Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A25 |
Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
| | A3 |
Actua i assumeix responsabilitat en les cures
| | A4 |
Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
| | A8 |
Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A12 |
S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
| | A14 |
Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
| | A22 |
És capaç de contactar amb les emocions i gestionar-les (expressar-les, acceptar-les ...) en benefici del pacient
| | A23 |
Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
| | A25 |
Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural. |
Rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari.Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.
Sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic.
Habilitats de comunicació,observació i valoració davant del pacient/familia/comunitat amb problemes de salut mental. |
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. |
Processos de salut-malaltia mental i satisfacció de les necessitats bàsiques en l'àmbit personal, familiar i comunitari.
Desenvolupament del compromìs ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família.
Programes de promoció i prevenció de la salut mental. |
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser. |
Identificar les activitats i/o intervencions terapèutiques que porta a terme la infermera de salut mental i/o els diferents membres de l'equip multidisciplinar.
Habilitats de comunicció, observació i valoració de la persona amb problemes de salut mental analitzant les pròpies acituds.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Identifiquen alteracions que poden comprometre la salut física i mental i saben actuar en conseqüència.
Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques clíniques |
|
175 |
0 |
175 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
14 |
15 |
Sessions clíniques |
|
8 |
0 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
|
Pràctiques clíniques |
Estada de pràctiques:
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmans, 5 dies per setmana, amb l'horari que s'estableixi en relació a la infermera tutora i/o segons s'acordi amb la unitat per afavorir l'aprenentatge de l'alumne.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
On l'estudiant recopilia i organtiza els docuemnts i evidències que mostren la seva evoluació, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. El portarfoli està supervisat per la profesora. |
Sessions clíniques |
Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
|
Atenció personalitzada |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en compte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà. Igualment durant l'estada de pràctiques es necessari que l'alumne presenti el portafoli de pràctiques al seu tutor acadèmic.
|
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en compte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà. Igualment durant l'estada de pràctiques es necessari que l'alumne presenti el portafoli de pràctiques al seu tutor acadèmic.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
La tutor/a de pràctiques valorarà mitjançant l'avaluació continuada i progressiva de la consecució de les completències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura amb l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que servirà per orientar l’alumne en l'evolució del seu aprenentatge. I
|
70% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
20% |
Sessions clíniques |
|
S'avaluarà l'assistència a les sessions, l'actitud, el grau de participació,suggeriments i capacitat de reflexió. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de les actes. |
Bàsica |
Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Ultima edició publicada, Masson
Fornés Vives J, Carballal Balsa M.C., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención., Ultima edició publicada , Editorial Médica Panamericana.
Herman TH., NANDA Internacional. Diganósticos Enfermeros: Definiciones y clasificación-, Ultima edició publicada , Elsevier
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vinculos de NOC i NIC a NANDA-I y Diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento cr´tico y la calidad de los cuidados., Ultima edició publicada, Elsevier
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. , Clasificación de resultados de enfermeria (NOC)., Ultima edició publicada, Elsevier
|
|
Complementària |
, DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Ultima edició publicada, AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA)
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|