DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA Codi 18204213
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Únic primer quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
PALOMINO MARTINEZ, ANA
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
disorionaria.soares@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
PALOMINO MARTINEZ, ANA
SOARES DE CARVALHO, DISORIONARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a conèixer a l'alumne els aspectes bàsics relacionats amb la salut mental positiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reflexionarà sobre l’impacta dels trastorns de salut mental en la qualitat de vida del pacient i la seva família
 A7 Identificarà els processos associats a factors de protecció o de risc de salut mental al llarg del cicle evolutiu
Treballarà els conceptes de: resiliència , intel•ligència emocional i estres
 A22 Identificarà els conceptes bàsics de la salut mental positiva i els aplicarà en la regulació de les emocions personals i professionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aprendrà noves maneres d’afrontar situacions complicades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UDI Conceptos bàsicos 1.Modelo de Salud Mental Positiva
• Presentación del modelo de referencia de Salud mental Positiva de Mª T. Lluch
• Describir los factores del modelo de Salud Mental Positiva
• Dar a conocer el cuestionario y el decálogo resultado del estudio del modelo de Salud Mental positiva de Mª T. Lluch.
2. Resiliencia
• Definir el concepto de resiliencia
• Comentar el rol del tutor de resiliencia
• Hacer reflexionar sobre la relación de resiliencia y enfermería
UDII Sentimientos y emociones 3. Sentimientos y emociones:
• Definir emociones/ sentimientos.
• Definir positivo y negativo.
• Respuesta adaptada y no adaptada.
• Clasificación de las fortalezas humanas (Peterson y Martin Seligman).
• Ejercicio de autorregulación

4. Alegría y Salud Mental:
• Definir conceptos relacionados con el humor.
• Definir los cuatro conceptos relacionados con la creatividad.
• Reflexionar sobre el humor/alegría y el cuidado de enfermería
UDIII: La promoción de la salut mental 5. Las intervenciones de Salud Mental Positiva:
• Dar a conocer los programas que usan la Salud Mental Positiva.
• Definir un plan de cuidados en Salud Mental Positiva para el paciente ingresado.
• Definir un plan de cuidado en Salud Mental Positiva para el cuidador.
• Reflexionar sobre la importancia del cuidado en Salud Mental Positiva como un factor de promoción de la Salud Mental.

6. Salud Mental de los profesionales sanitarios:
• Definir los factores de riesgo para la salud mental del profesional.
• Definir síndrome Bornout en los profesionales sanitarios.
• Definir asertividad.
• Dar a conocer las técnicas de asertividad.
• Reflexionar la relación de enfermería y las emociones positivas en el trabajo
• Reflexionar sobre la relación entre la salud mental positiva del profesional sanitario y la calidad asistencial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
3 0 3
Presentacions / exposicions
A4
A7
A22
B3
9 5 14
Treballs
A4
A7
A22
B3
2 13 15
Seminaris
A4
A7
A22
B3
15 12 27
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
A4
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l'assignatura
Presentacions / exposicions examen tipus test del material de l'assignatura
Treballs Treball de camp sobre un fenomen relacionat amb diferents aspectes de la salut mental positiva
Seminaris Presentació, anàlisis i debat de diferents aspectes monogràfics relacionats amb la salut mental.
Anàlisis de casos pràctics, pel•lícules i textos divulgatius
Atenció personalitzada Atenció en grup i tutorització dels treballs de camp

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat dels treballs dels alumnes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
A7
A22
B3
És realitzara un examen tipus test del temari de l'assignatura 20%
Treballs
A4
A7
A22
B3
Treball sobre un tema de l'assignatura i presentació
pùblica
40%
Seminaris
A4
A7
A22
B3
Assistència i participació als seminaris. 20%
Altres  

Presentació pùblica del treball

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que en la primera, menys l'assistència. L'alumnat nomes podrà obtenir en aquesta segona convocatòria un nota màxima de 8


Fonts d'informació

Bàsica Conangla M., Como superar y convivir con las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2000
Colell-Brunet, R, Psicologia de las relaciones Humanas, Paris , LLeida 2010
Mrina,J.A, Teoría de la inteligencia creadora. Anagrama. Barcelona, 2001., Anagrama,
Ferre-Grau,C, La Depressió: pacients i familiars, Cossetania, Valls 2005
Seligman, M.E.P, Aprenda optimismo. Haga de la vida una experiencia maravillosa. Barcelona: Grijalbo. (Original de 1990)., grijalbo , ultima edición
Cyrulnik,B, Los patitos feos. La resilencia: una infancia infeliz no determina la vida , Gedisa, Madrid 2010
MillonT; Davis R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna , Masson , Barcelona 2001
René de Lassus, El análisis Transaccional, Salvat, Barcelona 1995
Csikszentmihalyi, M., Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención., Paidós psicología, Barcelona 1998

Es recomenara bibliografia coplementària 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent