DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) GESTIÓ I EXPERIÈNCIA ORGANITZATIVA Codi 18204115
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
REY REÑONES, CRISTINA
Adreça electrònica olivia.hernandez@urv.cat
cristina.rey@urv.cat
0
Professors/es
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
REY REÑONES, CRISTINA
MÁRQUEZ LÓPEZ, MIGUEL ÁNGEL
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzen els elements bàsics pel desenvolupament del treball de la infermera, de les unitats d'infermeria, dels centres i les seves relacions. L'objectiu de tots serà la bona organització, la seguretat, l'eficiència i la flexibilitat. També aportarà experiències i coneixements per que l'alumne pugui ser més conscient de la seva influència en la rendibilitat de tots els recursos que s'esmerçen en l'àrea de la salut

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A22.1 Conèixer el sistema sanitari espanyol.
 A22.2 Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures.
 A22.3 Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
 A22.1 Identifica els elements que configuren l'organització del Sistema Sanitari Espanyol i repercuteixen en el finançament sanitari
 A22.2 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, prenent consciència de la metodologia del procés
 A22.3 Coneix i contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
 A23.1 Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extra hospitalari, diferenciant els productes sanitaris
 A23.2 Reconeix els processos que promouen la qualitat i seguretat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I-Infermeria, gestió i entorn Conceptes introductoris
Unitat temàtica II- Evolució del treball i de les organitzacions sanitaries · Factors de canvi i la seva repercusió
. Sistemes de salut i la seva financiació
. Principals tendències
Unitat temàtica III- Context social, econòmic, polític i sanitari . Pla de Salut 2016 - 2020
. Política sanitària a Catalunya
. Provisió econòmica
Unitat temàtica IV- Planificació i organització del treball i dels recursos . Concepte i finalitat de la planificació.
· Organització del treball.
· Organització de de serveis de salut i d' infermeria
Unitat temàtica V- Gestió de persones . Sistemes d' organitzacio del treball d' infermeria
. Metodologia del treball en la distribucio de
cuidatges
. Lideratge en Infermeria. Nous estils i models del s.
XXI
Unitat temàtica VI- Processos de canvi i millora . La Infermeria del segle XXI. Necesitat de canvi
. Garantia de qualitat i cicle de millora
. La Seguretat dels pacients
. Marketing sanitari per les cures de
Infermeria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A14
A22.1
A22.2
A23.1
A23.2
44 40 84
Seminaris
A22.3
CT5
CT6
CT7
16 18 34
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT5
CT6
CT7
12 10 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A14
A22.1
A22.2
A22.3
A23.1
A23.2
CT5
CT6
CT7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura, programa, cronograma i avaluació
Conèixer expectatives dels alumnes
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral, acompanyada de material didàctic, exemples o problemes. Demanant al grup exemples, opinions i experiències viscudes a les pràctiques. Contestant dubtes i preguntes
Seminaris Es treballaran nou temes del programa amb metodologia participativa i amb més profunditat, amb grups petits que es conformaràn a l'inici.
Es valorarà l'assistència i la participació.
Els treballs dels seminaris estaràn detallats al pla de treball
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Explicació del contingut teòric corresponent a la pràctica clínica a través d'exemples i situacions reals viscudes
Atenció personalitzada L'alumne disposarà d'un horari d'atenció fixa i un altre a demanda per l'orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció a demanda per la orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A22.3
CT5
CT6
CT7
Assistència obligatòria als seminaris 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT5
CT6
CT7
resentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio 20%
Proves objectives de tipus test
A14
A22.1
A22.2
A22.3
A23.1
A23.2
CT5
CT6
CT7
Examen tipu test 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona Convocatòria: es realitzarà una prova objectiva tipus test per els alumnes que no hagin superat la prova objectiva de la primera convocatòria.
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran de obligat compliment per part del estudiant" ( art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica
 Meraño, A., La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud., Elsevier., 2014
 Macia Soler, L., Gestion Clinica., Elsevier., 2014
 Krogerus, M, El pequeño libro de las grandes decisiones., Alienta., 2014
 Hidalgo Vega,A.,Del Llano Señariz,J. y Perez Camarero,S., Recursos humanos para la salud: sificiencia,adecuacion y mejora.Masson,Barcelona., Masson,Barcelona, 2006
 Marriner Tomey,A., Guia de Gestion y Direccion de Enferemria., Elsevier España, 2009
 Robbins, S Coulter, M, Administración, 5ª edi. México Prentice Hall Hispanoamericana, 1996
 Ponti, F Ferrer, JM, Si funciona, cámbialo. Como innovar sin morir en el intento, Barcelona Gestión 2000, 2010
 Mompart, Mª P Durán, M, Administración y gestión, Madrid DAE SL, 2001
 Miller, G, Cómo decidir mejor y más rápido, Barcelona Deusto, 2005
 Marriner, A, Guía de gestión y dirección de enfermeria, 6ª ed. Madrid Harcourt SA, 2001
 La Mónica, EL, Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque pràctico, Barcelona Mosby-Doyma, 1994
 Hellriegel-Jackson- Slocum, Administración, un enfoque basado en competencias, 9ª ed. México Thomson- Learning, 2002
 Gillies, DA, Gestión de enfermeria, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 1994
 Gallego, DJ Ongallo, C, Conocimiento y gestión, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 2004
 Balderas, Mª L, Administración de los servicios de enfermeria, Mèxico Mc Graw Hill, 2005
 Ayuso, D Grande, RF, La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias, Madrid Díaz de Santos, 2006

Buckner, E. B., Anderson, D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., & Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de Enfermeras, 61(4), 499-508.

Danet, A., March, J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital universitario de Andalucía, España Communication, participation and leadership in the perception of the emotional climate in a university. Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.

del Pilar Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J., Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 140-162.

 VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Si un alumne preveu algun canvi important durant el curs acadèmic, es recomana parlar-ho al principi amb la professora.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent