DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 18214003
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
mariateresa.salvado@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
SALVADÓ USACH, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Per poder conèixer la distribució dels problemes de salut, els seus determinants, la influéncia dels factors que condicionen la presentació de les malalties, i els efectes de les intervencions sanitàries, tenim com a eines de treball:l'estadística, la demografia i l'epidemiologia. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut - malaltia i per a la identificació de factors de risc amb la finalitat de programar activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia, activitats que porten a terme els professionals d'infermeria

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
 A20 Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I:
BIOESTADÍSTICA
Métode Estadístic: Conceptes preliminars.
Tabulació i representació gràfica d'un caracter qualitatiu i un caracter quantitatiu. Descripció d'una distribució mitjançant percentils. Mesures de tendència central.. Mesures de dispersió. Concepte de proporció. Introducció a la teoria de la estimació. Introducció a la teoria de la decisió estadística.. Relació entre dos caracters qualitatius.Caràcter quantitatiu:distribució de probabilitat
Relació entre un caràcter quantitatiu i un caràcter qualiatiu. Caràcter quantitatiu: correlació i regressió.
UNITAT TEMÀTICA II:
DEMOGRAFIA
Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica. Fonts de dades demogràfiques. Instruments per a l’anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d’estudi.
Estructura de població. Dinàmica de població.
Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració: Concepte. Evolució i mesura.
Tendències i política de població.
UNITAT TEMÀTICA III:
EPIDEMIOLOGIA
Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
Fonts d’informació.
Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d’intervenció i experimentació.
Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d’un programa de cribatge. Definició de malaltia.
Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
Epidemiologia de les malaties transmisibles.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A16
A20
B2
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A16
A20
14 20 34
Seminaris
A16
A20
B2
C3
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16
A20
B2
26 30 56
Treballs
A16
A20
B2
C3
1 6 7
Atenció personalitzada
A16
A20
B2
C3
2 0 2
 
Proves mixtes
A16
A20
B2
C3
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, objectius i avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Treballs Analisi i reflexió d'un article publicat aplicant els conceptes treballats en l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16
A20
Prova escrita per avaluar l'asimilació dels conceptes del contingut de l'assignatura 30%
Seminaris
A16
A20
B2
C3
S'avaluarà l'assistència i la participació activa dels alumnes en la resolució de problemes integrant els coneixements d'estadística, epidemiologia i demografia 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16
A20
B2
Realització de exercicis de Estadística i Epidemiologia 30%
Treballs
A16
A20
B2
C3
L'alumne/a lliurarà individualment el treball. 10%
Altres   En la segona convocatoria es farà un prova escrita de les metodologies no superades.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les Unitats Temàtiques (Biostadística, Demografia i Epidemiologia) i haver presentat i aprovat els treballs demanats per les professores


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Piédrola Gil, Medicina Preventiva y Salud Pública, ultima, Masson
Icart Isern, Mª Teresa (et al)., Enfermería Comunitaria:Epidemiologia, ultima, Masson
Galvez Toro, Alberto, Enfermeria basada en la evidencia, ultima, Index
Haupt A.,kane T., Guia rápida de la población, , www.prb.org
Marin Zurro, A. Cano Pérez, J F., Atención Primaria, ultima, Elsevier
Hernandez Aguado, Gil, Delagado, Bolumar, Manual de Epidemiologia y salud publica, ultima edicion disponible, Medica Panamericana
Kahl Martin Colimon, Fundamentos de Epidemiologia, ultima edicion disponible, Diaz de Santos

Complementària , http://www.geocities.com/amonleong2000, ,
, http://www.fisterra.com/material/investiga/indice.htm, ,
http://www.idescat.net, Institut d'estadistica de Catalunya, ,
http://ine.es, Instituto nacional de estadistica, ,
Bourke GJ, MacGilvray J, Interpretación y utilización de la Estadística Médica, ultima, Espaxs
Domènech i Massons, Josep M, . Bioestadística : métodos estadísticos para investigadores, ultima , : Herder

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent