DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 18204301
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits La superació del TFG queda supeditada a l'assoliment de les competències específiques vinculades a aquesta assignatura. Per tant, és prerequisit per aprovar l'assignatura haver aprovat les matèries bàsiques i obligatòries de l'itinerari curricular.
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
mariaantonia.martorell@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
montserrat.boque@urv.cat
linacristina.casado@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
yolanda.vasco@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
sonia.ortiz@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
mariadelcarmen.perez@urv.cat
jaume.magre@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
annamaria.vallverdu@urv.cat
helena.escoda@urv.cat
alba.roca@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
ines.sombrero@urv.cat
heidimanuel.bartel@urv.cat
carlos.lopez@urv.cat
patricia.gonzalez@urv.cat
mireia.llaurado@urv.cat
gemma.tuset@urv.cat
cristina.galan@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
ORTEGA SEGURA, CARMEN
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
GRAU FARRÚS, IMMACULADA CONCEPCIÓ
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
VASCO RODRIGUEZ, YOLANDA
ORTEGA SANZ, LAURA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
ORTIZ CARO, SONIA
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
PÉREZ GURREA, MARIA DEL CARMEN
MAGRE AGUILAR, JAUME
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
VALLVERDU RIVERO, ANNA MARIA
ESCODA ALGUERO, HELENA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
PALOMINO MARTINEZ, ANA
SOMBRERO TORRES, INÉS
BARTEL RODRIGUEZ-MARIBONA, HEIDI MANUELA
LOPEZ PABLO, CARLOS
GONZÁLEZ PÉREZ, PATRICIA
LLAURADÓ SERRA, MIREIA
TUSET GARIJO, MARIA GEMMA
GALÁN CONTRERAS, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant El treball de fi de grau (TFG) és una matèria de 12 crèdits, de caràcter obligatori i de temporalitat anual. Per matricular el TFG l’alumnat ha d’haver matriculat la totalitat de les assignatures que resten per finalitzar el grau. Cal tenir superats un mínim de 168 crèdits. L’avaluació del TFG serà en convocatòria única al mes de juny . L’alumnat podrà sol•licitar avançar aquesta convocatòria al mes de gener, o endarrerir-la al mes de setembre, presentant la corresponent instància a la Secretaria. (Consultar: Intranet>Gestió acadèmica>tràmits administratius). L’assignatura suposa la finalització dels estudis de Grau en Infermeria i permet a l'estudiant mostrar les competències adquirides al llarg de tota la formació integrant coneixements així com realitzar una reflexió i l'anàlisi de la seva evolució personal, acadèmica i professional. L’objectiu del TFG és aprendre a comunicar els resultats d’investigacions, projectes i experiències a través de la redacció d’un article de divulgació científica i la seva defensa davant d’un tribunal. El treball consisteix en l’estudi d’un tema vinculat amb els sabers assolits en les matèries específiques d’infermeria, això implica que el marc teòric del treball contemplarà la visió humanística del cuidatge i estarà vinculat a una de les àrees temàtiques que es proposen a l’assignatura. El contingut del TFG pot ser divers: des de l’abordatge teòric d’un fenomen fins l’aprofundiment d’una intervenció pràctica entre d’altres.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Manté els criteris ètics en la realització del treball
 A2 El marc teòric del treball es sustenta en els principis de les cures integrals d’infermeria.
 A20 Reconeix la necessitat d’informació i demostra la capacitat d’identificar, localitzar, avaluar, organitzar, comunicar i utilitzar la informació de forma efectiva
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Reflexiona sobre els riscos, beneficis, limitacions i oportunitats del seu treball així com noves línies de anàlisis
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Col•labora activament en la planificació del treball en equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

- Cada treball es basarà en una àrea temàtica concreta, que serà escollida per l’alumnat d’entre les opcions que se li ofereixen per part de la Facultat.

- Cal tenir en compte que en cada àrea temàtica es podran tutoritzar un número màxim de treballs, per aquest motiu, en el moment de creació dels grups, els/les estudiants marcaran, ordenades per ordre de preferència, 6 àrees temàtiques del seu interès.

- Cas que una àrea temàtica tingui més peticions de les que poden ser ateses, els criteris d’assignació seran

 ·         1r criteri: Nota mitja de l’expedient acadèmic més alta.

Si els treballs es realitzen en grup, la nota mitja del grup serà la mitja aritmètica dels 2 expedients que la integren. En cas d’empat,

 ·      2n criteri: Número de desempat utilitzat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per  la preinscripció als seus centres educatius per al curs 2014-15: (51.866). El vostre número seran les 5 darreres xifres del vostre document d'identitat.

Si els treballs es realitzen en grup, aquest número serà la suma dels 2 documents d’identitat.

- Dins de l’àrea temàtica, la concreció i aprovació del tema a estudi es realitzarà mitjançant l’acord tutor/a-estudiant.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A20
20 10.5 30.5
Selecció/assignació del treball de fi de grau / màster
B1
3 1.5 4.5
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster
B1
B2
B3
B4
B5
B8
12 84 96
Elaboració del treball de fi de grau / màster
A1
A2
B2
B8
0 157 157
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster
A1
A2
B4
B6
B8
1 11 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzaran sessions de treball en les que s'abordaran:
- La realització del treball fi de grau
- Els principis de metodologia qualitativa i quantitativa
- Recerca en bases de dades i instruments d'organització de documents i bibliografia.
Selecció/assignació del treball de fi de grau / màster - El procediment d’assignació de l’àrea temàtica es farà a través d’una aplicació informàtica a la que l’alumnat tindrà accés des de la pàgina web de la URV.
- Les àrees temàtiques s’especifiquen a l’annex de la normativa del TFG.
- Dins de l’àrea temàtica, la concreció i aprovació del tema a estudi es realitzarà mitjançant l’acord tutor/a-estudiant.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster Mitjançant un mínim de quatre tutories presencials i / o virtuals la professora-tutora:
- Acompanya l'estudiant en el desenvolupament del treball.
- Fa el seguiment i avaluació del pla de treball.
- Realitzarà un mínim de quatre tutories.
- Valora, juntament amb l’estudiant, quan el TFG està a punt per ser defensat davant del tribunal
Elaboració del treball de fi de grau / màster El treball consisteix en l’estudi d’un tema vinculat amb els sabers assolits en les matèries específiques d’infermeria.
L'elaboració del treball es durà a terme en cinc fases descrites en el pla de treball del moodle de l'assignatura.
Es podrà realitzar de forma individual o en grups d’un màxim de 2 estudiants. En el cas que aquesta última sigui l'opció triada, el treball tindrà un marc teòric comú del qual derivaran dos aspectes del tema tema clarament diferenciats.
L'informe final del treball consisteix en la redacció d'un article susceptible de publicació a la revista científica triada per l'estudiant
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster - La defensa del TFG serà realitzada pels estudiants de forma pública i presencial. Amb caràcter excepcional i prèvia sol•licitud formal i motivada per part de l’estudiant i tutora, la Facultat podrà autoritzar la defensa a distancia de forma virtual, sempre que es donin les condicions tècniques, administratives i econòmiques que en permetin la viabilitat.
- L’estudiant disposarà de 10 minuts per exposar davant del tribunal el contingut i l’orientació del seu treball. Podrà utilitzar qualsevol material de suport informàtic.
- En el cas de treballs presentats per dos estudiants, aquest temps serà de 15 minuts.


Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

Les coordinadores:
- Plantegen en el pla de treball en el Moodle,  la programació de totes les activitats: seminaris d’assessorament, tutories, lliurament d’activitats, avaluació, etc.
- Se n’ocupen de l’adjudicació dels estudiants en les diferents línies temàtiques seguint els criteris establerts.
- Vetllen pel bon seguiment del procés de l’assignatura
- Comuniquen a l’estudiant els membres del tribunal assignats, data i hora de defensa
del TFG.

Les professores- tutores:
- Orienta a l’estudiant en la selecció del tema a estudi.
- Aprova el tema seleccionat.
- Fa el seguiment i avaluació del pla de treball.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster
B1
B2
B3
B4
B5
B8
Seguiment del pla de treball i tutoria
L'aprovat d'aquesta categoria és requisit per defensar el treball
30%
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster
A1
A2
B4
B6
B8
Contingut, qualitat i rigor del treball. L'avaluació d'aquesta categoria està a càrrec del tribunal. Presentació i defensa pública
L'avaluació d'aquesta categoria està a càrrec del tribunal
70%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència als seminaris d'investigació i de fonts documentals tenen un caràcter obligatori. Només queden exempts de l'assistència als estudiants que estan en programes de mobilitat i en el moment de l'activitat estiguin fora

L'avaluació del treball es farà d'acord a les competències i resultat d'aprenentatge de l'assignatura.

- La tutora valora, juntament amb l'estudiant, quan el TFG està a punt per ser defensat davant del tribunal, donant el vistiplau amb la signatura del document de sol•licitud de defensa que ha de presentar l'estudiant. En cas de valoració desfavorable, orientarà a l'alumne a efectes d'assolir els objectius de cara a altres convocatòries

- Per sumar el percentatges i obtenir la qualificació final, han d'estar aprovades totes les categories d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica García Sanz MariPaz; Martínez Clares Pilar, Guía práctica para la realización de trabajos de fin de grado y trabajos de fin de máster (2012), L'última disponible, Editum
Icart IsernMT, Fuentelsaz Gallego C, Pulpón Segura AM, Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina, L'última disponible, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
Piqué Angordans J, Camaño Puig R, Piqué Noguera C., Escribir y publicar en enfermería (2011), L'última disponible, Tirant Humanidades
Kate Gerrish, Anne Lacey, The Research Process in Nursing 6ª ed.?(2010), L'última disponible, Wiley-Blackwell
Kate Gerrish, Anne Lacey , Investigación en enfermería (2008) , L'última disponible, Wiley-Blackwell
, , ,

  Investigación en enfermería (2008)

es el mismo que el anterior, pero en castellano. La versión en inglés es más completa
Complementària Polit D; Hungler B, Investigación Científica en Ciencias de la Salud, L'última disponible, Mcgraw-Hill
Earl R. Babbie, The practice of social research (2012) , L'última disponible , Wadswort
Roger Watson, Hugh McKenna, Seamus Cowman, John Keady, Nursing Research: Designs and Methods E-Book (2008), L'última disponible , Elsevier Health Sciences
Robert Newell, Philip Burnard, Research for Evidence-Based Practice in Healthcare (2010), L'última disponible, John Wiley & Sons
Borda Pérez Mariela , Métodos cuantitativos. Herramientas para la investigación en ciencias de la salud (2009 , L'última disponible, Uninorte
Ruiz Olabuénaga José Ignacio , Metodología de la investigación cualitativa 2012, L'última disponible, Deusto
Loraine Blaxter, Christina Hughes, Malcolm Tight, Cómo Se Investiga? (2008) , L'última disponible, Graó
LlopisllopRamon , Grupos de discusión (2004) , L'última disponible, ESIC EDITORIAL
Txetxu Ausín, Ética de la investigación (2008), L'última disponible, Ministero de Educación y Ciencia, Consejo Superior
García Sanz Mari Paz Martínez Clares Pilar, Guía práctica para la realización de trabajos de fin de grado y trabajos de fin de máster (2012), L'última disponible, Editum
Janet Houser , Nursing Research:Reading, Using, and Creating Evidence. (2011), L'última disponible, Jones & Barltett Learning,LLC
Robert E. Stake, Qualitative Research: Studying How Things Work (2010), L'última disponible, The Guilford Press
Nigel Bruce, Daniel Pope, Debbi Stanistreet , Quantitative Methods for Health Research (2008), L'última disponible, Wiley
Robert Murray Thomas , Blending qualitative & quantitative research methods in theses and dissertations? (2003), L'última disponible, Corwin Press, Inc.

Ética de la investigación (2008) de  TxetxuAusín és un monogràfic de la revista Arbor  del CSIC, tenimaccés en línea:

Ausín, Txetxu ; López de la Vieja, M. Teresa (2008). “Ética de la investigación” [en línea]. Arbor : ciencia, pensamiento y cultura

, vol. 184, no. 730 http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/issue/view/14/showToc

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura te una serie de prerequisits en relació al nombre de crèdits que cal tenir aprovats per a la seva superació. Revisar Normativa.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent