DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA Codi 18204213
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
mariacarmen.berbis@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
BERBIS MORELLO, MARIA CARMEN
PALOMINO MARTINEZ, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a conèixer a l'alumne els aspectes bàsics relacionats amb la salut mental positiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.5 Identificar els conceptes relacionats amb la salut mental i la Salut Mental Positiva
Demostrar conèixer els factors relacionats amb el model de salut mental de referència
Descriure els conceptes relacionats amb la resiliència i els factors relacionats amb les fortaleses humanes
Distingir les emocions i els seus efectes en la salut mental
Seleccionar recursos bibliogràfics en relació amb la salut mental
Manejar i aplicar els recursos TICs per elaborar estratègies de promoció i promoció en salut mental
 A16.8 Analitzar la relació entre els factors de Salut Mental Positiva i la promoció de la salut mental
Diferenciar la selecció d'elements de la seva vida diària que fomentin la salut mental dels que no el fomenten
Identificar factors de risc a la salut mental durant l'exercici de la professió sanitària
Identificar les estratègies per fomentar una adequada salut mental en la cura al pacient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UDI Conceptos bàsicos 1.Modelo de Salud Mental Positiva
• Presentación del modelo de referencia de Salud mental Positiva de Mª T. Lluch
• Describir los factores del modelo de Salud Mental Positiva
• Dar a conocer el cuestionario y el decálogo resultado del estudio del modelo de Salud Mental positiva de Mª T. Lluch.
2. Resiliencia
• Definir el concepto de resiliencia
• Comentar el rol del tutor de resiliencia
• Hacer reflexionar sobre la relación de resiliencia y enfermería
UDII Sentimientos y emociones 3. Sentimientos y emociones:
• Definir emociones/ sentimientos.
• Definir positivo y negativo.
• Respuesta adaptada y no adaptada.
• Clasificación de las fortalezas humanas (Peterson y Martin Seligman).
• Ejercicio de autorregulación

4. Alegría y Salud Mental:
• Definir conceptos relacionados con el humor.
• Definir los cuatro conceptos relacionados con la creatividad.
• Reflexionar sobre el humor/alegría y el cuidado de enfermería
UDIII: La promoción de la salut mental 5. Las intervenciones de Salud Mental Positiva:
• Dar a conocer los programas que usan la Salud Mental Positiva.
• Definir un plan de cuidados en Salud Mental Positiva para el paciente ingresado.
• Definir un plan de cuidado en Salud Mental Positiva para el cuidador.
• Reflexionar sobre la importancia del cuidado en Salud Mental Positiva como un factor de promoción de la Salud Mental.

6. Salud Mental de los profesionales sanitarios:
• Definir los factores de riesgo para la salud mental del profesional.
• Definir síndrome Bornout en los profesionales sanitarios.
• Definir asertividad.
• Dar a conocer las técnicas de asertividad.
• Reflexionar la relación de enfermería y las emociones positivas en el trabajo
• Reflexionar sobre la relación entre la salud mental positiva del profesional sanitario y la calidad asistencial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Presentacions / exposicions
A16.5
9 5 14
Treballs
A16.8
2 23 25
Seminaris
A16.5
A16.8
15 12 27
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l'assignatura
Presentacions / exposicions examen tipus test del material de l'assignatura
Treballs Treball de camp sobre un fenomen relacionat amb diferents aspectes de la salut mental positiva
Seminaris Presentació, anàlisis i debat de diferents aspectes monogràfics relacionats amb la salut mental.
Anàlisis de casos pràctics, pel•lícules i textos divulgatius
Atenció personalitzada Atenció en grup i tutorització dels treballs de camp

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat dels treballs dels alumnes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A16.5
És realitzara un examen tipus test del temari de l'assignatura 20%
Treballs
A16.8
Treball sobre un tema de l'assignatura i presentació
pùblica
60%
Seminaris
A16.5
A16.8
Assistència i participació als seminaris. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es recupera els treballs pendents o no superats


Fonts d'informació

Bàsica Csikszentmihalyi, M., Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención., Paidós psicología, Barcelona 1998
Conangla M., Como superar y convivir con las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2000
Colell-Brunet, R, Psicologia de las relaciones Humanas, Paris , LLeida 2010
Ferre-Grau,C, La Depressió: pacients i familiars, Cossetania, Valls 2005
Marina,J.A, Teoría de la inteligencia creadora. , Anagrama, ultima edición
Seligman, M.E.P, Aprenda optimismo. Haga de la vida una experiencia maravillosa. Barcelona: Grijalbo. (Original de 1990)., grijalbo , ultima edición
Cyrulnik,B, Los patitos feos. La resilencia: una infancia infeliz no determina la vida , Gedisa, Madrid 2010
MillonT; Davis R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna , Masson , Barcelona 2001
René de Lassus, El análisis Transaccional, Salvat, Barcelona 1995
Goleman, D , Inteligencia social: La nueva ciencia de las relaciones humanas , Kairos , Barcelona 2006
Goleman, D , Inteligencia emocional , Kairos , Barcelona 2007
Mestre Navas JM. , Manual de Inteligencia emocional , Piramide , Madrid 2007
Gillis Capman Susan, quiero aprender a quererme con asertividad, Desclée de Brouwer, Bilbao 2017
Bach E. Forès A., la asertividad para gente extraordinaria, Plataforma, Barcelona 20127. 13 edic

Es recomanarà bibliografia complementària

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent