DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES II Codi 18204119
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
TIÓ MOLIST, CARMEN
Adreça electrònica ramon.molina@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
montserrat.canadell@urv.cat
mariaroser.cuesta@urv.cat
Professors/es
MOLINA CHUECA, RAMON
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ORTEGA SEGURA, CARMEN
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
GRAU FARRÚS, IMMACULADA CONCEPCIÓ
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
CANADELL OLIVÉ, MONTSERRAT
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
Web
Descripció general i informació rellevant L´alumne en les seves pràctiques hospitalàries durant l’últim any del Grau ha d´aprofundir en el desenvolupament de les competències ja iniciades durant els anys precedents. Al llarg de les diferents experiències serà capaç d´una comprensió més profunda de l´entorn de la persona malalta ingressada a la planta, implicant-la amb el seu autocuidatge e incorporant a les famílies en aquest procés. La pràctica clínica, facilitarà a l´alumne, el madurar en aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats durant el grau i relacionats directament amb els problemes de salut i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques. Es farà així una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. Els estudiants durant el transcurs d´aquestes pràctiques maduraran en la construcció de l´aprenentatge, creixent a nivell personal i professional, aspectes essencials del cuidatge L´alumne al finalitzar les pràctiques serà capaç d´assolir un rol professional autònom, sent capaç de prioritzar cuidatges i prendre decisions clíniques en funció de les diverses situacions envers el malalt i les seves famílies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A8 Desenvolupa habilitats de valoració per reconèixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprenssió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
 A12 Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Coneix i administra els fàrmacs d'ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin patiment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A27 Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural EIX -1
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera així com els recursos que utilitza per gestionar-los..
Participació activa com a membre d´un equip multidisciplinar.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís étic.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions .
Actuar per generar confiança en l´entorn. Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8
A11
A15
A19
B1
B3
0 5 5
Pràctiques clíniques
A1
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A27
A28
B7
160 10 170
Sessions clíniques
A8
A11
A20
A21
A27
B1
B3
10 10 20
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa alumnes, institucions, tutors Funcions de la professora de pràctiques i tutors
Explicació del programa, desenvolupament de les practiques, normativa, activitats avaluatives.avaluació final.
Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli on es ecopila i organitza els documents i evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clinica i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a desenvolupar el seu rol professional
Pràctiques clíniques L’alumne ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, capaçita l’estudiant a una comprensió de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic.
Sessions clíniques Renions entre tutors i alumnes realitzats a les unitats on s'exposen i reflexiona sobre les situacions viscudes a la pràctica i amb les patologies i cuidatges mes prevalents a les unitats corresponents
Atenció personalitzada L’estudiant te assignat un professor que fa el seguiment de l'aprnentage a través del pla de treball, sessions clíniques i portafolis i te assignat un tutor/a de la unitat on far les pràctiques que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada, guiant-lo en el seu aprenentage tant en l'aplicació de procediments, l¡observació, la reflexió en l'acció, com en la vigilancia i ciontrol de las actituds en la relació d'ajuda i la integració en l'aquip.
El coordinador de la assignatura atén consultes de forma individualitzada, per orientació, dubtes, activitats..per el desenvolupament de les mateixes.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8
A11
A15
A19
B1
B3
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi Portafolis + sessions clíniques: 40%
Pràctiques clíniques
A1
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A27
A28
B7
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es orientarà i valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del tutor i professor de les pràctiques, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques
60%
Sessions clíniques
A8
A11
A20
A21
A27
B1
B3
L'assistència a les sessions es obligatòria.
S'avaluarà l’actitut, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió.
Portafolis + sessions clíniques: 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria
La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats por poder realitzar la nota ponderada.
La segona convocatòria serà per aquells alumnes que no hagin assolit els objectius. resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats i sempre consideren els períodes establerts pel centre i data límit qualificació de l'acta


Fonts d'informació

Bàsica LeMone P, Burke K, Enfermería medicoquirúrgica: Pensamiento critico en tico en la asistencia del paciente , Ultima edició disponible, Pearson Educación
Ballester D (coord), Manual de tècniques i procediments d'infermeria, 2010, Documenta Universitària
Williams L, Hopper P., Enfermería medicoquirúrgica, Ultima edició disponible, McGrawHill
Fuente (de la) M. (coord), Enfermería Médico-quirúrgica, Ultima edició disponible, Madrid: DAE

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112
 
Altres comentaris
És recomenable haver cursat totes les assignatures dels cursos anteriors. No es programaran les Pràctiques Clíniques Hospitalàries II si no estan superades les Pràctiques Clíniques Hospitlàries I.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent