de millora
. La Seguretat dels pacients
. Marketing sanitari per les cures de
Infermeria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A25
A26
A27
A29
C6
44 40 84
Seminaris
A4
A25
A26
A27
A29
C6
16 18 34
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A25
A26
A27
A29
C6
12 10 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
A25
A26
A27
A29
C6
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura, programa, cronograma i avaluació
Conèixer expectatives dels alumnes
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral, acompanyada de material didàctic, exemples o problemes. Demanant al grup exemples, opinions i experiències viscudes a les pràctiques. Contestant dubtes i preguntes
Seminaris Es treballaran nou temes del programa amb metodologia participativa i amb més profunditat, amb grups petits que es conformaràn a l'inici.
Es valorarà l'assistència i la participació.
Els treballs dels seminaris estaràn detallats al pla de treball
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació del contingut teòric corresponent a la pràctica clínica a través d'exemples i situacions reals viscudes
Atenció personalitzada L'alumne disposarà d'un horari d'atenció fixa i un altre a demanda per l'orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció a demanda per la orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
A25
A26
A27
A29
C6

Assistència obligatòria als vuit seminaris
20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A25
A26
A27
A29
C6
Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio. 20%
Proves objectives de tipus test
A4
A25
A26
A27
A29
C6
Prova objetiva dels coneixements adquirits dintre de les sessions magistrals 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: es realitzarà una prova objectiva tipus test per els alumnes que no hagin superat la prova objectiva de la primera convocatòria.

"El professor podrá establir a la Guía Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Ayuso, D Grande, RF, La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias, Madrid Díaz de Santos, 2006
Balderas, Mª L, Administración de los servicios de enfermeria, Mèxico Mc Graw Hill, 2005
Gallego, DJ Ongallo, C, Conocimiento y gestión, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 2004
Hellriegel-Jackson- Slocum, Administración, un enfoque basado en competencias, 9ª ed. México Thomson- Learning, 2002
Marriner, A, Guía de gestión y dirección de enfermeria, 6ª ed. Madrid Harcourt SA, 2001
Miller, G, Cómo decidir mejor y más rápido, Barcelona Deusto, 2005
Mompart, Mª P Durán, M, Administración y gestión, Madrid DAE SL, 2001
Ponti, F Ferrer, JM, Si funciona, cámbialo. Como innovar sin morir en el intento, Barcelona Gestión 2000, 2010
Marriner Tomey,A., Guia de Gestion y Direccion de Enferemria., Elsevier España, 2009
Hidalgo Vega,A.,Del Llano Señariz,J. y Perez Camarero,S., Recursos humanos para la salud: sificiencia,adecuacion y mejora.Masson,Barcelona., Masson,Barcelona, 2006
Krogerus, M, El pequeño libro de las grandes decisiones., Alienta., 2014
Macia Soler, L., Gestion Clinica., Elsevier., 2014
Meraño, A., La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud., Elsevier., 2014

Buckner, E. B., Anderson, D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., & Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de Enfermeras, 61(4), 499-508.

Danet, A., March, J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital universitario de Andalucía, España Communication, participation and leadership in the perception of the emotional climate in a university. Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.

del Pilar Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J., Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 140-162.

 VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117.

Complementària

L'alumne disposará de bibliografia específica per temes

Recomanacions


 
Altres comentaris
Si un alumne preveu algun canvi important durant el curs acadèmic, es recomana parlar-ho al principi amb la professora
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent