DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN SERVEIS ESPECIALS DE GESTIÓ CLÍNICA Codi 18204120
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica anamaria.borruel@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
mcarme.nogues@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
Professors/es
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta pràctica clínica, l'alumne tindrà la possibilitat d'aplicar l'aprenentatge en àmbits de gestió tant de recursos humans com materials, així com en la gestió del propi treball i veure la seva influència en els cuidatges.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
 A6 Millora el coneixement de si mateix
Aprèn a encarar positivament la vida laboral, forjant actituds de desenvolupament personal i professional
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A26 És capaç de discriminar situacions que necessita delegar
Assumeix lideratge amb els estudiants d'infermeria
 A27 Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
- Eix 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural
. Ubicació del servei en el centre
. Què aporta aquest servei al conjunt del centre
. Visualitzar la gestió infermera de la unitat
- Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític
. Gestió del propi treball i dels recursos
. Presa de decissions i resolució de problemes
- Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'èsser humà . Processos concrets d'avaluació
. Introducció de millores

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A6
A20
A26
A27
A29
B2
B5
B8
162 0 162
Sessions clíniques
A6
8 8 16
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A20
A26
A27
B2
B5
B8
1 17 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries . Explicació de la metodologia de l'assignatura i documentació d'avaluació
. Distribució de serveis
Pràctiques clíniques . Aplicarán els continguts de l'assignatura Gestió i Experiència Organitzativa
Sessions clíniques . Presentació dels continguts del pla de treball, anàlisis, dubtes, suggerències. . Anàlisis elements de les pràctiques clíniques
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge . El·laboració d'una memòria de les pràctiques que estarà explicada al pla de treball
Atenció personalitzada . Dos sessions clíniques en el propi centre de pràctiques
. Contacte via correu electrònic /moodle per qualsevol dubte durant les pràctiques

Atenció personalitzada
Descripció
. L'alumne farà les pràctiques amb la pròpia infermera tutora . També tindrá una tutora acadèmica responsable de l'assignatura i del pla de treball, amb la que podrá contactar per qualsevol orientació a través del moodle . Amdós tutores serán responsables de la seva avaluació

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A6
A20
A26
A27
A29
B2
B5
B8
Avaluació contínuada de les pràctiques 60%
Sessions clíniques
A6
Assistència i participació en l'exposició i discusió dels continguts de la memòria 10%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A6
A20
A26
A27
B2
B5
B8
El·laboració d'una memòria amb uns continguts determinats en el pla de treball 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Recuperació: serà per els estudiants que no hagin superat la categoria "Pràctiques clíniques" i/o "Portafolis" i per recuperar les faltes d'assistència. Aquesta recuperació es realitzarà en el perìode establert per la facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

- Castanyer, O (1996) La asertividad: expresión de una sana autoestima. Bilbao: Desclèe de Brouwer
- Covey, S.R. (1989) Los siete hàbitos de la gente altamente efectiva. Barcelona:Paidós
                   ( 2005) El 8º hàbito. De la efectividad a la grandeza. Barcelona: Paidós
- Berry, LL. (2004) Un buen servicio no basta. Más allá de la excelencia. Barcelona: Deusto
- Borrell, F. (1996) Comunicar bien para dirigir mejor. Barcelona: Gestión 2000
- Marriner-Tomey, A. (2001) Guía de gestión y dirección de enfermeria. 6ª edic. Madrid: Harcourt SA
- O'Hanlon, B. (2003) Pequeños grandes cambios: diez maneras sencillas de transformar tu vida. Barcelona:Paidós
- Peters, T. (2004) Re-imagina. La excelencia empresarial en una era perturbadora. Madrid: Pearson Educación.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
La base dels continguts teòrics de l'assignatura, es troba en l'assignatura Gestió i Experiència organitzativa (teoria i seminaris) que tots els alumnes han cursat a tercer curs. Es recomana el seu repás.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent