DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES Codi 18204116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
Adreça electrònica roser.ricoma@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
alba.roca@urv.cat
mariacarmen.berbis@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
gerard.mora@urv.cat
gemma.tuset@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
ORTEGA SEGURA, CARMEN
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
BERBIS MORELLÓ, MARIA CARMEN
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
MORA LÓPEZ, GERARD
TUSET GARIJO, MARIA GEMMA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura infermeria en situacions crítiques és de caràcter teòric-pràctic i té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
 A2 Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
 A3 Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
 A5 Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
 A8 Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
 A9 Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A15 Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
 A21 Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques i la seva prevalencia en les diferents etapes del cicle vital.

Problemes de salut que comporten situacions de risc de vida i/o necessitat de cuidatges crítics. Situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures crítiques i Tecnologia.
Unitat temàtica II: L’adult en situació crítica i entorns de cuidatge Processos de malaltia i risc vital en el adult. Prevenció, valoració i tractament en: El pacient politraumatitzat. TCE. La persona en coma. La persona amb una lesió medul•lar. El gran cremat. Trasplantaments. Situacions d’urgència i emergència. Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció. Control de símptomes y monitorizació. El pacient amb suport ventilatòri. Intoxicació i autolisi. Comunicació i afrontament del estrès pacient- família - professional. Confort i humanització dels entorns assistèncials tecnològics.
Unitat temàtica III: El nen en situació crítica i entorns de cuidatge Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L’escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família y hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques en el nen crític. Els efectes de la malaltia.
Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge després del procés crític Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. La adquisició de noves habilitats. La sexualitat. Reestructuració de rols. Vida laboral y social. Aspectes legals i ètics en la gestió de canvis. La generació d’entorns de cuidatges.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Seminaris
A9
A15
B2
12 22 34
Sessió Magistral
A5
A8
A9
26 10 36
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A5
A9
A15
B2
12 12 24
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
A21
B2
10 30 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
B2
2 11 13
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient critic.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració.
Atenció personalitzada Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori/seminari/ABP, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A9
A15
B2
Es tindrà en compte l'assistència als seminaris, l'actitud i participació.

5%
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A5
A9
A15
B2
Assistència als laboratoris.
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris.


25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
A21
B2
Assistència obligatòria
Es tindrà en compte la actitud i la participació.
elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal.
20%
Proves mixtes
A1
A2
A3
A5
A8
A9
A15
B2
Preguntes tipus test sobre conceptes bàsics de la matèria.
Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític.
Els continguts dels seminaris, ABP i classes magistrals seran avaluats en aquestes proves
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Previ a la realització de la pràctica del laboratori, el docent avaluarà els coneixements necessaris per realitzar-la (material de lectura preparatòria a la sessió, penjat a moodle). L'alumne que no superi aquesta avaluació, no podrà realitzar la pràctica.

Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir les dos proves objectives superades amb un 5 cadascuna.

A la segona convocatòria només es pot recuperar la prova objectiva dels laboratoris i les proves mixtes.

Els ABPs i l'assistència als seminaris i laboratoris no són recuperables.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI. , Elsevier, Barcelona 2008.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid 2007.
Concepció Fuentes i Pumerola, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona 2010

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent