DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DROGODEPENDÈNCIES I ALTRES ADDICCIONS Codi 18204212
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
evamaria.sentis@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
SENTIS SAHUN, EVA MARIA
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant El camp de les addiccions es caracteritza per la seva complexitat deguda principalment a la gran diversitat de formes de presentació, les múltiples variables que intervenen, la participació de diferents professionals i la necessitat d’un bon treball en equip pel seu abordatge. L’assignatura pretén introduir a l’alumne en aspectes bàsics de les drogodependències i altres addicions, per poder adquirir coneixements i habilitats envers la situació actual en les àrees de prevenció, intervenció i rehabilitació, per tal d’afavorir el desenvolupament de la pràctica professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer aspectes ètics i legals en el camp de les drogodependències i altres addiccions
Analitzar la influència de factors culturals i socials
 A4 Destacar la importància del rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari
 A9 Conèixer formes de cura, reinserció i programes de rehabilitació
Conèixer les tècniques de comunicació, observació i valoració davant del pacient amb problemes d'addicció
Valorar l'impacte de la malaltia per utilització de substàncies psicoactives en la qualitat de vida de l'individu i família
Considerar des de la perspectiva de la cura el suport al pacient i a la família
 A21 Conèixer les tècniques de comunicació, observació i valoració en front al pacient amb problemes d’addicció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Conceptes bàsics per l’estudi e intervenció en les drogodependències i altres addicions. Tema 1: Conceptes bàsics, terminologia i clasificacions.
Tema 2: Aspectes històrics i socioculturals.
Tema 3: Epidemiologia de les addiccions.
Tema 4: Models conceptuals i rol d'infermeria.
Unitat Temàtica II: Prevenció, avaluació e intervenció: Educació per a la salut, programes, recursos i estratègies a seguir des d’una perspectiva multidisciplinar. Tema 1: Modalitats de Prevenció.
Tema 2: Modalitats d'Intervenció, tractament, rehabilitació i reinserció.
Tema 3: Recursos assistencials.
Tema 4: Investigació en el marc de les drogodependències i addicions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A9
A21
14 17 31
Pràctiques a laboratoris
A1
A4
A9
A21
12 17 29
Presentacions / exposicions
A1
A4
A9
A21
4 4 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A4
A9
A21
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup.

Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A4
A9
A21
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l'estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup.
S'avaluarà la participació, l'anàlisi i la reflexió.
10%
Presentacions / exposicions
A1
A4
A9
A21
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
El treball es realitzarà en grups de tres. El tema serà assignat pel professor/a.
Presentació oral 15%/ Presentació escrita 15%.
30%
Proves mixtes
A1
A4
A9
A21
Prova objectiva que podrà combinar preguntes de desenvolupament, preguntes curtes i/o proves objectives tipus test i/o casos clínics. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria

Modalitat d'avaluació continuada: Per poder obtenir la nota final cal haver superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació. La falta d'assistència als tallers penalitzarà la nota final.

Segona convocatòria

L'alumne que no hagi superat les diferentes parts segons en base al percentatge indicat haurà de realitzar una prova objectiva de pregunta tipus test, curta i/o cas clínic.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual comporta al'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Una vegada iniciada l'assignatura s'indicaran les fonts d'informació.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent