DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT Codi 18204217
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Adreça electrònica amparo.montoya@urv.cat
Professors/es
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Web
Descripció general i informació rellevant El nen i la seva família, en el sí de la comunitat es desenvolupa en un mon de característiques especifiques. En aquesta assignatura s'aprofundeix el paper de la infermeria en dos aspectes molt concrets i pràctics per poder treballar amb infants i adolescents en:. - Les consultes d’Infermeria Pediàtrica dels Centres d'Assistència Primària (CAPs) on es realitza les revisions dels nens des de la prevenció i per a la detecció precoç de les malalties - Centres escolars com Infermera Escolar dins del programa d'Educació per a la Salut on es treballen aspectes de alimentació, sexualitat, trastorns psicosocials i drogues.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Manté els criteris ètics en la realització del treball
 A2 Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
Aprofundir en l’atenció integral dels infants i adolescents tenint en compte el gènere, cultura, procedència geogràfica, classe social, edat
Aprofundir en l'atenció als nens / nenes i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 A4 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porta a terme la infermeria en l'atenció als nens i nenes i en l'adolescència
Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres
 A7 Reflexionar sobre la violència, sexualitat, aliments, tòxics i falta de percepció del risc i la seva associació amb els problemes més freqüents de salut en el jove.
Reconeix els canvis de salut i necessitats associades a les etapes de la vida
 A19 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 A21 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Demostrar de forma oral i escrita tenir capacitat de síntesi i crítica.
Adquirir coneixements per a desenvolupar programes de salut en l’àmbit de l’atenció Comunitària
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Promoció i Prevenció de la salut de l’infant Tema 1: El paper d'infermeria pediàtrica a la comunitat; assistencial, docent, investigador i gestor.

Tema 2: La integració de les cures infermeres a través del programa de salut del "nen sa".



Mòdul II: Pla estratègic d'ordenació de l'atenció de pediatria a l'atenció primària Tema 3: Desenvolupament normal i cribrage precoç de la malaltia.

Tema 4: Necessitats dietètiques en la infància.

Tema 5: Vacunacions sistèmiques al llarg de la infància i l'adolescència.

Tema 6: Prevenció i primers auxilis dels accidents infantils al domicili
Mòdul III: Programa d’educació Sanitària a l’àmbit educatiu Tema 7: El rol de la infermera pediàtrica a l'escola

Tema 8: Aplicació de programes de salut:
* Activitat física i alimentació saludable
* Trastorns psicosocials
* Sexualitat a l'adolescència
* Educació sobre drogues.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
1 1 2
Sessió Magistral
A4
C3
C5
13 28 41
Presentacions / exposicions
A19
A21
C3
C4
C5
5 10 15
Seminaris
A1
A2
A4
A7
A19
B3
B5
C3
9 6 15
Atenció personalitzada
B4
C5
1 1 2
 
Proves mixtes
C3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula d'un tema treballat.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes al llarg de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A19
A21
C3
C4
C5
Presentació i exposició oral d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III. 40%
Seminaris
A1
A2
A4
A7
A19
B3
B5
C3
Presentació d'un document resum de la sessió. 20%
Proves mixtes
C3
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura. 30%
Altres  

Es valorarà l'assistència de l'alumne a les classes presencials. Assistència mínima del 80%.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una càrrega de presencialitat.


Fonts d'informació

Bàsica Generalitat de Catalunya. Departament de Salut, Protocol d'activiat preventives i de promoció de la salut a l'edat pediàtrica, 2008, http://www20.gencat.cat/docs/canalsalut/Home%20Can
Comunidad de Madrid, Protocolo de Salud Infantil.Atención al niño sano , 2005, http://todoenfermeria.es/inicio/apuntes/infantil/P
Ministerio de Educació. Ministerio de Sanidad y Política Social, Ganar salud en la escuela, 2009, http://www.msps.es/profesionales/saludPublica/prev
Asociación Nacional de Enfermeras Escolares, Scholl Nursing Practice: An Orientation Manual, 2nd Edition, http://www.nasn.org/
Marias I, Estudio ADEES sobre la pertinencia de la enfermera escolar, 2006, http://www.xtec.es/~imarias/
Caballero L. , Adicción a la cocaína: Neurobiología, clínica, diagnóstico y tratamiento, 2005, http://www.pnsd.msc.es/Categoria2/publica/pdf/Adic
Young I.;Williams T., La educación para la salud en las escuelas: un análisis crítico , 1986, Peebles, Escocia
Serrano M. I., La Educación para la Salud del siglo XXI: Comunicación y Salud. , 1988, Díaz de Santos;Madrid

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Si es vol tenir un perfil pediàtric es recomana cursar aquesta assignatura junt amb La infància i l'adolescència hospitalitzada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent