Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
| | A2 |
Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
| | A3 |
Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
| | A5 |
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
| | A8 |
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
| | A9 |
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
| | A15 |
Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
| | A21 |
Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques i la seva prevalencia en les diferents etapes del cicle vital.
|
Problemes de salut que comporten situacions de risc de vida i/o necessitat de cuidatges crítics. Situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures crítiques i Tecnologia. |
Unitat temàtica II: L’adult en situació crítica i entorns de cuidatge |
Processos de malaltia i risc vital en el adult. Prevenció, valoració i tractament en: El pacient politraumatitzat. TCE. La persona en coma. La persona amb una lesió medul•lar. El gran cremat. Trasplantaments. Situacions d’urgència i emergència. Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció. Control de símptomes y monitorizació. El pacient amb suport ventilatòri. Intoxicació i autolisi. Comunicació i afrontament del estrès pacient- família - professional. Confort i humanització dels entorns assistèncials tecnològics. |
Unitat temàtica III: El nen en situació crítica i entorns de cuidatge |
Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L’escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família y hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques en el nen crític. Els efectes de la malaltia. |
Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge després del procés crític |
Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. La adquisició de noves habilitats. La sexualitat. Reestructuració de rols. Vida laboral y social. Aspectes legals i ètics en la gestió de canvis. La generació d’entorns de cuidatges. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Seminaris |
|
12 |
22 |
34 |
Sessió Magistral |
|
26 |
10 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
12 |
24 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
11 |
13 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa. |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient critic. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració. |
Atenció personalitzada |
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants. |
Descripció |
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es tindrà en compte l'assistència als seminaris, l'actitud i participació.
|
5% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència als laboratoris.
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris.
|
25% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Assistència obligatòria
Es tindrà en compte la actitud i la participació.
elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal. |
20% |
Proves mixtes |
|
Proves mixtes:
Preguntes tipus test sobre conceptes bàsics de la matèria.
Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític.
Els continguts dels seminaris, ABP i classes magistrals seran avaluats en aquestes proves. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder fer mitja cal tenir aprovada la prova objectiva (proves mixtes i prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris). A la 2a convocatòria nomes es pot recuperar la prova objectiva dels laboratoris i la prova objectiva final. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI. , Elsevier, Barcelona 2008.
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid 2007.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011
Gómez O, Salas L. , Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma, Barcelona 2006
González MJA, et al. , Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica, Hospital Txagorritxu, cop. , Vitoria 2004
Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Assistència obligatòria a les activitats programades (seminaris, laboratoris i ABP)
La no assistència té repercussió a la nota. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|