DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT Codi 18204221
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica mariaamaya.moron@urv.cat
mariadelcarmen.perez@urv.cat
rosadolores.raventos@urv.cat
Professors/es
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
PÉREZ GURREA, MARIA DEL CARMEN
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Els programes de salut a la comunitat és una matèria que, en els últims anys, s’ha desenvolupat d’una forma molt important per la relació que existeix amb els estils de vida, l’ambient que ens envolta, les conductes de les persones i el desenvolupament de certes patologies. Els programes de promoció, prevenció i educació per la salut són cada cop més importants per intentar augmentar el nivell de salut de la població. Amb aquesta assignatura s’espera afavorir en l’estudiant el desenvolupament de coneixements, habilitats i actituds per identificar i realitzar un projecte tenint en compte les necessitats de la comunitat, per que com a futurs professionals d’infermeria i agents de salut puguin portar-los a terme amb la màxima qualitat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
 A16.2 Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
 A16.3 Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
 A16.8 Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I:
1.-Introducció als programes de salut
2.- Salutogenesi: aplicació en la salut pública i implicacions per el model d'activitats de salut. Aplicacions sanitàries
3.- Diagnòstic de salut comunitària
Unitat temàtica II:
1.- Què és un programa de salut?. Participació ciutadana en salut
2.- Models d'intervenció comunitària. Metodologia APOC, COMsalut
3.- Instruments per elaborar un programa de salut: Sociograma,mapa d'actius,grups focals
4.- Disseny d'un programa de salut
5.- Avaluació dels programes de Salut
Unitat temàtica III:
1.-Programes de promoció i prevenció de la salut.
3.-Programes d'Intervencions a la Comunitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
20 40 60
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
10 5 15
Atenció personalitzada
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament així de la metodologia d'avaluació. Introducció als programes de Salud comunitària i al concepte de Salutogenesi
Sessió Magistral Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, mitjançant l'exposició oral a l'aula.
Seminaris Treball del projecte de salut comunitària, treball en equip i individualitzat amb el suport del professor/ra
Atenció personalitzada Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud, via correu electrònic, al professor/a.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia solicitud via correu electrònic a la professora. Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord amb les seves necessitats d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
Es farà una prova objectiva en la qual s'avaluaran els continguts impartits a les sessions magistrals. 40%
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
ES treballarà com dissenya un programa de salut en totes les seves etapes i avaluació 30%
Altres  

Presentació per escrit i oral del disseny del projecte

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació Continuada consta de tres parts:

Examen tipus test (40%), seminaris (30%) i la presentació tant escrita com oral del projecte (30%). Els projecte s´ha de lliurar a la data prevista al Moodle.

L´avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives.

Els alumnes que no optin a l'avaluació continuada o que no hagin presentat algun dels exercicis demanats o que els hagin presentat fora de plaç hauran d'anar al'examen final de 2a convocatòria (70%) i realitzar un treball proposat per el professor que s'entregarà en la data proposada en el moodle(30%).

Els alumnes que vulguin pujar nota hauran d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i renunciar a totes les notes de l'avaluació continuada. Només comptarà la nota de l'examen final.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això,davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Piña V. Metodologías para la evaluación de los programas de salud. Red Universidad del Zulia.1998

Milanese E, Merlo R, Laffay B. Prevención y cura de la farmacodependencia: una propuesta comunitària. Plaza y Valdés, S.A.. 2001

Palomas, S. Estrategias metodológicas para la promoción de la salud comunitaria: los títeres tienen la palabra. Espacio Editorial. 2012.

Complementària

Piña V. Metodologías para la evaluación de los programas de salud. Red Universidad del Zulia.1998

Milanese E, Merlo R, Laffay B. Prevención y cura de la farmacodependencia: una propuesta comunitària. Plaza y Valdés, S.A.. 2001

Palomas, S. Estrategias metodológicas para la promoción de la salud comunitaria: los títeres tienen la palabra. Espacio Editorial. 2012.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent