DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA Codi 18204213
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a conèixer a l'alumne els aspectes bàsics relacionats amb la salut mental positiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reflexionarà sobre l’impacta dels trastorns de salut mental en la qualitat de vida del pacient i la seva família
 A7 Identificarà els processos associats a factors de protecció o de risc de salut mental al llarg del cicle evolutiu
Treballarà els conceptes de: resiliència , intel•ligència emocional i estres
 A22 Identificarà els conceptes bàsics de la salut mental positiva i els aplicarà en la regulació de les emocions personals i professionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aprendrà noves maneres d’afrontar situacions complicades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UD I : Introducció als conceptes de la salut mental positiva Conceptes basics de la salut mental positiva: Definició, aspectes psicològics sans, Interacció salut mental/salut física. Consideracions culturals i religioses.
El decàleg de la salut mental positiva
UDII: La intel•ligència emocional El vocabulari afectiu: Emocions i sentiments. Aprenentatge i desenvolupament
El desert emocional
Exercicis pràctics sobre competències emocionals
UDIII: La promoció de la salut mental Presentació de diferents programes relacionats amb la promoció de la salut
mental en els diferents àmbits individuals o comunitaris relacionats amb l’atenció d’infermeria
UDIV: Trastorns de personalitat: de la normalitat a la patologia Concepte de normalitat/patologia
Anàlisis dels diferents trets de personalitat de la normalitat a la patologia
La normalització, acceptació i comprensió dels transtorns de personalitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
3 0 3
Presentacions / exposicions
A4
A7
A22
B3
9 10 19
Treballs
A4
A7
A22
B3
2 18 20
Seminaris
A4
A7
A22
B3
15 12 27
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació a classe del treball realitzat a l’assignatura
Treballs Treball de camp sobre un fenomen relacionat amb diferents aspectes de la salut mental positiva
Seminaris Presentació, anàlisis i debat de diferents aspectes monogràfics relacionats amb la salut mental.
Anàlisis de casos pràctics, pel•lícules i textos divulgatius

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat dels treballs dels alumnes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
A7
A22
B3
S'avaluarà la presentació pública del treball final. 20%
Treballs
A4
A7
A22
B3
Treball sobre un tema de l'assignatura. 40%
Seminaris
A4
A7
A22
B3
Assistència i paticipació als seminaris. 40%
Altres  

En la segona convocatoria els criteris d'avaluació serán els mateixos que en la primera (menys els seminaris)

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no assisteixin a les classes de seminari de l'assignatura no podran optar a una qualificació superior a 5.


Fonts d'informació

Bàsica Conangla M., Como superar y convivir con las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2000
Colell-Brunet, R, Psicologia de las relaciones Humanas, Paris , LLeida 2010
Ferre-Grau,C, La Depressió: pacients i familiars, Cossetania, Valls 2005
Nardone, Giorgo, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2002
Nardone, Giorgo, Màs allá de la anorexia y la bulimia , Paidos , Barcelona 2004
Cyrulnik,B, Los patitos feos. La resilencia: una infancia infeliz no determina la vida , Gedisa, Madrid 2002
MillonT; Davis R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna , Masson , Barcelona 2001

Es proporcionara al llarg del curs bibliografia complementaria

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18204106

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRÀCTIQUES D'INFERMERIA EN SALUT MENTAL/18204211
DROGODEPENDÈNCIES I ALTRES ADDICCIONS/18204212

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent