DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DROGODEPENDÈNCIES I ALTRES ADDICCIONS Codi 18204212
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
evamaria.sentis@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
SENTIS SAHUN, EVA MARIA
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant El camp de les addiccions es caracteritza per la seva complexitat deguda principalment a la gran diversitat de formes de presentació, les múltiples variables que intervenen, la participació de diferents professionals i la necessitat d’un bon treball en equip pel seu abordatge. L’assignatura pretén introduir a l’alumne en aspectes bàsics de les drogodependències i altres addicions, per poder adquirir coneixements i habilitats envers la situació actual en les àrees de prevenció, intervenció i rehabilitació, per tal d’afavorir el desenvolupament de la pràctica professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer aspectes ètics i legals en el camp de les drogodependències i altres addiccions
Analitzar la influència de factors culturals i socials
 A4 Destacar la importància del rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari
 A9 Conèixer formes de cura, reinserció i programes de rehabilitació
Conèixer les tècniques de comunicació, observació i valoració davant del pacient amb problemes d'addicció
Valorar l'impacte de la malaltia per utilització de substàncies psicoactives en la qualitat de vida de l'individu i família
Considerar des de la perspectiva de la cura el suport al pacient i a la família
 A21 Conèixer les tècniques de comunicació, observació i valoració en front al pacient amb problemes d’addicció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Conceptes bàsics per l’estudi e intervenció en les drogodependències i altres addicions. Tema 1: Conceptes bàsics, terminologia i clasificacions.
Tema 2: Aspectes històrics i socioculturals.
Tema 3: Epidemiologia de les addiccions.
Unitat Temàtica II: Prevenció, avaluació e intervenció: Educació per a la salut, programes, recursos i estratègies a seguir des d’una perspectiva multidisciplinar. Tema 1: Modalitats de Prevenció.
Tema 2: Modalitats d'Intervenció, tractament, rehabilitació i reinserció.
Tema 3: Recursos assistencials.
Tema 4: Investigació en el marc de les drogodependències i addicions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A9
A21
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A1
A4
A9
A21
15 15 30
Presentacions / exposicions
A1
A4
A9
A21
4 4 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A4
A9
A21
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup.

Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A4
A9
A21
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l'estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup.
S'avaluarà la participació, l'anàlisi i la reflexió.
20%
Presentacions / exposicions
A1
A4
A9
A21
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
El treball es realitzarà en grups de tres. El tema serà assignat pel professor/a.
Presentació oral 15%/ Presentació escrita 15%.
30%
Proves mixtes
A1
A4
A9
A21
Prova objectiva que podrà combinar preguntes de desenvolupament, preguntes curtes i/o proves objectives tipus test i/o casos clínics. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria

Avaluació continuada: Per poder obtenir la nota final cal haver superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació.

Cal assistir als tallers (mínim 80%), la no assistència penalitzarà la nota final.

Segona convocatòria

En la segona convocatòria se seguiran els mateixos criteris. La falta d'assistència penalitzarà la nota final.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament.


Fonts d'informació

Bàsica

Una vegada iniciada l'assignatura s'indicaran les fonts d'informació.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent