Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A18 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl•lules i els teixits. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Comprendre els mecanismes bioquímics i la seva regulació dels diferents òrgans i sistemes que configuren el cos humà.
Diferenciar els òrgans i estructures com components de sistemes i aparells del cos humà
Distingir l'estructura de les biomolècules, les diferents vies metabòliques, i les biomolècules implicades en els processos de transmissió i expressió de la informació biològica, amb la intenció d'integrar-les en el funcionament de l'organisme
| | A18 |
Utilitzar les bases morfològiques i funcionals per a realitzar una exploració infermera eficaç
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema I. |
Introducció a l'anatomia, es defineix la constitució del cos humà, posició anatòmica i aspectes del cos humà.
concepte de sistema, aparell i òrgans. Sistema múscul esquelètic. La morfologia, classificació i arquitectomia dels ossos, funcions, desenvolupament dels ossos, vasos sanguinis, limfàtics i innervació.
Articulacions i la seva classificació, morfologia, classificació i dinàmica, vascularització i innervació articular.
|
Tema II. |
Sistema muscular, morfologia i mecànica muscular, estructura muscular i unió neuromuscular, propietats i funció. Anàlisi en conjunt de l'esquelet, tron, cap i coll. Columna vertebral, caracterítiques, incurvacions i mobilitat. Sistema muscular, vascularització i innervació articular dels membres superiors, inferiors, pelvis. Músculs del tronc, maluc i genoll, articulacions i lligaments, vascularització i innervació.
|
Tema III. |
Organització del sistema nerviós: central i perifèric , medul·la espinal:fàscies ascendents, descendents i les meninges; encèfal: còrtex cerebral i nuclis del cervell; tronc: nuclis de nervis cranials i vies centrals del cerebel. Vascularització.
|
Tema IV. |
Se estudia els òrgans dels sentits, aparell ocular, l'oïda. Així com l'estructura del cor microscòpica, macroscòpica,vascularització i inervació. L'anatomia del tracte respiratori superior i inferior.
Anatomia del sistema digestiu, renal, aparell genital masculí i femení.
|
Tema V. |
Bioelements i biomolècules: Aigua i dissolucions aquoses, concepte àcid-base, importància biològica dels amortidors fisiològics.
Glúcids: Classificació i propietats biològiques.
Lípids: Classificació i propietats biològiques.
Proteïnes: Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Nivells d'estructuració. Propietats i funcions biològiques.
Àcids nucleics: Bases púriques i pirimidíniques, nucleòtids. Estructura del DNA i RNA.
|
Tema VI. |
Membranes biològiques. Composició i estructura. Mecanismes de pas: transport actiu, transport passiu. Mecanismes de transducció de senyals.
|
Tema VII. |
Catàlisis enzimàtica. Classificació i nomenclatura dels enzims. Cinètica enzimàtica- Coenzims i vitamines. Interés en clínica.
|
Tema VIII. |
Metabolisme. Conceptes, fases i etapes del metabolisme. Metabolisme oxidatiu.
Metabolisme dels glúcids: glicòlisi, gliconeogènesi, metabolisme del glicogen, ruta de les pentoses fosfat. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Metabolisme dels lípids. Transport de lípids, lipoproteïnes. Oxidació d'àcids grassos, síntesi i utilització dels cossos cetònics, biosíntesi de lípids. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Metabolisme dels aminoàcids. Degradació dels esquelets carbonats, cicle de la urea. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Metabolisme dels nucleòtids. Biosíntesi dels ribonucleòtids i dels desoxirribonucleòtids. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Regulació i integració metabòlica.
|
Tema IX. |
Metabolisme del DNA. Genoma eucariota. Organització cromosòmica. Replicació del DNA. Metabolisme del RNA. Metabolisme de les proteïnes i aminoàcids. Codi genètic, característiques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
60 |
98 |
Seminaris |
|
18 |
30 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica de l'assignatura. |
Seminaris |
Treballs conjunts i en profunditat d'un tema monogràfic.
Ampliació dels continguts de l'exposició magistral. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut de l'assignatura.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Examen escrit de preguntes curtes. |
80% |
Seminaris |
|
Proves mixtes. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatoria la nota final de les proves escrites serà el promig de les parts. S'ha d'aprovar cada part independentment. En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades amb el mateix tipus d'examen L'assignatura no s'aprova fins que no s'aprovin les dues parts independentment. |
Bàsica |
Gary A. Thibodeau, Kevin T. Patton, Anatomía y fisiología, Sexta, 2007
J.A. Lozano, J.D. Galindo, J.C. García- Borrón, y colaboradores, Bioquímica y Biología Molecular, Tercera, 2005
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|