DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS Codi 18204220
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat assoleixi una visió general sobre el paper que juga el gènere i les desigualtats socials en els processos de salut-malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Introduir la importància de l'anàlisi de les desigualtats socials i la seva repercussió en el procés salut-malaltia
 A20 Conèixer i analitzar els elements propis del gènere i de les desigualtats socials relacionats amb la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitzar la informació qualitativa i quantitativa sobre la influència del gènere i desigualtats socials en la salut i l'Atenció de Salut
 B6 Adquirir habilitat per a debatre i interactuar en relació a les desigualtats socials en diferents escenaris
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- Epidemiologia sociocultural: bases conceptuals 1.1 Els determinants de la salut
1.2 La salut i la malaltia en una societat global
1.3 Desigualtats socials en salut: vulnerabilitat i riscs
1.4 Salut ambiental: toxicitat i medi ambient.

2.- El gènere com a factor determinant de la salut i la malaltia 2.1 Feminitats, masculinitats i sexualitats
2.2 Iniciació al debat sexe/gènere/ natura/cultura com a base de la crítica a la naturalitzacio i renaturalització del cos de l’home i de la dona.
2.3 Aportacions feministes a l’àmbit de la salut: del feminisme de la igualtat al feminisme post-estructuralista.
2.4 El gènere com a pràctica i acció
3.- Aportacions etnogràfiques a la salut ambiental i laboral 3.1 La segregació horitzontal i vertical: morbilitat diferencial.
3.2 Marcs legislatius, epidemiològics i polítiques sanitaries.
3.3 Amiant i Mercuri: salut i riscs

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A20
B3
B6
C3
22 30 52
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
6 14 20
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. Per cada unitat temàtica s'organitzaran sessions de treball per l'anàlisi de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics.
Presentacions / exposicions Aportacions feministes en l'àmbit de la salut: Alejandra Kollontai, Betty Friedan, Kate Millet, Carol Hanish, Adrienne Rich, Alice Echol, Virginia Woolf, Mary Daly, Juliet Mitchell, Luce Irigaray, Gayle Rubin, Judith Butler, Beatriz Preciado, Luisa Muraro, Angela Davis, Mari Luz Esteban, Emily Martin, Julia Kristeva, Carme Valls, Lara Alcázar
Atenció personalitzada Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura o per email.

Atenció personalitzada
Descripció
l'alumnat comptarà amb tutorització de la professora

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A20
B3
B6
C3
Assistencia a classe, participació i realització dels exercicis proposats.

Ressenya d'un dels llibres que apareix referenciat a la bibliografia complementària
70%
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
Alejandra Kollontai, Betty Friedan, Kate Millet, Carol Hanish, Adrienne Rich, Alice Echol, Virginia Woolf, Mary Daly, Juliet Mitchell, Luce Irigaray, Gayle Rubin, Judith Butler, Beatriz Preciado, Luisa Muraro, Angela Davis, Mari Luz Esteban, Emily Martin, Julia Kristeva, Carme Valls, Lara Alcázar 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord a l'article 21 de la Normativa Acadèmica durant les activitats avaluatives està limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Esteban ML; Comelles JM; Díez C., Antropología, género, salud y atención, Bellaterra, 2010
Izquierdo MJ, Malestar en la desigualdad, Universidad de Valencia. Instituto de la Mujer, 1998
Alberdi RM., Mujeres enfermeras en España. Una historia de márgenes, ROL de Enfermería, 1997
Blázquez-Rodríguez Mª Isabel, Los componentes de género Y su relación con la enfermería, Index Enferm, 2005
Canals J., Cuidar y curar: funciones femeninas y saberes masculinos, Jano, 1985
Domínguez, F. J. T., & Domínguez, M. R. R, Aplicaciones de Enfermería basadas en TIC ?s. Hacia un nuevo Modelo de Gestión., Revista de Enfermería, 2012
Esteban, Mari Luz, “Género, cultura y poder: el cuerpo como agente”., Comunicación presentada en el Simposio “Cultura, Salud y poder” Congreso de Antropología Septiembre, 2003
Fajardo Trasobares Mª Esther, Germán Bes Concha, Influencia del género en el reconocimiento de los cuidados enfermeros visibles e invisibles, Index Enferm, 2000
Lillo M, Antropología, género y enfermería contemporánea, ROL de Enfermería, 2002
Preciado, Beatriz, Manifiesto contrasexual, Opera Prima, 2002
Morrison, J., Borrell, C., Marí-Dell’Olmo, M., Ruiz Cantero, M. T., Benach, J., Fernández, E., ... &, Desigualdades de género en la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Gaceta Sanitaria, 2010
Lutz, Catherine, Unnatural emotions, University of Chicago Press, 1988
Halford, S., Lotherington, A. T., Dyb, K., & Obstfelder, A. , Un/doing Gender with ICT?, NORA—Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 2010
Abu-Lughod, Lila, Veiled Sentiments, University of California Press, 1986

Complementària Martin, Emily, The woman in the body, Boston, Beacon Press
Guasch, O., Viñuales, O, Sexualidades. Diversidad y control social, Bellaterra, Barcelona
Osborne, Raquel, La construcción sexual de la realidad, Cátedra, Madrid
Guasch, Oscar, La sociedad rosa, Anagrama, Barcelona
Laqueur, Thomas, La construcción del sexo, Cátedra, Madrid
Moore, E., antropología y feminismo, cátedra, Madrid

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent