Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A27 |
Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat. |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A8 |
Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
| | A12 |
Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Coneix i administra els fàrmacs d'ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin patiment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A27 |
Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B7 |
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
EIX -1
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera així com els recursos que utilitza per gestionar-los..
Participació activa com a membre d´un equip multidisciplinar.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís étic.
|
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
|
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions .
Actuar per generar confiança en l´entorn. Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
5 |
5 |
Pràctiques clíniques |
|
160 |
10 |
170 |
Sessions clíniques |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa alumnes, institucions, tutors Funcions de la professora de pràctiques i tutors
Explicació del programa, desenvolupament de les practiques, normativa, activitats avaluatives.avaluació final.
Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment.
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli on es ecopila i organitza els documents i evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clinica i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a desenvolupar el seu rol professional |
Pràctiques clíniques |
L’alumne ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, capaçita l’estudiant a una comprensió de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic.
|
Sessions clíniques |
Renions entre tutors i alumnes realitzats a les unitats on s'exposen i reflexiona sobre les situacions viscudes a la pràctica i amb les patologies i cuidatges mes prevalents a les unitats corresponents |
Atenció personalitzada |
L’estudiant te assignat un professor que fa el seguiment de l'aprnentage a través del pla de treball, sessions clíniques i portafolis i te assignat un tutor/a de la unitat on far les pràctiques que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada, guiant-lo en el seu aprenentage tant en l'aplicació de procediments, l¡observació, la reflexió en l'acció, com en la vigilancia i ciontrol de las actituds en la relació d'ajuda i la integració en l'aquip.
El coordinador de la assignatura atén consultes de forma individualitzada, per orientació, dubtes, activitats..per el desenvolupament de les mateixes. |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi |
Portafolis + sessions clíniques: 40% |
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es orientarà i valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del tutor i professor de les pràctiques, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques |
60% |
Sessions clíniques |
|
La asistencia a les sessions es obligatòria.
S'avaluarà l’actitut, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió.
|
Portafolis + sessions clíniques: 40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats por poder realitzar la nota ponderada. La segona convocatòria serà per aquells alumnes que no hagin assolit els objectius. resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats i sempre consideren els períodes establerts pel centre i data límit qualificació de l'acta |
Bàsica |
LeMone P, Burke K, Enfermería medicoquirúrgica: Pensamiento critico en tico en la asistencia del paciente , Ultima edició disponible, Pearson Educación
Ballester D (coord), Manual de tècniques i procediments d'infermeria, 2010, Documenta Universitària
Williams L, Hopper P., Enfermería medicoquirúrgica, Ultima edició disponible, McGrawHill
Fuente (de la) M. (coord), Enfermería Médico-quirúrgica, Ultima edició disponible, Madrid: DAE
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112 |
|
|
Altres comentaris |
És recomenable haver cursat totes les assignatures dels cursos anteriors.
No es programaran les Pràctiques Clíniques Hospitalàries II si no estan superades les Pràctiques Clíniques Hospitlàries I.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|