Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16 |
Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16 |
Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
| | A20 |
Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I:
BIOESTADÍSTICA |
Métode Estadístic: Conceptes preliminars.
Tabulació i representació gràfica d'un caracter qualitatiu i un caracter quantitatiu. Descripció d'una distribució mitjançant percentils. Mesures de tendència central.. Mesures de dispersió. Concepte de proporció. Introducció a la teoria de la estimació. Introducció a la teoria de la decisió estadística.. Relació entre dos caracters qualitatius.Caràcter quantitatiu:distribució de probabilitat
Relació entre un caràcter quantitatiu i un caràcter qualiatiu. Caràcter quantitatiu: correlació i regressió. |
UNITAT TEMÀTICA II:
DEMOGRAFIA |
Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica. Fonts de dades demogràfiques. Instruments per a l’anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d’estudi.
Estructura de població. Dinàmica de població.
Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració: Concepte. Evolució i mesura.
Tendències i política de població.
|
UNITAT TEMÀTICA III:
EPIDEMIOLOGIA |
Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
Fonts d’informació.
Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d’intervenció i experimentació.
Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d’un programa de cribatge. Definició de malaltia.
Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
Epidemiologia de les malaties transmisibles.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
14 |
20 |
34 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
26 |
30 |
56 |
Treballs |
|
1 |
6 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, objectius i avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Treballs |
Analisi i reflexió d'un article publicat aplicant els conceptes treballats en l'assignatura. |
Descripció |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle etc. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova escrita per avaluar l'asimilació dels conceptes del contingut de l'assignatura |
30% |
Seminaris |
|
S'avaluarà l'assistència i la participació activa dels alumnes en la resolució de problemes integrant els coneixements d'estadística, epidemiologia i demografia |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Realització de exercicis de Estadística i Epidemiologia |
30% |
Treballs |
|
L'alumne/a lliurarà individualment el treball. |
10% |
Altres |
|
|
En la segona convocatoria es farà un prova escrita de les metodologies no superades. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les Unitats Temàtiques (Biostadística, Demografia i Epidemiologia) i haver presentat i aprovat els treballs demanats per les professores |
Bàsica |
, , ,
Piédrola Gil, Medicina Preventiva y Salud Pública, ultima, Masson
Icart Isern, Mª Teresa (et al)., Enfermería Comunitaria:Epidemiologia, ultima, Masson
Galvez Toro, Alberto, Enfermeria basada en la evidencia, ultima, Index
Haupt A.,kane T., Guia rápida de la población, , www.prb.org
Marin Zurro, A. Cano Pérez, J F., Atención Primaria, ultima, Elsevier
Hernandez Aguado, Gil, Delagado, Bolumar, Manual de Epidemiologia y salud publica, ultima edicion disponible, Medica Panamericana
Kahl Martin Colimon, Fundamentos de Epidemiologia, ultima edicion disponible, Diaz de Santos
|
|
Complementària |
, http://www.geocities.com/amonleong2000, ,
, http://www.fisterra.com/material/investiga/indice.htm, ,
http://www.idescat.net, Institut d'estadistica de Catalunya, ,
http://ine.es, Instituto nacional de estadistica, ,
Bourke GJ, MacGilvray J, Interpretación y utilización de la Estadística Médica, ultima, Espaxs
Domènech i Massons, Josep M, . Bioestadística : métodos estadísticos para investigadores, ultima , : Herder
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|