DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) SALUD MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALIDAD A LA PATOLOGÍA Código 18204213
Titulación
Grado de Enfermería (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa Anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Correo-e carme.ferre@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
disorionaria.soares@urv.cat
Profesores/as
FERRÉ GRAU, CARMEN
PALOMINO MARTINEZ, ANA
SOARES DE CARVALHO, DISORIONARIA
Web
Descripción general e información relevante Donar a conèixer a l'alumne els aspectes bàsics relacionats amb la salut mental positiva.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Reflexionarà sobre l’impacta dels trastorns de salut mental en la qualitat de vida del pacient i la seva família
 A7 Identificarà els processos associats a factors de protecció o de risc de salut mental al llarg del cicle evolutiu
Treballarà els conceptes de: resiliència , intel•ligència emocional i estres
 A22 Identificarà els conceptes bàsics de la salut mental positiva i els aplicarà en la regulació de les emocions personals i professionals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Aprendrà noves maneres d’afrontar situacions complicades
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
UD I : Introducció als conceptes de la salut mental positiva Conceptes basics de la salut mental positiva: Definició, aspectes psicològics sans, Interacció salut mental/salut física. Consideracions culturals i religioses.
El decàleg de la salut mental positiva
UDII: La intel•ligència emocional El vocabulari afectiu: Emocions i sentiments. Aprenentatge i desenvolupament
El desert emocional
Exercicis pràctics sobre competències emocionals
UDIII: La promoció de la salut mental Presentació de diferents programes relacionats amb la promoció de la salut
mental en els diferents àmbits individuals o comunitaris relacionats amb l’atenció d’infermeria
UDIV: Trastorns de personalitat: de la normalitat a la patologia Concepte de normalitat/patologia
Anàlisis dels diferents trets de personalitat de la normalitat a la patologia
La normalització, acceptació i comprensió dels transtorns de personalitat

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
B3
3 0 3
Presentaciones/exposiciones
A4
A7
A22
B3
9 5 14
Trabajos
A4
A7
A22
B3
2 13 15
Seminarios
A4
A7
A22
B3
15 12 27
Atención personalizada
6 0 6
 
Pruebas objetivas de tipo test
A4
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Explicació teòrica del desenvolupament de l'assignatura
Presentaciones/exposiciones examen tipus test del material de l'assignatura
Trabajos Treball de camp sobre un fenomen relacionat amb diferents aspectes de la salut mental positiva
Seminarios Presentació, anàlisis i debat de diferents aspectes monogràfics relacionats amb la salut mental.
Anàlisis de casos pràctics, pel•lícules i textos divulgatius
Atención personalizada Atenció en grup i tutorització dels treballs de camp

Atención personalizada
descripción
Es realitzarà un seguiment tutoritzat dels treballs dels alumnes

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
A4
A7
A22
B3
És realitzara un examen tipus test del temari de l'assignatura 40%
Trabajos
A4
A7
A22
B3
Treball sobre un tema de l'assignatura i presentació
pùblica
40%
Seminarios
A4
A7
A22
B3
Assistència i paticipació als seminaris. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que en la primera, menys l'assistència. L'alumnat nomes podrà obtenir en aquesta segona convocatòria un nota màxima de 8


Fuentes de información

Básica Conangla M., Como superar y convivir con las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2000
Colell-Brunet, R, Psicologia de las relaciones Humanas, Paris , LLeida 2010
Ferre-Grau,C, La Depressió: pacients i familiars, Cossetania, Valls 2005
Nardone, Giorgo, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2002
Nardone, Giorgo, Màs allá de la anorexia y la bulimia , Paidos , Barcelona 2004
Cyrulnik,B, Los patitos feos. La resilencia: una infancia infeliz no determina la vida , Gedisa, Madrid 2002
MillonT; Davis R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna , Masson , Barcelona 2001
René de Lassus, El análisis Transaccional, Salvat, Barcelona 1995

Es proporcionara al llarg del curs bibliografia complementaria

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.