DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN SERVEIS ESPECIALS DE GESTIÓ CLÍNICA Codi 18204120
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
olivia.hernandez@urv.cat
cristina.rey@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
carmen.flores@urv.cat
mariacarmen.fabra@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
REY REÑONES, CRISTINA
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
FLORES MOYA, CARMEN
FABRA FARRÉ, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta pràctica clínica, l'alumne tindrà la possibilitat d'aplicar l'aprenentatge en àmbits de gestió tant de recursos humans com materials, així com en la gestió del propi treball i veure la seva influència en els cuidatges.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A6 Aprèn a encarar positivament la vida laboral, forjant actituds de desenvolupament personal i professional
 A24 Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
 A25 Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
 A26 Ha adquirit una perspectiva global de la gestió del cuidatge i del paper de cadascú
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema, presenta diferents opcions de solució i avalua riscos i avantatges
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B4 Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
- Eix 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural
. Ubicació del servei en el centre
. Què aporta aquest servei al conjunt del centre
. Visualitzar la gestió infermera de la unitat
- Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític
. Gestió del propi treball i dels recursos
. Presa de decissions i resolució de problemes
- Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'èsser humà . Processos concrets d'avaluació
. Introducció de millores
- Eix 4: Participació activa . Participació activa i responsable en les pràctiques
. Participació activa i responsable durant les sessions clíniques. comparteix informació, coneixements i experiències

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A4
A6
A24
A25
A26
A28
B1
B2
B3
B4
B5
162 0 162
Sessions clíniques
A1
A4
A6
B1
B2
B3
B4
8 8 16
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A6
B1
B2
B3
B4
1 17 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries . Explicació de la metodologia de l'assignatura i documentació d'avaluació
. Distribució de serveis
Pràctiques clíniques . Aplicarán els continguts de l'assignatura Gestió i Experiència Organitzativa
. Es valorarà la participació i implicació activa de l'alumne en totes i cadasqunes de les activitats que porti a terme, sota la supervisió de la infermera tutora.
. Es valorarà la capacitat de visió global i holística de l'alumne, on li correspongui desenvolupar les pràctiques.
Sessions clíniques . Presentació dels continguts del pla de treball, anàlisis, dubtes, suggerències. . Anàlisis elements de les pràctiques clíniques
. Es valorarà la participació i l'intercanvi d'experiències i coneixements
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge . El·laboració d'una memòria de les pràctiques que estarà explicada al pla de treball
Atenció personalitzada . Dos sessions clíniques en el propi centre de pràctiques
. Contacte via correu electrònic /moodle per qualsevol dubte durant les pràctiques

Atenció personalitzada
Descripció
. L'alumne farà les pràctiques amb la pròpia infermera tutora . També tindrá una tutora acadèmica responsable de l'assignatura i del pla de treball, amb la que podrá contactar per qualsevol orientació a través del moodle . Amdós tutores serán responsables de la seva avaluació

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A4
A6
A24
A25
A26
A28
B1
B2
B3
B4
B5
Avaluació contínuada de les pràctiques 60%
Sessions clíniques
A1
A4
A6
B1
B2
B3
B4
Assistència i participació en l'exposició i discusió dels continguts de la memòria 10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A6
B1
B2
B3
B4
El·laboració d'una memòria amb uns continguts determinats en el pla de treball 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

. Les pràctiques clíniques son obligatòries. L'assistència a les sessions clíniques, son obligatòries. La presentació del portafolis, és obligatòria

. La recuperació inclourà: - les pròpies pràctiques

- el portafolis

- les sessions clíniques

Aquesta recuperació es realitzarà en el perìode establert per la facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

- Castanyer, O (1996) La asertividad: expresión de una sana autoestima. Bilbao: Desclèe de Brouwer
- Covey, S.R. (1989) Los siete hàbitos de la gente altamente efectiva. Barcelona:Paidós
                   ( 2005) El 8º hàbito. De la efectividad a la grandeza. Barcelona: Paidós
- Berry, LL. (2004) Un buen servicio no basta. Más allá de la excelencia. Barcelona: Deusto
- Borrell, F. (1996) Comunicar bien para dirigir mejor. Barcelona: Gestión 2000
- Marriner-Tomey, A. (2001) Guía de gestión y dirección de enfermeria. 6ª edic. Madrid: Harcourt SA
- O'Hanlon, B. (2003) Pequeños grandes cambios: diez maneras sencillas de transformar tu vida. Barcelona:Paidós
- Peters, T. (2004) Re-imagina. La excelencia empresarial en una era perturbadora. Madrid: Pearson Educación.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
. La base dels continguts teòrics de l'assignatura, es troba en l'assignatura Gestió i Experiència organitzativa (teoria i seminaris) que tots els alumnes han cursat a tercer curs. Es recomana el seu repás. . Els alumnes que tinguin previst un programa de mobilitat, hauràn d'estar atens a les indicacions al respecte que estarán anotades al pla de treball de l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent