DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) MALALTS TERMINALS I CURES PAL·LIATIVES Codi 18204214
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Web
Descripció general i informació rellevant Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes. El suport emocional, la comunicació emocional i el treball en equip.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porten a terme infermeria en l’atenció Gerontogeriàtrica
 A19 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia/envelliment a lo llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Dona la informació adequada a la situació, respectant les decisions del malalt i família
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives - Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives.
- El malat terminal i la seva família
TEMA 2 L'acompanyament al final de la vida.Cures específiques d'infermeria - El procés de dol en malalt i família
- Emocions i sentiments davant la perdua i la mort
- Els moments finals de la vida: situació dels últims dies i d'agonia
- Cures de confort.
TEMA 3 El procés de comunicació i d'informació - Comunicació amb el malalt terminal i la seva família
- Atenció a la família del malalt terminal.
- Dificultats més habituals en la comunicació
TEMA 4 Els símptomes en el malalt terminal - Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- El control del símptomes més freqüents: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics
TEMA 5 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. - Dilemes ètics en la pressa de decisions
- Voluntats anticipades i testament vital
- Sedació pal·liativa, LET, eutanàsia...


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A19
B3
C3
8 8 16
Sessió Magistral
A5
10 6 16
Debats
B6
C3
6 6 12
Treballs
C3
8 16 24
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals.
Sessió Magistral Classes teòriques però on es buscarà la participació i el debat.
Debats Els alumnes debateren en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos amb el suport de les professores.
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.


Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries.
També es pot debatre en dos o més grups, defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Treballs Treballs en grups o individual (d'un o dos) del següents tipus:

- Treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne a de presentar i defensar en el debat
- Treball d'un temes relacionats amb els continguts de l'assignatura
- Lectura, anàlisi i critica d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
-Treball relacionat amb situacions viscudes relacionades amb els temes tractes a l'assignatura.
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A19
B3
C3
Consistirà en una o varies de les següents modalitats:
-Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.
-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.
- Realització d'un diari reflexiu sobre les activitats i desenvolupament de l'assignatura al llarg de les les classes
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes
30%
Debats
B6
C3

Es pot debatre situacions de la practica, pel·lícules o temes concrets proposats a l'aula per els propis alumnes amb l'assessoria de la professora.
Els debats es faran sobre un tema sobre el que debatran dos grups que defendran postures oposades, amb l'objectiu de intentar ficar-se i comprendre les postures i maneres de pensar dels altres.
Els debats es basaran en el respecte, la tolerància i la utilització de bones fonts d'informació.
Les pautes dels debats seran entregades a classe.
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions.
30%
Treballs
C3
Treballs en grup o individual que consistirà en un o dos dels següents:

- anàlisi d'un llibre relacionat amb l’assignatura, que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de síntesi, el desenvolupament i la presentació del treball.

- Treballa relacionat amb situacions viscudes a les seves estades a pràctiques, que tinguin relació amb el temes tractes a l’assignatura. Es farà una narrativa i anàlisis reflexiu de diferents situacions i la relació que tenen amb el temes tractes a la assignatura

- Treball d'un tema relacionat amb l'assignatura i principalment amb els temes dels debats. D'aquesta manera el treball pot servir per preparar adequadament els arguments i continguts dels debats

30%
Altres  

Es valorarà especialment l'aportació de material relacionat amb el tema per la seva discussió amb grup. La participació oportuna i adequada a les classes i situacions proposades. Assistència es obligatòria en un 70 % del total de hores de l'assignatura

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua. Per aprovar l'assignatura es necessari que totes les seves parts avaluatives estiguin aprovades. L'alumne presentarà en segona convocatòria aquell treball pendents d'entrega o suspès. I es farà una prova objectiva de tipus test, pregunta curta o cas.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà
establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per
al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures
podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius
de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les
proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21
NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica
  •  Benito, E.  Barbero, J.   Payás, A. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos.Grupo de Trabajo sobre Espiritualidad en Cuidados Paliativos de la SECPAL Sociedad española de Cuidados Paliativos. 2008. Disponible en http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/guia_espiritualidad_secpal_2008_116.pdf
  • Guía de cuidados paliativos. Sociedad española de Cuidados Paliativos (SECPAL). Disponible en http://www.secpal.com/biblioteca_guia-cuidados-paliativos-1
  • Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia en procesos avanzados y terminales. 2ª ed.Hospitalet del Llobregat,2014, Saned.
  • López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana S.A. Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
  • Sanz Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y Consumo
  • Buckman, R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut, Vic 1998, EUMO
  • Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
    Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social S
  • Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
Complementària
  • López Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
  • Espejo Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
  • Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
  • Ariès, P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
  • , Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
  • Kübler-Ros, E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
  • Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
  • Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
  • Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
  • Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
  • Rodríguez, P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
  • Gómez Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
  • Gómez Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
  • Ministerio de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
  • Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
  • Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
  • Barboteo JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" , Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18204106
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18204105

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18204110
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112
 
Altres comentaris
Es recomana estar realitzant 3r curs de grau. No recomanada als alumnes de segon per coincidir en les seves pràctiques clíniques i els continguts de l'assignatura. Es requereix el compromís de una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es durant a termini en el desenvolupament de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent