DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS DE PSIQUIATRIA I DE SALUT MENTAL Codi 18204117
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
mariateresa.gomariz@urv.cat
montserrat.palou@urv.cat
evamaria.sentis@urv.cat
cristina.galan@urv.cat
mariacarmen.fabra@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
GOMARIZ MUÑOZ, MARIA TERESA
PALOU CAPDEVILA, MONTSERRAT
SENTIS SAHUN, EVA MARIA
GALÁN CONTRERAS, CRISTINA
FABRA FARRÉ, MARIA CARMEN
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Les pràctiques clíniques en unitats de psiquiatria i de salut mental, tenent com a objectiu que l'alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de la persona, familia i comunitat en problemes de salut mental. La relació terapèutica és l'instrument bàsic en el rol de la infermera de salut mental. L'assignatura pretèn que l'alumne pugui còneixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitar-se per poder donar resposta, adquirirn habilitats d'observació, comunicació i gestió emocional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
 A12 Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família
 A14 Coneix i administra els fàrmacs d'ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin patiment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A25 Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural. Rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari.Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.

Sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic.

Habilitats de comunicació,observació i valoració davant del pacient/familia/comunitat amb problemes de salut mental.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. Processos de salut-malaltia mental i satisfacció de les necessitats bàsiques en l'àmbit personal, familiar i comunitari.

Desenvolupament del compromìs ètic, sensibilitat, escolta i empatia.

Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...

Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família.

Programes de promoció i prevenció de la salut mental.
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser. Identificar les activitats i/o intervencions terapèutiques que porta a terme la infermera de salut mental i/o els diferents membres de l'equip multidisciplinar.

Habilitats de comunicció, observació i valoració de la persona amb problemes de salut mental analitzant les pròpies acituds.

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Identifiquen alteracions que poden comprometre la salut física i mental i saben actuar en conseqüència.


Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A14
A15
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A28
B1
B5
175 0 175
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A8
A9
A19
B1
B3
1 14 15
Sessions clíniques
A1
A8
A25
B3
B5
8 0 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Pràctiques clíniques Estada de pràctiques:
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmans, 5 dies per setmana, amb l'horari que s'estableixi en relació a la infermera tutora i/o segons s'acordi amb la unitat per afavorir l'aprenentatge de l'alumne.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge On l'estudiant recopilia i organtiza els docuemnts i evidències que mostren la seva evoluació, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. El portarfoli està supervisat per la profesora.
Sessions clíniques Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en compte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà. Igualment durant l'estada de pràctiques es necessari que l'alumne presenti el portafoli de pràctiques al seu tutor acadèmic.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les seves pràctiques tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en compte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà. Igualment durant l'estada de pràctiques es necessari que l'alumne presenti el portafoli de pràctiques al seu tutor acadèmic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A14
A15
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A28
B1
B5
La tutor/a de pràctiques valorarà mitjançant l'avaluació continuada i progressiva de la consecució de les completències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura amb l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que servirà per orientar l’alumne en l'evolució del seu aprenentatge. I
70%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A8
A9
A19
B1
B3
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 20%
Sessions clíniques
A1
A8
A25
B3
B5
S'avaluarà l'assistència a les sessions, l'actitud, el grau de participació,suggeriments i capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de les actes.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora


Fonts d'informació

Bàsica Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Ultima edició publicada, Masson
Fornés Vives J, Carballal Balsa M.C., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención., Ultima edició publicada , Editorial Médica Panamericana.
Herman TH., NANDA Internacional. Diganósticos Enfermeros: Definiciones y clasificación-, Ultima edició publicada , Elsevier
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vinculos de NOC i NIC a NANDA-I y Diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento cr´tico y la calidad de los cuidados., Ultima edició publicada, Elsevier
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. , Clasificación de resultados de enfermeria (NOC)., Ultima edició publicada, Elsevier
, , ,

Complementària , DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Ultima edició publicada, AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA)
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent