Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porten a terme infermeria en l’atenció Gerontogeriàtrica
| | A19 |
Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia/envelliment a lo llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Dona la informació adequada a la situació, respectant les decisions del malalt i família
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives |
- Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives.
- El malat terminal i la seva família
|
TEMA 2 L'acompanyament al final de la vida |
- El procés de dol en malalt i família
- Emocions i sentiments davant la perdua i la mort
|
TEMA 3 El procés de comunicació i d'informació |
- Comunicació amb el malalt terminal i la seva família
- Atenció a la família del malalt terminal.
- Dificultats més habituals en la comunicació |
TEMA 4 Cures específiques d'infermeria |
- Els moments finals de la vida: situació dels últims dies i d'agonia
- Cures de confort.
|
TEMA 5 Els símptomes en el malalt terminal |
- Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- El control del símptomes més freqüents: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics |
TEMA 6 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. |
- Dilemes ètics en la pressa de decisions
- Voluntats anticipades i testament vital
- Sedació pal·liativa, LET, eutanàsia...
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
8 |
16 |
Sessió Magistral |
|
10 |
6 |
16 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques , participatives |
Debats |
Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries.
També es pot debatir en dos o més grups, defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
|
Treballs |
Treballs en grups o individual sobre:
- temes relacionats amb els continguts de l'assignatura
-la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
O bé sobre situacions relacionades amb l'assignatura viscudes a les seves estades practiques |
Atenció personalitzada |
Suport i orientació individual a l’alumne per tal que superi amb èxit l’assignatura
|
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.
-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes
|
30% |
Sessió Magistral |
|
-L'avaluació del continguts teòrics podrà realitzar-se a través de una prova amb preguntes curtes i /o tipus test o també es podrà introduir altre tipus d'avaluació com per exemple exercicis tipus taller, narratives, observacionals,
-Diari activitats realitzades a classe però des de una perspectiva reflexiva i crítica
|
20% |
Debats |
|
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions.
Es pot debatre situacions de la practica, pel·lícules o temes concrets proposats a l'aula |
20% |
Treballs |
|
Treballs en grup o individual que consistirà en un dels següents:
- anàlisi d'un llibre relacionat amb l’assignatura, que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de síntesi, el desenvolupament i la presentació del treball.
- Treballa relacionat amb situacions viscudes a les seves estades a pràctiques, que tinguin relació amb el temes tractes a l’assignatura. Es farà una narrativa i anàlisis reflexiu de diferents situacions i la relació que tenen amb el temes tractes a la assignatura
- Treball d'un tema relacionat amb l'assignatura
|
30% |
Altres |
|
Es valorarà especialment l'aportació de material relacionat amb el tema per la seva discussió amb grup. La participació oportuna i adequada a les classes i situacions proposades. Assistència es obligatòria en un 70 % del total de hores de l'assignatura |
0% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua. Per aprovar l'assignatura es necessari que totes les seves parts avaluatives estiguin aprovades. L'alumne presentarà en segona convocatòria aquell treball pendents d'entrega o suspès. I es farà una prova objectiva de tipus test, pregunta curta o cas. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
- López
Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana
S.A.
Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
- Sanz
Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y
Consumo
- Gómez
Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos
terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción
Social S
- Astudillo,
W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y
atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
- Buckman,
R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut,
Vic 1998, EUMO
- Porta,
P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con
cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
|
Complementària |
|
- López
Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados
Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
- Espejo
Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
- Jomain,
C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
- Ariès,
P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
- ,
Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del
malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
- Kübler-Ros,
E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
- Torralba,
F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
- Suarez,
M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
- Gili,
E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
- Roussel,
M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
- Rodríguez,
P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
- Gómez
Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
- Gómez
Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
- Ministerio
de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su
desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
- Monje
Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida,
Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
- Arranz,
P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados
paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
- Barboteo
JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados
paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" ,
Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18204106 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18204105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18204110 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana estar realitzant 3r curs de grau.
No recomanada als alumnes de segon per coincidir en les seves pràctiques clíniques
Es requereix el compromís de una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es durant a termini en el desenvolupament de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|