DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES D'INFERMERIA EN SALUT MENTAL Codi 18204211
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
mariateresa.gomariz@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
GOMARIZ MUÑOZ, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant La xarxa de salut mental i addicions inclou un ampli nombre de recursos assistencials i programes de promoció i prevenció relacionats amb la salut/malaltia mental de la població. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant estades/visites als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i les necessitats que atent cadascun dels diferents dispositius i la col•laboració en l’entorn de l’atenció primària i hospitalària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Destacar la importància del rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari
 A9 Identificar els processos associats a factors amb protecció o de risc de la salut mental al llarg del cicle vital
Observar com afecta els processos de salut-malaltia mental i l'entorn a la firma de la vida i satisfacció de les necessitats bàsiques com a persona i com a família
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
 A21 Desenvolupa habilitats de presència i de empatia.
Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració davant del pacient amb problemes de salut mental i en programes de promoció i prevenció de la salut mental
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
Identificar els conceptes bàsics de la salut mental positiva i aplicar-los per a regular les emocions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Aspectes bàsics del desenvolupament personal i relacional. Rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari.

Habilitats de comunicació, presència i empatia. Observació i valoració davant del pacient amb problemes de salut mental.
Unitat temàtica II: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític. Processos de salut-malaltia mental i satisfacció de les necessitats bàsiques en l'àmbit personal, familiar i comunitari.
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família.
Programes de promoció i prevenció de la salut mental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A9
A21
A22
C5
50 60 110
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A9
A21
A22
4 26 30
Sessions clíniques
A4
A22
C5
2 4 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques clíniques Estades/visites per a prendre contacte i conèixer els diferents àmbits de la xarxa de salut mental i addiccions, el rol professional i la relació amb el pacient, família i comunitat. En el procés d'aprenentatge de l'assignatrua, l'estudiant té assignat un tutor/infermer/a de la institució i un professor de la Universitat que guiaran el seu aprenentatge pel que fa a l'observació, anàlisi i reflexió en acció. Així com en actituds d'escolta activa, interrelació amb l'equip professional.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran totes les activitats realitzades durant l’assignatura: diari de camp amb observacions, anàlisi i reflexió de les experiències viscudes amb aportacions del seu aprenentatge.
Sessions clíniques Es duran a terme en la institució o bé en el Campus Catalunya. Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a les estades/visites. Aquestes sessions seran guiades per la professora.
Atenció personalitzada Es realitzarà atenció personalitzada a l'alumne sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà atenció personalitzada a l'alumnat sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle i en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A9
A21
A22
C5
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració dels coneixements, habilitats i actituds.
50%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A9
A21
A22
S’avaluarà el lliurament puntual, presentació i continguts elaborats per l’alumne que reflecteixen un procés de crítica constructiva, reflexió i coneixement. 40%
Sessions clíniques
A4
A22
C5
Consisitirà en el treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes en la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal haver superat ambdues proves: pràctiques clíniques i portafoli per obtenirla nota final.

Per poder cursar aquesta assignatura i obtenir la qualificació, cal estar matriculat i haver superat les dues assignatures que completen la menció: Salut Mental Positiva: de la normalitat a la patologia; Drogodependències i altres addiccions. Part dels continguts que s'avaluaran en el portafoli estaran vinculats a les assignatures esmentades.

El programa pot estar sotmès a variacions de les que l'alumne serà prèviament informat.

Resta a criteri del professor/ai coordinador/a com assolirà els objectius no superats.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant".


Fonts d'informació

Bàsica

Les fons d’informació bàsiques que es poden utilitzar són les recomanades amb les assignatures de: Relació Terapèutica i Comunicació, Salut mental positiva: de la normalitat a la patologia, Drogodependències i altres addicions i Situacions complexes de salut mental.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent